Red Bull keek in Brazilië af bij Ferrari in voorbereiding op 2020 Formule 1
Formule 1

Red Bull keek in Brazilië af bij Ferrari in voorbereiding op 2020

Red Bull keek in Brazilië af bij Ferrari in voorbereiding op 2020

Toen Max Verstappen en Pierre Gasly in 2019 de RB15 gingen testen, liepen ze al vroeg tegen de lamp. De nieuwe Red Bull bleek lastig te besturen, ze moesten met een oplossing komen. Ten gevolge van de tegenstribbelende auto ging Red Bull spelen met de voorvleugel. Hoe kon een schijnbaar kleine aanpassing aan de voorvleugel het 2019-seizoen redden en wat heeft dit te betekenen voor 2020?

Voor de aerodynamica-experts was het waarschijnlijk duidelijk, maar voor de algemene Formule 1-kijker viel het nauwelijks op. Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk verschilde de voorvleugel van Verstappen, waardoor hij voor de overwinning kon vechten.

Aan het begin van het seizoen waren de voorvleugels van de teams in te delen in drie types. Ferrari en Alfa Romeo kenden een voorvleugel die dik in het midden was en dun aan de uiteinden. Mercedes en Red Bull experimenteerden met een voorvleugel die er precies omgekeerd uit zag. De rest van het veld zat tussen de twee ideeën in.

Red Bull staat voor een keuze

Red Bull moest een keuze maken. De RB15 was lastig te besturen, maar Red Bull wilde wel trouw blijven aan hun oorspronkelijke methode. Het gevolg? Het relatief dunne middendeel bleef, maar de uiteinden van de vleugel werden wat magerder (zie foto's van de aanpassing).

Red Bull keek in Brazilië af bij Ferrari in voorbereiding op 2020

Het doel van de aanpassing was om de lucht makkelijker om de voorbanden heen te sturen. Zo vermindert de turbulentie rondom de wielen, die aerodynamische nadelen met zich meebrengt. Omdat deze luchtstromen over de gehele auto glijden, had het cruciale gevolgen voor alle facetten van de RB15.

Ongetwijfeld zorgde het voor een algemene verbetering van de bolide, het stelde Verstappen in staat om in Oostenrijk zijn eerste overwinning van het seizoen te behalen, suggereert Motorsport-Total.

Red Bull kijkt naar 2020

In de laatste Grands Prix-weekenden van 2019 was Red Bull al aan het experimenteren met nieuwe voorvleugel-instellingen. Hierbij spiekten ze vooral bij Ferrari, in Brazilië namen ze een aanpassing mee die wat weg had van de Ferrari-vleugel.

Bij deze vleugel was het middelste gedeelte nog groter en was de helling steiler naarmate je de curve van de voorvleugel volgde naar de buitenkant toe. Het effect dat met zo'n voorvleugel gecreëerd wordt, heet het outwash effect.

Verstappen moet hopen op Red Bull

Het blijft afwachten om te zien of Red Bull tevreden was met de data die ze verkregen op Interlagos. Mocht dit het geval zijn, dan zullen we in 2020 een voorvleugel zien die steeds meer op die van Ferrari in 2019 lijkt.

Wat wel duidelijk is, is dat de snelheid van de RB15 significant verbeterde naarmate ze meer gebruik maakten van het outwash effect. Daarom zou het niet geheel ondenkbaar zijn dat ze ook in 2020 dit principe aan zullen houden. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

F1Maximaal is bezig met een tevredenheidsonderzoek. Deelname duurt slechts 2 minuten en u zou ons hier enorm mee helpen! Alvast bedankt voor uw hulp!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws