Ochtendsessie testdag 1 | Verstappen weet snelheid vlug te vinden na moeizame openingsronden Formule 1
Formule 1

Ochtendsessie testdag 1 | Verstappen weet snelheid vlug te vinden na moeizame openingsronden

Ochtendsessie testdag 1 | Verstappen weet snelheid vlug te vinden na moeizame openingsronden

Max Verstappen heeft tijdens de ochtendsessie van de eerste testdag de snelste ronde weten te rijden. De coureur van Red Bull Racing was nog in gevecht met de RB20 in de openingsfase van de sessie, maar hij wist al snel de snelheid te vinden in zijn bolide. Charles Leclerc en Fernando Alonso maakten de top drie compleet, maar waren wel ver van Verstappen verwijderd. Alonso wist de meeste ronden neer te zetten in de ochtend.

Om 8:00u Nederlandse tijd stonden er al een paar auto's aan het einde van de pitstraat om de auto's aan de tand te gaan voelen. George Russell was als eerste op het circuit, maar de coureur van Mercedes werd al snel gevolgd door andere coureurs. Verstappen liet ook niet lang op zich wachten, nadat zijn auto enkele minuten achter de schermen stond in de garage van Red Bull. Alleen McLaren, waar Oscar Piastri achter het stuur zat, liet wat langer op zich wachten. Leclerc stond na vijf minuten boven aan de tijdenlijsten.

Red Bull trekt veel bekijks in de pitstraat 

De eerste minuten tijdens de testdagen zijn natuurlijk de spannendste minuten. Dan ziet de Formule 1-wereld voor het eerst de nieuwe auto's en na de presentatie van Red Bull waren er nog veel onbeantwoorde vragen over de RB20. Verstappen reed een paar installatieronden in de openingsfase van de ochtendsessie, waardoor enkele journalisten foto's konden maken van de inlets van de RB20. Na ruim een half uur ging Verstappen weer de baan op.

In het eerste half uur bleven de meeste auto's ook in de garage staan, terwijl er nooit meer dan drie auto's op de baan waren. Valtteri Bottas, die in de vernieuwde kleuren van Sauber reed, stond in de openingsfase boven aan de tijdenlijsten. Kevin Magnussen wist uiteindelijk aan te sluiten, maar het werd duidelijk dat het circuit absoluut nog geen grip gaf. Alonso stond met een 1:33,822 bovenaan. Verstappen had het tijdens een vliegende ronde heel lastig om op het circuit te blijven.

Bij Haas en Williams gingen er in de openingsfase een paar dingen mis. Bij Magnussen ging de aero rake die op de auto zat te veel op en neer. Hierdoor moest de enkelvoudig polesitter weer de pitstraat in om dit te laten fiksen. Bij Alexander Albon kwam er rook uit de remschijven van het rechtervoorwiel. De Thaise rijder werd uit voorzorg weer naar binnen gehaald.

Probleempjes Verstappen houden aan

Het eerste uur was geen gelukkig uur voor Verstappen. De RB20 deed niet precies wat de Nederlander graag zou willen. Verstappen was meermaals buiten de baanlimieten te vinden aangezien zijn auto veel last had van onderstuur. Dat kan deels te maken hebben met het gebrek aan grip op het Bahrain International Circuit, maar de voorzijde van de auto deed simpelweg niet wat Verstappen wilde. Daarnaast was het soms lastig voor de drievoudig wereldkampioen om de auto gestopt te krijgen.

Vooral in bocht 11 kreeg Verstappen zijn auto niet gestopt of soepel door de bocht. De meeste auto's lieten aan het begin van de testochtend zien dat de omstandigheden zeker niet makkelijk waren. Leclerc gleed hier en daar over het circuit, en ook Yuki Tsunoda had het niet makkelijk in zijn RB-bolide. Alpine leek nog wel het meeste last te hebben van onderstuur. Esteban Ocon had na anderhalf uur dan ook het spannendste moment. De Fransman schoot kort door de grindbak nadat hij de controle verloor.

Zachtere banden helpen Verstappen

Verstappen reed de eerste anderhalf uur op de hardste compound, maar met nog twee uur en twintig minuten op de klok kwam de Limburger naar buiten op de C3-band, de middelste compound. Op deze 'mediumband' ging het een stuk beter voor Verstappen. De Red Bull-coureur hoefde maar weinig correcties uit te voeren en leek daardoor een stuk comfortabeler door de bochten te gaan. Dit leverde hem ook direct de snelste tijd op met een 1:33,065, waarmee hij ruim drie tienden sneller was dan Alonso.

De zachtere banden gaven niet iedereen evenveel vertrouwen. Leclerc ging met nog twee uur op de klok zitten voor een snellere ronde, maar deze moest hij al redelijk snel afkappen. De Monegask blokkeerde zijn remmen en schoot even rechtdoor. De Ferrari-rijder had de snelste tijd in de eerste sector in handen, maar hij kon dit goede momentum dus niet meenemen in de rest van de ronde. In zijn volgende aanzetronde wist hij niet aan de tijd van Verstappen te komen door een matige tweede sector.

Een half uur later was het weer de beurt aan Verstappen om aan te zetten. De meeste coureurs hebben een groot deel van de tijd binnen gestaan zodat de teams wat nieuws konden proberen. Verstappen was dan ook samen met Alonso de meest productieve coureur. Toen Verstappen er weer voor ging zitten, wist hij opnieuw een snellere tijd neer te zetten. Na een goede eerste sector en een uitstekende tweede sector verbeterde de Red Bull-coureur zijn tijd met ruim vijf tienden van een seconde. Russell stond flink onderaan in het klassement van meeste ronden gereden; de Brit had maar negentien ronden volgemaakt.

Problemen bij Haas, grotere problemen bij Albon

Niet alleen Russell had met nog zeventig minuten op de klok weinig ronden gereden, ook Magnussen stond lang in de garage. Dat had te maken met een probleem met het brandstofsysteem van de bolide. De Deen was aan het begin van de ochtendsessie nog veel op de baan te vinden, maar hij moest al snel de garage in. Met nog een uur te gaan kon Magnussen de baan weer op voor het team van Haas.

Eerder op de dag was er al een probleem bij Albon, maar de problemen waren met nog 22 minuten op de klok nog wat groter. De Williams-coureur moest zijn auto aan de kant van de baan parkeren na een probleem met de krachtbron. Albon wist een goede plek te vinden, waardoor er alleen met de gele vlag gezwaaid hoefde te worden. De marshalls duwde de Williams-bolide uiteindelijk achter de bandenstapels.

Verstappen naast snel ook productief, Alonso het productiefst 

Verstappen zal in de middag ook te vinden zijn op het Bahrain International Circuit, maar de Nederlander gebruikte de ochtendsessie goed. De coureur van Red Bull zette in totaal 66 ronden neer, maar daarmee was hij niet de meest productieve coureur van de ochtend. Alonso wist met 77 ronden de coureur van de Oostenrijkse renstal redelijk ver achter zich te laten. Daarmee was de Spanjaard ook de meest productieve coureur van de eerste ochtend.

De meeste coureurs besloten aan het einde van de ochtend nog wat ronden te rijden. Met nog tien minuten te gaan waren alle rijders, behalve natuurlijk Albon, op de baan te vinden. Hierdoor ging het aantal ronden nog wel naar boven, maar de tijden gingen tegelijkertijd niet echt naar beneden. Russell wist nog wel een betere tijd te rijden, maar bleef daarmee 1,6 seconde achter Verstappen steken.

Snelste tijden ochtendsessie

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws