Red Bull-kopstuk verzekert: 'We hebben de teugels niet laten vieren' Formule 1
Formule 1

Red Bull-kopstuk verzekert: 'We hebben de teugels niet laten vieren'

Red Bull-kopstuk verzekert: 'We hebben de teugels niet laten vieren'

Paul Monaghan stelt dat Red Bull Racing in de komende periode met de nodige updates voor de RB20 zal komen en ook in Monaco kunnen Max Verstappen en Sergio Pérez over een aantal nieuwe onderdelen beschikken. De chief engineer van het Oostenrijkse team wil meteen benadrukken dat het feit dat Red Bull ook dit weekend weer updates meebrengt niets te maken heeft met de recente vorm van McLaren.

Red Bull kwam dit jaar bijzonder sterk uit de startblokken. In de eerste vijf races was Verstappen de dominante factor. De Nederlander won immers vier van deze races met een groot verschil, enkel in Australië lukte hem dit niet, maar daar was wel een technisch probleem voor nodig. Sinds de Grand Prix van Miami is echter alles anders. Vooral McLaren lijkt dankzij een groot upgradepakket het gat naar de kampioensformatie te hebben gedicht en dat resulteerde in een nederlaag in Florida en een zwaarbevochten overwinning in Imola.

In Monaco introduceert Red Bull een aantal nieuwe onderdelen, maar dat heeft volgens Monaghan, van wie vrijdag bekend werd dat hij een nieuw contract heeft getekend bij de Oostenrijkse renstal, niks te maken met de opkomst van McLaren. 'De aanlooptijden voor nieuwe onderdelen zijn soms vrij lang, dus het is niet zo dat we nu inspelen op de uitdaging van McLaren in Miami en Imola', verzekert Monaghan tegenover Speedweek. 'Wat er op de auto van Max en Sergio komt, zit al een tijdje in de pijplijn.'

Daarnaast is er volgens de 56-jarige Brit ook absoluut geen paniek bij Red Bull. 'Het is niet zo dat we achterlopen en nu gedwongen zijn om te experimenteren. We hebben een competitieve auto die we goed begrijpen', stelt Monaghan. 'We vertrouwen op ons ontwikkelingsproces. En we hebben genoeg nieuwe onderdelen achter de hand.'

Teugels niet laten vieren

Na lastige weekenden in Miami en in Imola, volgde vrijdag ook een moeilijke dag in Monaco. Critici zouden wellicht kunnen denken dat Red Bull na een sterk begin van 2024 achterover is gaan leunen, maar volgens Monaghan is echter niets minder waar. 'We hebben de teugels niet laten vieren. Het ontwikkelingsprogramma is in volle gang en als de tijd rijp is, worden de onderdelen op de auto gemonteerd', aldus Monaghan, die vervolgens iets dieper op de nieuwe Red Bull-onderdelen voor Monaco ingaat.

'Net als de andere teams hebben we voor Monaco onderdelen meegenomen gericht op het verkrijgen van downforce, zoals een nieuwe achtervleugel. En deze onderdelen zullen ons ook helpen op de Hungaroring en in Singapore', zegt de Brit, die tot slot ook wijst op de invloed van de afstelling van de auto op de prestaties. 'In Imola reed McLaren bijvoorbeeld met een compleet andere vleugelafstelling dan Ferrari of Mercedes. Je probeert altijd dingen af te wegen. Meer achtervleugel betekent dat je sneller bent in de langzame bochten, maar je geeft dan wel iets weg op de rechte stukken. Je moet het juiste compromis vinden voor je auto.'

Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws