Oscar Piastri begon zijn zaterdag op Interlagos rampzalig na een flinke crash die het einde van zijn sprintrace betekende. De coureur weet zich tijdens de kwalificatie enigszins te herpakken, al moet hij drie coureurs voor zich laten. Het probleem was volgens de Australiër simpel: hij kon gewoon niet sneller.
De Australiër heeft een aantal tegenvallende weekenden achter de rug, waarin hij zijn voorsprong op zijn teamgenoot in rook op zag gaan. Het verschil was aan het begin van het raceweekend in Brazilië slechts één punt, maar na de DNF van Piastri en de zege van Lando Norris in de sprintrace is die achterstand opgelopen tot maar liefst negen punten. Dertig punten achter hem staat Max Verstappen, al lijkt hij dankzij P16 geen levensgroot gevaar te worden in São Paulo.
De kansen van Piastri zijn allerminst verkeken, maar uiteraard baalt de Australiër wel dat hij geen voorste startrij wist te pakken. In plaats daarvan is het wederom Andrea Kimi Antonelli die zijn Mercedes naast de McLaren van Norris zet en waarschijnlijk weer flinke druk zal gaan uitoefenen. Dat zat er voor Piastri niet in. ‘Ik kon gewoon niet sneller rijden’, stelt hij voor de camera van Sky Sports, doelend op het einde van Q3. ‘Dat was het grootste probleem.’
Long runs geven Piastri hoop
Op de vrijdag, tijdens de kwalificatie voor de sprintrace, wist Piastri zijn bolide ook niet op P1 of P2 te zetten, maar zat er met P3 toch weer een auto minder tussen hem en zijn teamgenoot en titelrivaal. De weersomstandigheden voelden echter compleet anders aan op de zaterdagmiddag, zo vertelt de McLaren-coureur. ‘De omstandigheden waren heel anders dan gisteren en alles voelde vandaag veel lastiger’, aldus een balende Piastri.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De coureur is uiteraard allesbehalve blij met zijn startpositie. Desondanks ziet hij wel kansen, want een tweede startrij biedt perspectief. Andrea Stella benadrukte al dat het wel snor zat met de snelheid van zijn jongste coureur. ‘Ik ben een beetje teleurgesteld over het resultaat, maar de auto leek dit weekend snel, vooral tijdens een langere run’, meent Piastri. ‘Dus hopelijk kan ik daar morgen van profiteren’, voegt hij eraan toe.
Piastri moet langs obstakels 12 en 16 voor cruciale punten
Norris gaf in zijn eigen interview na de kwalificatie aan vooral gevaar te zien uit de hoek van Mercedes en Ferrari, waarbij hij specifiek doelt op Antonelli en Leclerc. De Italiaan wist er tijdens de sprintrace voor te zorgen dat Norris geen moment rust kende, afgezien van de tijd onder de rode vlag veroorzaakt door de crashes van Piastri, Franco Colapinto en Nico Hülkenberg. Norris stelde dat hij had verwacht dat de McLaren beter zou zijn en dat Antonelli, die bijna de hele sprintrace binnen een seconde bleef van de koploper, veel dichter achter hem zat dan verwacht.
Piastri laat zich echter niet uit het veld slaan en ziet kansen. ‘Uiteindelijk zal ik elke kans die zich voordoet aangrijpen’, benadrukt hij. ‘En als ik vooruitgang kan boeken en druk kan uitoefenen, dan zal ik dat doen’, toont de Australiër zich strijdvaardig. Er zit hier wel een klein addertje onder het gras, of beter gezegd twee: de addertjes met nummers 12 en 16. ‘Maar ik moet er eerst komen’, sluit Piastri het interview met een slag om de arm af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties