Ferrari gebruikte pitstop Sainz als buffer tegen Hamilton, maar Leclerc 'had kunnen pitten' Formule 1
Formule 1

Ferrari gebruikte pitstop Sainz als buffer tegen Hamilton, maar Leclerc 'had kunnen pitten'

Ferrari gebruikte pitstop Sainz als buffer tegen Hamilton, maar Leclerc 'had kunnen pitten'

Ferrari haalde Carlos Sainz tijdens een late safety car-periode in de Grand Prix van Groot-Brittannië wel naar binnen, in tegenstelling tot kopman Charles Leclerc, om een buffer te vormen tegen Lewis Hamilton. Dat vertelt teambaas Mattia Binotto tegenover Auto, Motor und Sport. Dat een dubbele pitstop niet mogelijk was, is volgens datzelfde medium onzin.

Esteban Ocon viel stil in ronde 39, waardoor de safety car de baan op werd gestuurd. Op dat moment lag Leclerc aan de leiding en was de verwachting dat Ferrari de Monegask naar binnen halen voor versere, zachte banden. Wellicht dat een dubbele stop met teamgenoot Sainz mogelijk was, maar Ferrari koos ervoor om Leclerc door te laten rijden en de Spanjaard wél naar binnen te halen.

Leclerc moest het doen met oude, harde banden, terwijl iedereen achter hem naar de softs was gewisseld. Binotto stelt dat een dubbele pitstop niet mogelijk zou zijn geweest: 'De één had op de ander moeten wachten en zou plaatsen verliezen. De banden van Charles waren beter, hij was de leider en we wilden de positie niet opgeven. Toen Carlos stopte, wisten we dat we hem gebruikten om Charles te beschermen tegen Hamilton.'

Ferrari verzuimt dubbele stop Leclerc-Sainz te maken

Sainz had in het geval van een dubbele stop heel even moeten wachten op Leclerc met het risico om een plek te verliezen aan Hamilton. Ware het niet dat de Mercedes-coureur zelf ook naar binnen ging voor nieuwe banden. Sainz had echter alleen de positie verloren aan Hamilton en niet aan andere coureurs. Daarachter zaten Sergio Pérez, Fernando Alonso en Lando Norris allemaal te ver weg om de plek van de Madrileen over te nemen.

Op die manier zou Sainz enkel teruggevallen zijn naar P3, achter Hamilton. Leclerc had dan op betere, maar vooral gelijkwaardige banden de race uit kunnen rijden. Bovendien is het maar de vraag of Sainz het bij de herstart lastig zou hebben gehad met Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen had het immers lastig om zijn zachte banden op temperatuur te krijgen, terwijl Sainz dat probleem niet had. Vermoedelijk had de 27-jarige, die uiteindelijk de race won, zonder al te veel moeite voorbij kunnen gaan aan Hamilton.

Altijd al willen schrijven over Formule 1? Solliciteer dan nu bij F1Maximaal!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws