De Mercedes van 2023 lijkt volgens Wolff op de W13: 'Maar hij zit vol verassingen' Formule 1
Formule 1

De Mercedes van 2023 lijkt volgens Wolff op de W13: 'Maar hij zit vol verassingen'

De Mercedes van 2023 lijkt volgens Wolff op de W13: 'Maar hij zit vol verassingen'

De teambaas van Mercedes, Toto Wolff, verklaart dat de opvolger van de W13 lijkt op de auto van vorig jaar, maar dat hij vol verrassingen zit. Het afgelopen seizoen maakte het Duitse team een teleurstellend jaar mee. De renstal heeft de nieuwe reglementen niet goed geïnterpreteerd, waardoor het team zeker aan het begin van het jaar geen sterke wagen had.

Wat betreft de nieuwe auto is Wolff vooralsnog enthousiast. 'De bolide zit vol verrassingen', begint de Oostenrijker tegenover PlanetF1.com. 'De laatste keer dat ik het zag, dacht ik: oh, dit ziet er hetzelfde uit als de W13, maar ik hoop dat het niet hetzelfde is', voegt hij eraan toe. 'Ik ben ongeveer zoals jij, ik ga de windtunnel in en het lijkt op de auto van dit jaar, maar ze zeggen tegen me dat het eronder heel anders is.'

De veranderingen zijn op meerdere gebieden geïmplementeerd. 'Het gaat om de luchtstroom, het gaat om de gewichtsverdeling, het gaat om de aerodynamica', somt Wolff op. De veranderingen bouwen voort op de lessen die het team afgelopen seizoen heeft geleerd. 'Onze auto is halverwege het jaar fundamenteel veranderd. We hebben het concept veranderd, maar we konden niets zien aan de bodywork.'

Wolff: 'We begrijpen waarom de W13 niet presteerde'

Met name met het stuiteren had Mercedes het aan het begin van het jaar moeilijk, maar dat probleem is nu al aanzienlijk verminderd. 'Ik denk dat we veel meer verstand hebben van wat de problemen waren. We hadden slechts één laag van de ui gepeld, toen ontdekten we lagen van meer problemen en meer problemen, maar ik denk dat we op het punt zijn gekomen dat we vrij goed begrijpen waarom de auto niet presteerde', vertelt de teambaas.

Mercedes hoopt de onregelmatigheid per raceweekend te kunnen verminderen. 'De correlatie is er in ieder geval voor sommige circuits, dus het zit allemaal in de fijne details van hoe we de auto aerodynamisch kunnen laten werken, hoe we het kunnen verbeteren en het leuker kunnen maken. Ik denk dat als we dat in de winter kunnen oplossen, we de coureurs in ieder geval een stabiele basis kunnen bieden en van daaruit verder kunnen ontwikkelen', eindigt Wolff hoopvol.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws