Oscar Piastri verloor de zege in Groot-Brittannië vanwege een tiensecondenstraf voor een safety car infringement. Hij ging hard op de rem, waardoor het halve veld snel moest reageren. Piastri vond de straf behoorlijk streng en is van mening dat hij niets verkeerd heeft gedaan. De altijd rustige Australiër bereikte bijna een kookpunt na de race en wilde niet te veel kwijt over de straf.
Piastri is eigenlijk altijd heel rustig, maar was na de race op Silverstone licht ontvlambaar. Zijn ingenieur praatte tegen hem over de straf toen hij als tweede over de streep kwam. 'Ik zal er niets over zeggen, anders word ik een jaar geschorst', zei de Australiër. Ook in de interviews na afloop gaf hij aan dat hij de tiensecondenstraf aardig streng vond. Naar zijn idee deed hij niets fout. De stewards vonden wel dat zijn remactie, van 218 kilometer per uur naar 52, te heftig was.
'Ik kan me er echt niet toe zetten', zegt hij bij Sky Sports. 'Het heeft geen zin, ik kan het toch niet veranderen. Ik deed wat ik deed bij de herstart en blijkbaar verdiende de één een straf en de ander niet', lijkt hij naar het incident in Canada met George Russell te verwijzen. 'Ik ben nog steeds verbaasd, maar goed, het team heeft geweldig werk geleverd. Ze hadden een geweldige auto en van mijn kant deden we alles wat we moesten doen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Inconsistente regels
Naar het idee van Piastri zijn de regels inconsistent toegepast. Waarom Russell geen straf kreeg in Canada is niet uitgelegd. Er was wel een verschil in de situaties: Russell remde met een remdruk van 30 psi, Piastri met bijna 60. Ook was het in Russells geval duidelijk dat de race niet meer hervat zou worden. 'Ik snap het echt niet', vervolgt Piastri. 'Ik moet het terugkijken, maar ik denk echt niet dat ik iets anders of verkeerds deed. Ik ben alsnog erg trots op het hele team.'
Op de boordradio probeerde Piastri de situatie nog om te draaien door zijn team te vragen of ze het ook oneens waren met de straf. In dat geval stelde hij voor om hem en Norris van positie te laten wisselen, zodat ze het op de baan uit konden vechten. Na afloop komt hij in de persconferentie terug op dat verzoek. 'Ik dacht: ik stel gewoon de vraag. Ik wist het antwoord eigenlijk al voordat ik het vroeg, maar ik had gewoon een klein sprankje hoop dat het misschien kon. Ik wist dat het niet ging gebeuren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Was niet eerlijk geweest
In het kader van 'nee heb je, ja kun je krijgen', besloot Piastri die vraag gewoon te stellen. McLaren antwoordde dan ook dat ze niet van plan waren om teamorders door te voeren. 'Lando heeft ook niets verkeerd gedaan, dus het was ook niet eerlijk geweest om van positie te wisselen', erkent Piastri. Ondanks zijn teleurstelling weet hij dat het resultaat geen invloed heeft op zijn leiding in het WK of op zijn instelling in de titelstrijd. 'Het verandert niet veel voor het kampioenschap', weet Piastri.
'Ik denk dat ik goed gereden heb en ik zal die frustraties gebruiken om nog wat races te winnen dit jaar. Het doet natuurlijk pijn op dit moment, maar het is een ander soort pijn, omdat ik weet dat ik veel meer verdiende dan ik heb gekregen. Ik heb een sterke race gereden en als je dan niet het resultaat krijgt dat je verdient, zeker als het buiten je controle ligt, doet dat pijn', aldus Piastri, die het podium deelde met Norris en Nico Hülkenberg.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties