Nieuwe reglementen mogelijk ten nadele van Red Bull: 'Je moet opnieuw achter de tekentafel' Formule 1
Formule 1

Nieuwe reglementen mogelijk ten nadele van Red Bull: 'Je moet opnieuw achter de tekentafel'

Nieuwe reglementen mogelijk ten nadele van Red Bull: 'Je moet opnieuw achter de tekentafel'

Voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers geeft zijn mening over de nieuwe reglementen. Afgelopen seizoen is er een grote aanpassing geweest, maar ook voor 2023 komen er veranderingen. Zo zal de vloer met vijftien millimeter worden verhoogd en komt er een aanpassing aan de diffuser. Dit kan Mercedes ten goede komen en daarom verwacht Albers ook dat dat team er komend seizoen weer goed bij zal zitten.

Komend jaar zullen er een aantal aanpassingen zijn aan het reglement, die mogelijk ten nadele zijn voor het team dat afgelopen jaar het kampioenschap wist te winnen. 'Red Bull had het heel goed voor elkaar, maar als je nu kijkt naar de nieuwe reglementen, zowel de diffuser die minder downforce genereert als de rijhoogte die omhoog gaat, is het eigenlijk dubbelop', begint Albers bij de Telegraaf Formule 1-podcast. 'Dat is compleet weer alles nieuw maken achter de tekentafel', benoemt hij over de aanpassingen voor het 2023-seizoen.

Mercedes en Ferrari hebben aankomend seizoen juist een voordeel te opzichte van Red Bull. 'Natuurlijk heb je wel een concept en een richting, want ze hebben kunnen afkijken bij Red Bull. Dat konden ze in 2022 niet kopiëren en nu wel', vervolgt Albers. De verrassing zou komend seizoen dan ook best wel eens Mercedes kunnen zijn. 'Het mooie van Mercedes is met bijvoorbeeld die ijle lucht in Brazilië en Mexico, waar je op hogere hoogte rijdt, waardoor de lucht veel dunner is', legt Albers uit. 'Dan zie je dat ze met hun afstelling het hele seizoen veel te veel drag hadden. Mercedes moet werken naar een auto die meer die richting van Mexico en Brazilië opgaat, want daar hebben ze wel veel kunnen leren.'

Albers: 'In 2021 kreeg Brawn de opdracht om Mercedes langzamer te maken'

De verwachting is voor nu dat de komende jaren het veld dichter naar elkaar toe zal gaan. Red Bull heeft komend seizoen de extra uitdaging van de windtunneltijd en Mercedes heeft nu juist veel kunnen leren. 'Als je kijkt naar het seizoen van 2021, toen ook de regelwijziging kwam, had (Ross, red.) Brawn één opdracht, namelijk kijken naar hoe je de Mercedes langzamer kon maken en de Red Bull meer competitief kon maken. Toen hebben ze eigenlijk gewoon het reglement gewijzigd met de vloer aan de achterkant om Mercedes langzamer te maken. Toch zie je dat het wel een team is dat vecht. Ik denk dan dat Mercedes wel weer zal terugkomen', eindigt Albers vooruitblikkend op komend seizoen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws