Pietro Fittipaldi: hoe de kleinzoon van F1-kampioen Emerson de F1 bereikte

Pietro Fittipaldi: hoe de kleinzoon van F1-kampioen Emerson de F1 bereikte

Pietro Fittipaldi mag dit weekend zijn debuut maken in de Formule 1. Als enige beschikbare reservecoureur voor het team van Haas is de Braziliaan de aangewezen rijder om de stoel van Romain Grosjean warm te houden na zijn dramatische ongeval in Bahrein. Met een achternaam als de zijne ligt de druk hoog om te presteren, maar wat heeft Fittipaldi tot nu toe eigenlijk bereikt?

De nu 24-jarige Fittipaldi, kleinzoon van de gelijknamige Formule 1-legende Emerson, is al tien jaar op professioneel niveau actief in de autosport. Zijn loopbaan begon in de Verenigde Staten, waar hij ook geboren werd, in de Whelen-klasse van NASCAR. Na twee seizoenen en een (baan)kampioenschap evenals wat ervaring rijker, vertrekt hij naar de andere kant van de Atlantische Oceaan.

In Europa waagt Fittipaldi zich voor het eerst aan openwiel-raceauto's. Deelnames aan de Formule Renault en Britse Formule 4 leveren aanvankelijk geen overwinningen op, maar in zijn tweede actieve jaar volgt dan toch het kampioenschap in de Formule Renault. De opstap naar de Formule 3 wordt gemaakt, maar in een competitief veld met onder meer Charles Leclerc, George Russell, Alexander Albon, Lance Stroll en Antonio Giovinazzi komt de nog vrij onervaren Fittipaldi in zijn ondermaats presterende Fortec niet geweldig uit de voeten. Hij sluit het seizoen af buiten de top tien.

Formule 1-test in jaar van zwaar ongeluk

Aan het eind van een matig seizoen Formule 3 probeert Fittipaldi het in de MRF Challenge, die 's winters in het Midden-Oosten wordt gehouden. Vier overwinningen later is het prijs voor de Braziliaan. De opstap naar de voormalige World Series by Renault wordt gemaakt en na één seizoen leren, kroont Fittipaldi zich in jaar twee tot kampioen met Lotus. Het kampioenschap wordt daarna opgedoekt, maar voor de aspirant Formule 1-coureur maakt dat niet uit: zijn prestatie levert 35 waardevolle superlicentiepunten op. Vijf meer en hij mag – theoretisch –debuteren in de Formule 1.

Het volgende jaar doopt Fittipaldi zijn teen in allerhande onbekende wateren, waaronder de IndyCar en het World Endurance Championship (WEC). Maar dan slaat het ongeluk toe: tijdens een kwalificatiesessie op Spa-Francorchamps crasht hij zijn LMP2-bolide hard in de muur, waarbij hij beide benen breekt. Na een periode van herstel eindigt zijn seizoen toch met een hoogtepunt: een test voor het F1-team van Haas. Datzelfde jaar bevestigt de Amerikaanse renstal hem als reservecoureur voor het 2019-seizoen.

De gedroomde stap wordt een werkelijkheid

Dan nog met onvoldoende licentiepunten op zijn naam duikt Fittipaldi de DTM in, maar zijn campagne in het competitieve toerwagenkampioenschap met Audi blijft zonder succes. Over de winter van 2019/2020 verzamelt de Braziliaan in het Aziatische Formule 3-kampioenschap dan toch de benodigde punten om, mocht het nodig zijn, in de Formule 1 te kunnen rijden. De vijfde plaats in het klassement brengt nog eens zes punten in het laatje, waarmee hij voldoet aan het minimum van 40 punten.

Het vreselijke ongeluk dat Grosjean tijdens de Grand Prix van Bahrein ervaart, waarbij hij brandwonden oploopt aan beide handen, verhinderd de Fransman om een week later zijn optreden te maken in de Sakhir Grand Prix. In plaats van buiten de eigen poel te vissen, besluit Haas Fittipaldi in te schakelen. Op de 'ovaalbaan' zal Fittipaldi, als eerste kleinzoon van een F1-kampioen, mogen laten zien of hij inderdaad uit het juiste hout is gesneden.



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Listige Verstappen helpt Team Redline-teamgenoot aan simrace-overwinning

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Update II | Promotor GP Monaco spreekt geruchten tegen, race gaat 'gewoon' door

Opnieuw dreigt er een ontregeld seizoen voor de Formule 1. De Grand Prix van Australië is in 2021 al verschoven naar november...

F1 in het kort | Mercedes hengelt talentvolle Deen binnen voor juniorenprogramma

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Mazepin stellig: 'Dat Russen anders worden behandeld, verbaast me niet'

Nikita Mazepin zal komend seizoen als enige Rus uitkomen in de Formule 1. Vitaly Petrov, Daniil Kvyat en Sergey Sirotkin ging...

Albers: 'Door Russells invalbeurt dacht de Daimler-CEO: wat is hier aan de hand?'

Christijan Albers is van mening dat Lewis Hamilton de dupe is van zijn eigen strategie in de contractonderhandelingen. De voo...

Het tragische leven van Pedro Rodriguez, Mexico's eerste Formule 1-racewinnaar

Sergio Perez is na zijn adembenemende overwinning in de Formule 1 de absolute trots van Mexico. Maar lang voordat Perez zijn...

Verstappen licht het tipje van de sluier op: 'Dát maakt een coureur snel'

Max Verstappen is van mening dat flexibiliteit en een grote mate van aanpassingsvermogen doorslaggevend kunnen zijn in de For...

Sainz erkent wereldvorm Leclerc: 'Ik moet het tegen één van de sterkste coureurs in de F1 opnemen'

Carlos Sainz verwacht niet dat hij een gemakkelijke tijd zal krijgen bij Scuderia Ferrari. Nu Charles Leclerc het team nageno...

Norris kijkt uit naar komst Ricciardo: 'Maar hij zal niet tienden sneller zijn dan Sainz'

Lando Norris kijkt uit naar de komst van Daniel Ricciardo naar McLaren. Daarmee is Ricciardo de tweede teamgenoot van Norris...

Wolff hoopt dat Russell fouten af gaat leren: 'Dat komt alleen door routine en ervaring'

Toto Wolff is van mening dat George Russell niet meer aan zijn snelheid hoeft te werken, maar aan het wegwerken van zijn fout...

Lees meer

Net binnen

Ocon over aanwezigheid Netflix: 'Er is in dat opzicht heel veel veranderd'

Esteban Ocon denkt dat de Netflix-documentaireserie Drive to Survive een positief effect op zijn Formule 1-carrière kan hebbe...

Verstappen licht het tipje van de sluier op: 'Dát maakt een coureur snel'

Max Verstappen is van mening dat flexibiliteit en een grote mate van aanpassingsvermogen doorslaggevend kunnen zijn in de For...

Waarom Kallenius en Wolff in Ineos een goede toevoeging aan Mercedes zagen

Ola Kallenius, de CEO van Daimler, heeft aangegeven dat hij samen met Toto Wolff de keuze heeft gemaakt om Ineos als derde in...

Tost: 'COVID-19 heeft de ogen van de teams geopend'

Franz Tost denkt dat de coronavirus-crisis een doorslaggevende rol gespeeld heeft in de perspectieven van Formule 1-teams. Lo...

F1 in het kort | Mercedes hengelt talentvolle Deen binnen voor juniorenprogramma

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->