nico hulkenberg max verstappen red bull racing stake sauber gp groot brittannie 2025 2 Opinie
Opinie

Doornbos deelt pijnlijke cijfers voor Verstappen: 'Best wel een gekke statistiek'

nico hulkenberg max verstappen red bull racing stake sauber gp groot brittannie 2025 2

Robert Doornbos heeft bij Ziggo Sport teruggeblikt op een enerverend raceweekend in Silverstone. Max Verstappen zorgde voor een spectaculaire kwalificatie, terwijl de weergoden en Nico Hülkenberg hun deel op de zondag deden. Doornbos beseft dat een riskante aanpak van Red Bull Racing niet goed uitpakte, maar vindt wel dat het Oostenrijkse team de juiste keuze heeft gemaakt. Ook de ergernis bij Verstappen kwam ter sprake.

Doornbos belde vanaf Ibiza met zijn collega's tijdens De Stamtafel, waar hij Hülkenberg uiteraard de grote winnaar van het weekend noemde. De topprestatie van de Sauber-coureur kwam echter niet volledig uit het niets. 'Hülkenberg heeft volgens mij meer punten gescoord dan Verstappen sinds Barcelona', stipt Doornbos aan.

Dat klopt: Hülkenberg staat in die periode van zes weekenden op de zesde plek met 31 punten, terwijl Verstappen in diezelfde periode maar 31 punten pakte. Gabriel Bortoleto pakte in deze vier races vier punten, terwijl Yuki Tsunoda puntloos bleef. 'Dat is best wel een gekke statistiek, als je erover nadenkt. Dat had hij zelf ook niet kunnen bedenken.' Hülkenberg eindigde in Spanje als vijfde, en eindigde in Canada en Oostenrijk ook al in de punten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

nico hulkenberg gabriel bortoleto stake sauber gp groot brittannie 2025 2

Risico bij Red Bull

Hülkenberg dankte zijn podiumplek mede eraan dat Verstappen halverwege de race bijna spinde. De wereldkampioen begon vanaf de eerste startplek aan de race met een zeer kleine achtervleugel. Dat pakte uiteraard niet goed uit in de regen. 'Ik vind het heel gaaf dat ze dit proberen', zo is Doornbos toch negatief. 'Je weet dat ze met dezelfde afstelling als McLaren, dus medium tot high downforce, dat ze dan die bochten kunnen aanpakken, maar dat ze wat op het rechte stuk verliezen. Dan rijd je altijd achter McLaren aan.'

'Het zit in het DNA van Max en zijn engineers om te kijken of ze niet het verschil kunnen maken op de zaterdag. Dat doe je ook met het idee dat de race op zondag droog is. Dan kun je makkelijk inhalen en niet makkelijk ingehaald worden. Dan moet er niet een emmer water over het circuit gegooid worden, want dan is het een drama om met low downforce te rijden. In die omstandigheden zag je hem in de snelle bochten al met vier wielen glijden op die intermediates. Dan rook je die achterbanden op en dan is het klaar. Hij zal echt hebben zitten vloeken in de auto', beseft de voormalige Formule 1-coureur.

Verstappen was kansloos door de weersomstandigheden. 'Het circuit is een oud vliegveld. Het is zo vlak als een pannenkoek, dus je ziet die grijze wolken binnenkomen, maar het team heeft absoluut gedacht dat het mee zou vallen. Max zei zelf ook al dat hij dacht dat het niet zou meevallen toen hij wakker werd. Je zag hoe plat die achtervleugel was. Dat zie je normaal alleen in Monza, en niet in een regenachtig Silverstone. Het is al knap dat hij de auto op de baan hield en nog vijfde werd, maar dat is niet waar hij zijn bed voor uitkomt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris zondag silverstone mclaren win max verstappen

Jack Plooij vraagt zich af over Red Bull achteraf geen spijt zal hebben van die extreme afstelling. 'Achteraf telt niet in de Formule 1', zo weet Doornbos dat alle teams verrast werden door het weer. 'Je kiest ergens voor en je bent dan de held van de zaterdag. Dat was een ongekend rondje. Daar heeft iedereen van genoten. Dat hoort ook bij de Formule 1, dat maximale rondje op Silverstone. Dit onderscheidt de jongens van de mannen. Max flikte het wel. Dat is gaaf, maar daar betaalde Max op zondag de prijs voor.'

'Zo is het leven, maar bij Red Bull komt het nu wel als klap na klap na klap binnen', beseft de analist. 'Yuki Tsunoda werd stijf laatste en het team is lang niet meer het team dat in het verleden nog domineerde op Silverstone.' Tsunoda staat zeventiende in het coureurskampioenschap, en heeft al vijf weekenden geen punten meer gepakt. De Japanner was in de laatste twee races de hekkensluiter.

Irritaties bij Verstappen

Doornbos wordt ook nog gevraagd naar zijn mening over het moment van de halve spin van Verstappen. 'Hij ging te vroeg op zijn gas op koude banden. Hij raakte de controle kwijt', luidt de snelle reactie van Doornbos. De vraag is uiteraard of de extreme remactie van Oscar Piastri vlak daarvoor van invloed was. 'Het irriteerde hem wel, dat merkte je wel. Hij communiceerde dat meteen op de boordradio', hoorde Doornbos.

'Ik vraag me wel af of de stewards hier rekening mee hielden in hun beslissing. Laten we eerlijk zijn. Ik vind dat Piastri hier gewoon had moeten winnen, want hij is verschrikkelijk hard gestraft', zo is Doornbos kritisch op zijn voormalige teamgenoot, Vitantonio Liuzzi. 'De lichten op de Safety Car gingen uit, dus hij wilde zijn remmen nog even opwarmen. Dat is ook een manier om je banden op te warmen. Max schrok er natuurlijk van, zeker in deze omstandigheden, maar ik vond de straf wel heel streng. Dit deed echt pijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws