Palmer: 'Heeft Hamilton de apex gemist? Het antwoord is ja' Formule 1
Formule 1

Palmer: 'Heeft Hamilton de apex gemist? Het antwoord is ja'

Palmer: 'Heeft Hamilton de apex gemist? Het antwoord is ja'

Jolyon Palmer wil de schuld van het incident tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen niet bij eerstgenoemde leggen. De Formule 1-analist is van mening dat allebei de heren actie hadden kunnen ondernemen om de aanvaring te voorkomen. Verstappen rekende niet op de dummy van zijn titelconcurrent, terwijl Hamilton wist dat hij na Copse voor Verstappen moest zitten en daarom veel risico nam in de eerste bocht.

'Verstappen dekt de binnenkant af en het lijkt alsof Hamilton de buitenbocht weer moet nemen, zoals hij ook in de sprintrace deed. Deze keer is het echter een dummy. Best een slimme manier om uiteindelijk alsnog de binnenkant te pakken', aldus Palmer, die aan de hand van beelden toont hoe Hamilton uiteindelijk in de binnenbocht belandde in Groot-Brittannië. Verstappen probeerde hem naar de buitenste lijn te drukken, maar tevergeefs.

Zodoende gingen de heren zij aan zij de bocht in. 'Toen ze de bocht in gingen, lagen ze redelijk op gelijke hoogte. Een groot deel van de auto van Hamilton staat naast die van Verstappen. De actie van Hamilton heeft gewerkt, Hamilton is waar hij wil zijn, het is nu een nauwe bocht', vervolgt de Brit. Deze actie van Hamilton was cruciaal, want het vormt een van de redenen dat het uiteindelijk fout ging, stelt Palmer voor F1TV.

Het eindigde in tranen en Verstappen viel met een zware crash uit. 'Hamilton had schade, maar kon het onder de rode vlag gelukkig laten repareren', vervolgt Palmer. In het debat omtrent de aanvaring ziet hij toch meer in het bestempelen van het ongeluk als race-incident. Wat hij van de tijdstraf van tien seconden vindt, laat hij verder in het midden.

Hamilton of Verstappen schuldig?

Het meest interessant van het hele incident is natuurlijk wie van de twee nou echt fout zat. 'De vraag is: heeft Hamilton de apex gemist?', vraagt de voormalig Renault-coureur zich hardop af. Dit is een van de argumenten die vaak gegeven wordt in het nadeel van de zevenvoudig wereldkampioen. Op de beelden is duidelijk te zien dat de Brit veel ruimte laat aan de binnenkant van de bocht. Palmer: 'Het antwoord is ja, maar niet heel veel.'

'Sommige mensen denken dat het uiteinde van de kerb, en het groene stuk ervoor, bij de kerb horen, maar daar reed Hamilton heel het weekend al niet. Die apex gebruikte hij niet omdat het de Mercedes nerveus maakte', beargumenteert de analist. Dat is volgens hem dan ook de reden dat hij in de betreffende bocht in het gevecht met Verstappen ook de kerb niet nam. Maar er zit nog een ander motief achter het agressieve aansnijden van de knik.

Palmer: 'Hij had voor de kerb kunnen gaan als hij een ongeluk had willen voorkomen, maar dat was niet zijn primaire doel. Zijn doel was om snelheid mee te nemen, hopend op dat Verstappen gas terug zou nemen, en de leiding van de race te pakken. Hij zit daar om een groot risico te nemen, en miste nét de apex.' Hamilton miste dus wel degelijk de apex en volgens Palmer zou het kunnen dat hij dit bewust deed.

Bij het gevecht met Charles Leclerc in diezelfde bocht is namelijk te zien dat de Mercedes-ster wél de kerbs neemt. De oud F1-coureur denkt dat Hamilton wist wat er op het spel stond in bocht 1. Was hij er destijds niet langsgekomen bij de Red Bull dan had hij de race hoe dan ook uit handen gegeven. In het gevecht met Leclerc wist hij dat hij er met een beetje geduld toch wel langsgekomen was. De Ferrari was immers circa een seconde per ronde langzamer. Vandaar dat de agressieve aanpak daar niet nodig was.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws