oscar piastri pole position zaterdag mclaren bahrein 2025 Formule 1
Formule 1

Piastri klokt snelste tijd in onderbroken sessie, Verstappen na solide sessie in de top drie

oscar piastri pole position zaterdag mclaren bahrein 2025

Oscar Piastri heeft de snelste tijd neergezet in de eerste en enige vrije training voor de Grand Prix van Miami. De McLarens waren in de slotminuten het snelst, al kon Lando Norris zijn ronde op zachte banden niet afmaken vanwege een crash van Oliver Bearman. Norris was op weg naar P2, maar die positie ging nu naar Charles Leclerc. Max Verstappen maakte een vlekkeloze sessie mee, en klokte de derde tijd.

Het weekend in Miami is het tweede sprintweekend van 2025, en dat betekent dat er dit weekend geen 25, maar 33 punten te pakken zijn voor de coureurs. Verder is er slechts één vrije training. Voor kersverse vader Max Verstappen is die sessie extra belangrijk, omdat Red Bull Racing één exemplaar van een nieuwe vloer meenam naar de Verenigde Staten. Dit nieuwe onderdeel werd onder de RB21 van Verstappen gemonteerd, en moet Red Bull helpen met het zetten van een stap vooruit.

Norris met bizar onderzoek

De eerste en enige vrije training ging om 18:30 uur Nederlandse tijd van start bij een buitentemperatuur van 27 graden. Met de beperkte trainingstijd reden de meeste coureurs al snel naar buiten. Kampioenschapsleider Oscar Piastri reed als eerste de baan op, en zou dus een eerste richttijd neerzetten voor zijn negentien uitdagers. De vijfvoudig Grand Prix-winnaar opende de sessie met een 1:30,0.

Teamgenoot Lando Norris klaagde dat er nog het nodige gereedschap in zijn auto lag en dat alles uit elkaar viel. Hij moest bij zijn team stoppen om zijn cockpit te legen. Het incident werd dan ook onderzocht door de wedstrijdleiding, en de kans is groot dat McLaren nog een boete hiervoor zal krijgen, zeker met het gevaar dat het gereedschap onder de pedalen van Norris terecht had kunnen komen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Verstappen ontkracht meteen eeuwenoude theorie

Verstappen reisde later af naar Miami, en zal niet al te veel hebben kunnen uitrusten. Toch greep de Limburger meteen de kans om te bewijzen dat er weinig klopt van de theorie dat je na het krijgen van een kind een tiende langzamer wordt. De wereldkampioen opende namelijk met de snelste tijd, met een 1:29,8, en nam de eerste plek van Piastri zo over.

Bij de tweede snelle ronden ging het uiteraard veel sneller. George Russell nam de eerste tijd over, waarna Piastri, Charles Leclerc, en de Williams-coureurs nog harder gingen. Verstappen sloeg bij zijn tweede ronde echter hard terug met een 1:28,6. Daarmee was hij ruim een halve seconde sneller dan de McLaren-coureurs, en bijna een seconde sneller dan de mannen van Ferrari, die op dat moment vierde en vijfde stonden. In het eerste deel van de sessie gebruikte iedereen de mediumbanden, met uitzondering van Isack Hadjar en Liam Lawson op de harde band.

Verstappen zocht de pitstraat kort even op, vermoedelijk voor een aanpassing aan zijn voorvleugel, terwijl de concurrentie zich bleef verbeteren. Kimi Antonelli, Charles Leclerc, en Lando Norris beten hun banden echter stuk op de tijd van Verstappen, tot Russell het stokje van de Nederlander overnam met een 1:28,488. Red Bull leek de sessie in ieder geval gestart te zijn met een goede afstelling, wat in een sprintweekend cruciaal is.

Vaste top vier

Na een kwartier stonden de vier snelste mannen van 2025 al in de top vier. Norris scherpte de snelste tijd van Russell even aan, maar de Mercedes-coureur sloeg al snel terug met een 1:28,0. Achter beide Britten deden Verstappen en Piastri het ook goed, terwijl Williams met twee auto's in de top zes ook een sterke start van het weekend meemaakte. Ferrari maakte juist een moeizame start van de sessie mee, en kwam duidelijk tekort op de andere topteams.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Normaal gesproken gebruiken de teams de tweede vrije training voor een racesimulatie, maar aangezien er nu maar één vrije training is, maakten de coureurs hier in de eerste sessie al tijd voor. De pikorde halverwege werd dan ook grotendeels bepaald door hoe lang coureurs in de eerste stint doorreden. Verstappen sloot die stint als eerste af, terwijl anderen nog verbeterden.

Zo stond Russell halverwege bovenaan, voor Antonelli, Carlos Sainz, Norris, Alexander Albon, en Verstappen. De Nederlander stond op een halve seconde achterstand, maar Russell, Norris, en Verstappen leken vooralsnog aan elkaar gewaagd te zijn, terwijl Piastri vaak rustiger aan de vrije training begint. Piastri stond halverwege achtste, voor de Ferrari-coureurs. Mercedes en Williams reden in de eerste stint duidelijk langer door dan McLaren en Red Bull, en wisten zo betere tijden neer te zetten naarmate het circuit meer grip bood.

Racesimulaties

De racesimulaties in sprintweekenden zijn doorgaans lastig te analyseren, aangezien teams voor verschillende brandstofhoeveelheden kiezen. Het viel wel op dat Russell en met name Verstappen veel tijd in die long run staken. Russell was hierbij iets sneller, maar Verstappen was eerder aan zijn racesimulatie begonnen, en Mercedes gebruikt in de vrije training vaak meer motorvermogen, wat ook te zien was aan de eerste twee tijden van beide coureurs, terwijl de gehele top vijf uit auto's met Mercedes-motoren bestond.

Verstappen klaagde over de boordradio niet, op wat opmerkingen over verkeer na. Doorgaans is dat een positief teken bij de wereldkampioen, die de bandenslijtage goed leek te kunnen managen. Verstappen had ook weinig klachten over de balans. De pure rondetijden ontbraken nog, maar het is dus de vraag hoe representatief de verhoudingen in de racesimulaties waren gezien het brandstofniveau.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Kwalificatiesimulaties

In de laatste tien minuten kwamen de coureurs voor het eerst in actie op de C5-banden voor een kwalificatiesimulatie. De eerste serieuze tijd kwam van Carlos Sainz, die de eerste plek met een 1:27,678 overnam. Teamgenoot Alexander Albon strandde op bijna drie tienden achterstand op de voorlopig tweede plek. Yuki Tsunoda kwam tekort op beide Williams-coureurs, en was bijna een halve seconde langzamer dan Sainz, terwijl ook Isack Hadjar sneller was.

Verstappen nam de eerste tijd met zeven minuten te gaan over. De wereldkampioen was razendsnel in de eerste sector, maar verloor zijn voorsprong deels in de rest van de ronde. Met een 1:27,558 was hij ruim een tiende sneller dan Sainz. De Nederlander verloor vooral tijd op de rechte stukken. Het leek er dan ook sterk op dat Verstappen met minder motorvermogen reed.

Leclerc loste Verstappen dan ook af als snelste man, met een verschil van minder dan een tiende. Piastri was ruim vier tienden sneller dan Verstappen, maar in Bahrein en Saoedi-Arabië zagen we een nog veel grotere voorsprong van McLaren in de laatste vrije training. Lando Norris was op weg naar de tweede tijd, maar moest zijn ronde in de laatste bocht afbreken vanwege een crash van Oliver Bearman. Leclerc en Verstappen sloten de sessie daardoor in de top drie af. Hoewel Piastri vier tienden sneller was, kende Verstappen voor Red Bull een behoorlijk goede sessie. Mercedes zette geen tijd neer op de zachte banden.

Uitslag eerste vrije training GP van Miami 2025

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws