Shovlin: 'Hamilton verlaat de paddock altijd als één van de laatsten, zo niet als laatste' Formule 1
Formule 1

Shovlin: 'Hamilton verlaat de paddock altijd als één van de laatsten, zo niet als laatste'

Shovlin: 'Hamilton verlaat de paddock altijd als één van de laatsten, zo niet als laatste'

Andrew Shovlin, de hoofdingenieur van Mercedes, vertelt over zijn samenwerking met Lewis Hamilton en hoe de zevenvoudig wereldkampioen door de jaren heen is veranderd. De 38-jarige coureur is wat betreft zijn resultaten op het circuit één van de beste coureurs aller tijden en ook buiten de baan is hij van grote toegevoegde waarde voor Mercedes, aldus Shovlin.

De hoofdingenieur begon zijn Formule 1-carrière bij BAR, wat later Honda, Brawn GP en uiteindelijk Mercedes werd. Sinds de komst van Hamilton bij de Duitse renstal werkt Shovlin dus al met hem samen. 'Ik werk nu al heel lang met Lewis en hij is een coureur die echt een indrukwekkend gevoel heeft voor wat de auto doet', begint de Brit tegenover Motorsport.com. 'Als je de auto kunt krijgen waar hij moet zijn, weten we heel goed waartoe hij in staat is. En ja, we hebben lang genoeg met elkaar samengewerkt om alle gesprekken te kunnen voeren die nodig zijn.'

Shovlin: 'Hamilton is erg betrokken bij het proces'

Hamilton is volgens Shovlin redelijk wat veranderd, sinds zijn komst bij Mercedes in 2013. 'Lewis steekt als coureur enorm veel moeite in het zoeken naar waar die voorsprong vandaan komt. Dat constante zoeken naar hoe hij een nieuw seizoen kan ingaan als een nog betere coureur dan degene die we eerder hadden, komt gewoon voort uit zijn liefde voor winnen. Hij wil niet verslagen worden', benoemt de 49-jarige.

In vergelijking tot zijn beginjaren bij Mercedes is Hamilton nog meer betrokken geworden bij alle processen die bij het team komen kijken. 'Hij is nu erg betrokken bij het proces, hij praat met alle technische afdelingen, zoals de aerodynamici. Hij kent alle mensen binnen het team goed en weet waar hij terecht kan met vragen en feedback. Uiteindelijk is het een probleem dat we allemaal samen oplossen', verklaart Shovlin.

'Hamilton verlaat vaak als één van de laatsten de paddock'

Shovlin legt uit dat de Mercedes-coureur ook steeds beter is geworden met het zien van waar verbetering nodig is. 'Ik denk dat het mechanisme waarmee hij altijd op zoek is naar verbetering er altijd is geweest, het verschil is dat hij zich heeft gerealiseerd hoeveel meer hij uit het team en de mensen om hem heen kan halen om die leer- en verbeterfase te ondersteunen', verklaart Shovlin. 'En dat is het punt: hij voelt zich meer en meer op zijn gemak binnen het team, en is zelfverzekerd en blij om met verschillende mensen over verschillende gebieden te gaan praten. Hij put de bron gewoon effectiever uit.'

Hamilton werkt zelf ook heel hard aan zijn eigen verbeterpunten. 'Met de hoeveelheid werk die een coureur tegenwoordig buiten de auto moet doen, zoals het begrijpen wat de banden gaan doen, wat je moet doen om ze goed te managen, hoe je ze perfect opwarmt in de kwalificatie, is die werkdruk is veel hoger dan ooit. En heel vaak zie je dat Lewis een van de laatste coureurs is die de paddock verlaat, zo niet de laatste. Hij loopt maar rond en rond, om ervoor te zorgen dat hij weet wat hij moet doen.'

'In 2022 was er veel stress, druk en angst'

Na acht sterke jaren had Mercedes het in 2022 erg lastig met de nieuwe reglementen. 'In het begin van het jaar waren er ongetwijfeld veel stress en druk en angst, en moeilijke gesprekken', vervolgt Shovlin. 'Zo'n auto als gevolg van een reeks successen is nogal moeilijk voor een team om mee om te gaan. Wat doe je als organisatie die niet goed genoeg is en je moet veranderen? Dat was weer een proces waar we een groot deel van het jaar doorheen liepen', vertelt de hoofdingenieur, die wel goede hoop heeft voor komend seizoen. 'Hopelijk zijn we nu door het ergste van die uitdaging heen en kunnen we doorgaan met de volgende uitdaging, hopelijk vechten we ons een weg terug naar voren en vechten we voor kampioenschappen', eindigt de Brit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws