Vasseur: 'Ik had Verstappen gevraagd de plek aan Hamilton terug te geven'

Vasseur: 'Ik had Verstappen gevraagd de plek aan Hamilton terug te geven'

Alfa Romeo-teambaas Frederic Vasseur en oud Formule 1-coureur Jean Alesi zijn allebei van mening dat de regels omtrent de baanlimieten niet duidelijk genoeg zijn. In gesprek met AUTOhebdo vertellen de twee heren dat ze verlangen naar meer duidelijkheid van de wedstrijdleiding over wat nou eigenlijk de regels zijn voor een coureur.

De kritiek op de wedstrijdleiding komt niet uit de lucht vallen. Al eerder deden Charles Leclerc, Carlos Sainz en Daniel Ricciardo hun beklag over de onduidelijkheid. Dat komt door het controversiële moment tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Bahrein. De Nederlander haalde zijn Britse collega toen in aan de buitenkant van bocht vier, maar moest daarvoor met vier banden over de witte lijn. De coureur van Red Bull Racing kreeg toen het verzoek om de plek weer terug te geven.

Alesi uit kritiek op wedstrijdleiding

Het probleem voor Alesi zit hem alleen niet zozeer in het feit dat Verstappen de plek moest teruggeven: 'Kijk, Hamilton ging de hele race daar buiten de baan. Na zijn tweede pitstop ging hij er gewoon vrolijk mee verder ook. Verstappen doet het één keer en wordt meteen gewaarschuwd. Ik denk niet dat toeschouwers dat kunnen begrijpen.'

Desondanks vindt Alesi het wel terecht dat Verstappen de plek teruggaf aan Hamilton: 'Hij moest dat zeker doen. Als je met vier wielen buiten de baan gaat, moet je gewoon worden bestraft. Ik snap alleen niet waarom dat niet met Hamilton gebeurde. Verstappen zal het jammer vinden dat hij niet heeft gewonnen, maar qua tijd zit het hem mee. Er zijn nog zoveel races te gaan.'

Verstappen had plek moeten teruggeven, ook met Vasseur als teambaas

Vasseur sluit zich aan bij de uitspraken van Alesi en voegt daar het volgende aan toe: 'Als Verstappen tot één van mijn coureurs behoorde, dan had ik hem gevraagd die positie terug te geven. Daar is geen twijfel over mogelijk. Zelfs als ik het idee zou krijgen om te doen alsof ik het niet had gezien, dan nog zou ik het niet willen riskeren om een tijdstraf te krijgen. Stel dat er een safety car was gekomen, dan ben je die hele voorsprong kwijt en scoor je geen eens punten.'

Vasseur zit in de toekomst ook graag dat er meer duidelijkheid komt over de baanlimieten. Zo verschilt het volgens hem nog teveel per baan of je wel over een limiet mag gaan of niet: 'Soms zijn ze een probleem en soms ook weer niet. Voor de toeschouwers schept het alleen maar verwarring. Laat het in dit geval gewoon overal verboden zijn om de baanlimieten te overschrijden', aldus Vasseur.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Nyck de Vries crasht in laatste ronde E-Prix

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | De Vries: 'We konden niets aan het incident doen'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Deze teams lopen risico op een Hamilton-Rosberg-scenario in 2021

De titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg stopte alweer dik vier jaar geleden, maar de meeste Formule 1-liefhebb...

Russell: 'Red Bull was in Bahrein sterker dan het de komende races zal zijn'

Mercedes en Williams presteerden beneden hun eigenlijke niveau tijdens de GP van Bahrein, concludeert George Russell. De auto...

Kritiek op 'oneerlijk' besluit GP Nederland: Zandvoort schat stikstofuitstoot te laag in

Circuit Zandvoort heeft de stikstofuitstoot van de Grand Prix van Nederland verkeerd berekend en lager ingeschat, zo meldt de...

Surer oneens met Wolff: 'Mercedes gebruikte Bottas om Verstappen af te stoppen'

Marc Surer is van mening dat Mercedes bij de Grand Prix van Bahrein Valtteri Bottas inzette om Max Verstappen van de overwinn...

Brundle over strijd Red Bull en Mercedes: 'Dat rake-dingetje is een afleiding'

Martin Brundle verwacht wederom een spannend gevecht om de overwinning in Imola, maar ziet wel een lichte voorsprong voor Red...

Voorbeschouwing IndyCar 2021 | Luyendyk: 'Hopelijk kan VeeKay lekker regelmatig scoren'

Het is aftellen geblazen voor de start van het nieuwe IndyCar-seizoen, dat volgend weekend aanvangt op het Barber Motorsports...

Tost over motor AlphaTauri en Red Bull: 'Grootste voordeel komt van Honda'

Franz Tost merkt een enorm verschil tussen de Honda-krachtbron van vorig jaar en het exemplaar van 2021. De teambaas van Alph...

Marko opgelucht: 'We hebben eindelijk een snelle auto aan het begin van het jaar'

Helmut Marko is blij dat Red Bull Racing een competitieve auto heeft vanaf het begin van het seizoen. De invloedrijke adviseu...

Lees meer

Net binnen

Kritiek op 'oneerlijk' besluit GP Nederland: Zandvoort schat stikstofuitstoot te laag in

Circuit Zandvoort heeft de stikstofuitstoot van de Grand Prix van Nederland verkeerd berekend en lager ingeschat, zo meldt de...

Tost over motor AlphaTauri en Red Bull: 'Grootste voordeel komt van Honda'

Franz Tost merkt een enorm verschil tussen de Honda-krachtbron van vorig jaar en het exemplaar van 2021. De teambaas van Alph...

Brundle over strijd Red Bull en Mercedes: 'Dat rake-dingetje is een afleiding'

Martin Brundle verwacht wederom een spannend gevecht om de overwinning in Imola, maar ziet wel een lichte voorsprong voor Red...

Russell: 'Red Bull was in Bahrein sterker dan het de komende races zal zijn'

Mercedes en Williams presteerden beneden hun eigenlijke niveau tijdens de GP van Bahrein, concludeert George Russell. De auto...

GP van Canada loopt mogelijk in gevaar door financiële compensatie

De Grand Prix van Canada loopt mogelijk in gevaar door financiële tekortkomingen, meldt La Presse. De organisatie van de Form...

Lees meer