Red Bull Racing diende na afloop van de Grand Prix van Canada twee protesten in tegen George Russell: één voor erratic driving en nog één betreffende de tien autolengtes achter de safetycar. Red Bull vergat een nieuwe regel en moest daarom een deel van het protest intrekken. Ongeacht de uitkomst heeft Christian Horner kritiek op de stewards.
Russell remde plotseling achter de safetycar en verwarde daarmee Max Verstappen, die achter hem reed. Even schoot Verstappen hem voorbij, waardoor Russell direct aangaf dat hij werd ingehaald onder de safetycar. Dat vond Red Bull niet echt aardig, waardoor ze bij de FIA ook aangaven dat het deels unsportsmanlike behaviour was. Nog voordat Red Bull en Mercedes om de tafel konden met de wedstrijdleiding, trok Red Bull een deel van het protest in.
Het ging om het protest tegen de tien autolengtes achter de safetycar. Volgens Red Bull had Russell zich niet aan die regel gehouden. Inmiddels heeft de FIA software geïntroduceerd die kan helpen bij dat soort gevallen, omdat er in het verleden vaker over is gediscussieerd. Volgens informatie van Motorsport-Magazin ging het bij Red Bull niet zozeer om de situatie voor of na de remactie. Kleine toleranties zijn in deze regel ingecalculeerd, gaf de FIA aan.
Red Bull verklaarde dat het ging om de enorme afstand die Russell aanhield bij het uitrijden van de pitstraat ten opzichte van de safetycar. Omdat Russell daar geen aansluiting zocht, gebaarde Verstappen met zijn handen dat de Mercedes-coureur op moest schieten. Het Duitse medium schrijft dat Red Bull een nieuwe regel over het hoofd heeft gezien. Artikel 26.1 c werd pas voor het 2025-seizoen toegevoegd aan het reglement.
Delta-tijd
Daarin staat dat tijdens een safetycar- of VSC-fase in marshalsectoren waar dubbele gele vlaggen gelden, de door het regelsysteem voorgeschreven delta-tijd niet mag worden onderschreden. Die regel werd ingevoerd omdat coureurs in het verleden soms met racesnelheid probeerden aan te sluiten achter de safetycar. Bij dubbel geel is de toegestane snelheid echter bijzonder laag. Terwijl de safetycar dus versnelde, wachtte Russell tot zijn delta-tijd weer positief was.
De delta-tijd heeft in dit geval prioriteit boven de maximale afstand tot de safetycar. Niet alleen Red Bull vond het verwarrend, ook bij anderen ging het mis. Zonder dubbele gele vlaggen geldt er namelijk helemaal geen snelheidslimiet van de pituitgang tot aan de safetycar-lijn tijdens een safetycar- of VSC-fase. Carlos Sainz knalde zo bijna achterop Esteban Ocon, maar de Fransman kreeg geen straf. De FIA had het hier druk mee na afloop.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ondanks dat dit is uitgelegd tijdens de zitting met Mercedes en Red Bull, is teambaas Horner kritisch op de manier waarop het weekend in het algemeen is verlopen. Hij verwijst naar de straf die Yuki Tsunoda ontving toen hij de gehavende McLaren van Piastri inhaalde tijdens de derde vrije training. Daarvoor kreeg hij een gridstraf van tien plekken. 'Yuki werd bestraft voor inhalen, maar tijdens de race haalden ook wat coureurs in terwijl er marshals op de baan waren', zegt hij tegen de internationale media.
Consistentie
'Dus, je zou kunnen verwachten dat er een bepaalde mate van consistentie zou zijn', wijst Horner aan. Die consistentie ontbreekt naar het idee van velen al te lang. Vorig jaar kreeg de ene coureur een boete, de ander niet. De ene coureur kreeg een taakstraf, een andere coureur niet. Een paar rijders, waaronder Russell, hebben aangegeven dat het daardoor beter is als de FIA de stewards gaat betalen en vaste stewards in gaat zetten. Daar heeft Mohammed ben Sulayem nog geen gehoor aan gegeven.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Uiteindelijk is Horner wel tevreden met het weekend in Canada. In New York liet hij weten totaal geen spijt te hebben van het protest tegen Russells zege, terwijl Toto Wolff iets verhitter reageerde. 'Ik denk dat we het als team goed gedaan hebben. We hebben het maximale eruit gehaald', zegt hij tegen Sky Sports. 'Yuki deed het ook goed met de eenstopper. Hij scoorde geen punten, maar wel achttien punten voor Max. Mercedes heeft het goed gedaan en het toont aan hoe alles kan veranderen', besluit hij.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties