Sainz legt uit waarom hij tegen Ferrari-instructie was: 'Dan was Leclerc ook een passagier' Formule 1
Formule 1

Sainz legt uit waarom hij tegen Ferrari-instructie was: 'Dan was Leclerc ook een passagier'

Sainz legt uit waarom hij tegen Ferrari-instructie was: 'Dan was Leclerc ook een passagier'

Carlos Sainz vindt dat Ferrari de interne strijd tussen Charles Leclerc en hijzelf goed wist te managen tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. Sainz lag in de eerste helft lange tijd aan kop, maar Leclerc bleek de snellere van de twee te zijn en mocht uiteindelijk inhalen dankzij een teamorder. Na een safety car-periode laat in de race kreeg Sainz vervolgens het bandenvoordeel van zijn team, terwijl Leclerc moest verdedigen op oude harde banden.

'Eerlijk gezegd, denk ik dat het team de race heel goed heeft gemanaged', luidt de Spanjaard, die de race won, zijn verhaal in tijdens de persconferentie na afloop. 'Op een bepaald moment wisselden we van positie toen we beiden het risico liepen op een overcut van Lewis (Hamilton, red.). Ik denk dat we het perfect hebben aangepakt', is de 27-jarige van mening.

Sainz: 'Als Hamilton mij had ingehaald, was Leclerc ook een passagier'

Sainz kreeg tijdens de safety car-herstart, ondanks zijn bandenvoordeel, de instructie om tot tien wagenlengtes terug te zakken ten opzichte van zijn teamgenoot. Daar was hij het niet mee eens en vertelt daar het volgende over: 'Ik probeerde het team uit te leggen dat ik waarschijnlijk de snelste man op de baan (Hamilton, red.) achter me had. Als ik tien wagenlengtes zou terugzakken, had ik misschien wat slipstream verloren.'

'En als hij mij had ingehaald, was Charles ook een passagier geweest', gaat Sainz verder over de teamorder in de slotfase. 'En met de grip die ik had, wist ik dat ik de leiding over zou nemen. Daarna probeerde ik niet de race van Charles negatief te beïnvloeden. Ik vroeg aan het team: kijk, laat me mijn gang gaan en ik pak het zo clean mogelijk aan. En Charles heeft het goed gedaan door nog bijna als tweede te eindigen.'

Dat hij tegen de instructie van zijn team inging, vindt Sainz niet een groot probleem: 'Soms heb je als coureur een bepaald gevoel en zegt het team iets waar je het niet mee eens bent. Dan doe je je eigen ding, omdat je er echt in gelooft. Maar ik vertrouw mijn team en zondag hebben we een goede race gereden. We vertrouwen op elkaar in scenario's zoals we die zondag hebben gezien.'

Sainz: 'Ik ben en blijf een teamspeler, al helemaal bij Ferrari'

Terugkomend op de eerste helft van de race zegt Sainz dat hij Leclerc wel erlangs moest laten door de staat van zijn voorste twee banden: 'Ik gaf mezelf de beste kans door ervoor te blijven en zo veel mogelijk te pushen. Er kwam alleen een punt dat ik mijn voorbanden aan het vernietigen was. Toen was het hartstikke logisch dat Charles erlangs ging en dat liet ik zo snel mogelijk gebeuren nadat het team dat aan mij vroeg.'

'Ik ben een teamspeler. Ik zal altijd een teamspeler blijven en al helemaal bij Ferrari. Het team komt voor mijn persoonlijk belang en ik hanteerde dezelfde gedachte toen ik Charles inhaalde. Dat is waarom ik denk dat we het goed managen en de race van zondag is daar een goed voorbeeld van. We lagen op koers om als eerste en tweede te eindigen voor de safety car', besluit de Madrileen over zijn veelbewogen wedstrijd.

Altijd al willen schrijven over Formule 1? Solliciteer dan nu bij F1Maximaal!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws