yuki tsunoda red bull racing gp canada 2025 vrijdag Formule 1
Formule 1

NOS-analist staat achter beslissing Tsunoda: 'We kennen allemaal het verhaal van Massa'

yuki tsunoda red bull racing gp canada 2025 vrijdag

Yuki Tsunoda haalde in Canada wederom geen punten, mede dankzij de gridstraf van tien plekken die hij aan zijn broek kreeg. De Japanner was het zelf niet eens met de beslissing, die hij naar eigen zeggen nam omdat de auto van Oscar Piastri beschadigd was. Jeroen Bleekemolen vindt de straf hard, maar benadrukt dat regels regels zijn.

De meningen van de NOS-analisten zijn verdeeld als het gaat om de straf die Tsunoda kreeg nadat hij Piastri inhaalde onder een rode vlag. ‘De regels zijn de regels. Bij een rode vlag moet je wel opletten’, stelt Bleekemolen. ‘Je wordt hard gestraft, maar het kan ook gebeuren. Het is een beetje de sport zoals hij nu is’, is de analist van mening. ‘Alles wordt uitgemeten, alles wordt tien keer terug bekeken. Zit je fout, dan zit je fout’, vervolgt de coureur, die ook benadrukt dat Tsunoda een slecht weekend had en wederom ver achter Verstappen reed.

Ernest Knoors is het niet helemaal eens met zijn collega. ‘Ik ben ook van de regels, inhalen onder een rode vlag kan eigenlijk niet. Maar hij haalt Piastri in’, begint de voormalig engineer. Dat Tsunoda de beschadigde auto inhaalde, maakt voor hem een groot verschil. ‘Voor mij zit daar een beetje de uitzondering. Piastri had wel een beschadigde auto’, benadrukt de analist op de NOS Formule 1-Podcast. ‘Stel je voor, je blijft achter Piastri hangen en er vliegt iets van die auto af’, schets hij een rampscenario.

Tsunoda kiest voor eigen veiligheid

Knoors haalt een incident uit het verleden aan. ‘We kennen allemaal het verhaal van Felipe Massa die een veer in z’n helm kreeg van een auto die voor hem reed. Als daar een beschadigde auto rijdt en er komen onderdelen vanaf, dan vind ik het eigenlijk begrijpelijk dat hij daar aan voorbij gaat, of in elk geval aan de kant gaat’, toont hij begrip voor de keuze van Tsunoda. Hij is van mening dat de autosportbond niet zo streng had hoeven zijn. ‘Ik denk dat de FIA daar iets soepeler mee had moeten zijn. Die straf vond ik daarvoor eigenlijk een beetje te hoog’, aldus de oud-engineer.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

NOS-analist staat achter beslissing Tsunoda: 'We kennen allemaal het verhaal van Massa'
Tsunoda haalde Piastri om te voorkomen dat er stukken auto tegen hem aan zouden kunnen vliegen.

Bleekemolen geeft aan het toch wel eens te zijn met de redenering van zijn collega. Wanneer hij het vergelijkt met andere raceklassen, ziet hij dat ze daar ook voor inhalen zouden kiezen. ‘Mee eens. Op Le Mans, als een auto voor je stukgaat en het is geel en je rijdt langzaam, dan haal je hem ook in’, aldus de coureur. ‘Dat is nu eenmaal hoe het werkt, dan wil je er ook voorbij’, kan ook hij wel wat begrip opbrengen voor Tsunoda’s keuze.

Tsunoda is niet de grootste zorg, dat is de auto

De heren hebben weinig hoop voor Red Bull Racing als ze niets fundamenteel veranderen aan de auto. ‘Die constructeurstitel is weg. Ik denk dat ze gewoon alle focus moeten leggen op het beter maken van die auto’, geeft Knoors duidelijk aan. ‘Dat helpt Max en het helpt je tweede rijder’, verwacht hij. ‘Het is een beetje als bij Ferrari. Als er iets niet goed gaat, dan ga je wisselen. Als er iets bij Red Bull niet deugt of de tweede rijder presteert niet, dan kun je wel rijders blijven wisselen, maar op een gegeven moment ligt het daar niet meer aan’, stelt de analist.

De Oostenrijkse renstal dient zich volgens de oud-engineer bezig te houden met de auto en niet met de tweede coureur. ‘Je moet wel oplossen wat er aan de hand is en dat is die auto makkelijker te rijden maken. Dan kun je ook een tweede rijder hebben die echt iets brengt. Tsunoda eruit knikkeren heeft op dit moment geen enkele waarde’, is Knoors van mening. ‘Ze moeten focussen op het technisch in orde brengen van de auto. En dat brengt ze ook naar voren in het kampioenschap. Die zorgen om die auto moeten heel groot zijn’, sluit Knoors af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws