Palmer analyseert: 'Je kunt op Verstappens onboard horen dat hij remt voor het contact' Formule 1
Formule 1

Palmer analyseert: 'Je kunt op Verstappens onboard horen dat hij remt voor het contact'

Palmer analyseert: 'Je kunt op Verstappens onboard horen dat hij remt voor het contact'

Na iedere Grand Prix doet voormalig Renault-coureur Jolyon Palmer zijn analyse op F1TV. Zo ook na de Grand Prix van Saoedi-Arabië. In Jeddah zat de race vol met incidenten, dus was er genoeg te analyseren. Één moment stak echter met kop en schouders boven de rest uit als het gaat om controverse: de botsing tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen in ronde 37. Hiervoor kreeg de Nederlander achteraf een tijdstraf van tien seconden, het veranderde niets aan zijn resultaat: P2.

Als Palmer begint met het analyseren van dit bizarre incident benoemt hij dat het Red Bull-team Verstappen heeft verteld om 'op strategische wijze' Hamilton zijn positie terug te geven. Dit impliceert dat hij zijn concurrent voorbij wil laten gaan vóór het DRS-meetpunt om de Brit zo weer terug te pakken op het rechte stuk dat volgt. 'Beide mannen wilden de DRS hebben, Lewis zei dat hij niet wist wat er gaande was. Misschien was hij wat in de war maar ik denk dat hij wel degelijk wist wat er aan de hand was. Hij doet duidelijk een poging om, op bizarre wijze, Verstappen niet in te halen', zegt de Britse analist.

Dan hét moment: was er een brake test?

Nadat de regerend wereldkampioen besluit zijn Limburgse tegenstander niet in te halen komt er contact tussen beiden. 'De stewards besloten dat er wél sprake was van een brake test. Als je luistert naar Verstappens onboard kun je horen dat hij vlak voor het contact, wanneer in de derde versnelling zit, ineens remt. Het lijkt alsof de achterbanden op slot slaan. Je kunt in ieder geval de toeren naar beneden horen gaan. We hebben helaas de data niet om het te analyseren, maar de stewards hadden dat wel. Zij besloten dat het remmen van Verstappen foutief was en dat dat het contact initieerde', concludeert Palmer hieruit.

De ex-Formule 1-coureur zegt dat dit gelukkig niet het einde van de race en het kampioenschap was. Hamilton kon drie rondes later wel voorbij aan Verstappen: in ronde 42. 'In theorie had Lewis er al voorbij gemoeten, in de realiteit had hij dat misschien ook moeten doen maar hij deed het later. Verstappen mindert snelheid op exact hetzelfde punt, maar kijk wat er gebeurt. Verstappen duikt direct terug naar de binnenkant en passeert Hamilton vlak na het DRS-meetpunt. Dat is natuurlijk geen plek teruggeven.' De 24-jarige Nederlander pakte hierdoor de leiding in de wedstrijd terug.

'Red Bull neemt eigenlijk een loopje met de regels'

Door direct na het teruggeven van de positie de leiding terug te pakken geeft Red Bull eigenlijk een signaal af. 'Red Bull neemt hiermee eigenlijk een loopje met de regels. En dit is ook waarom Lewis in eerste instantie die plek niet terug wilde op dat punt', zegt Palmer, die er vanuit gaat dat Hamilton dit al zag aankomen. 'Red Bull en Verstappen moesten weten dat ze die plek niet voor slechts twee seconden terug mochten geven. Hij gaf een ronde later de plek dan wel terug, waarbij Lewis Verstappen wat wijd drukt. Maar daar betaalt hij eigenlijk met gelijke munt terug. Vanaf dit moment was de race klaar.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws