Vanaf 2026 zal de Grand Prix van Spanje in Madrid verreden worden, maar het Circuit de Barcelona-Catalunya streeft ernaar om ook op de kalender te blijven. De kans is klein, aangezien F1-CEO Stefano Domenicali vaker heeft aangegeven dat meerdere Grands Prix in één land niet haalbaar zijn. Controversieel, gezien de hoeveelheid races in de Verenigde Staten. Barcelona blijft daarom zijn best doen.
De Madring zal volgend jaar voor het eerst op de kalender staan, waardoor de Formule 1 hoogstwaarschijnlijk vertrekt uit Barcelona. Al sinds 1991 staat het Circuit de Barcelona-Catalunya onafgebroken op de kalender, maar daar dreigt een eind aan te komen. Het circuit niet ver van de Spaanse stad heeft volgend jaar ook nog een contract, maar de organisatie van de Spaanse GP wordt overgenomen door de Madring in de hoofdstad van het land.
Een delegatie uit Madrid was aanwezig tijdens de race in Spanje om onder meer de faciliteiten van het circuit te bekijken. Van spanningen tussen de organisatoren van beide Grands Prix is er geen sprake. 'Madrid is voor ons helemaal geen probleem', zegt Ignasi Armengol, directeur van Fira Circuit, geciteerd door Motorsport.com. 'Integendeel juist, want de organisatoren uit Madrid waren hier om de faciliteiten te bekijken', zegt hij.
'We hebben een goede relatie, zoals we die ook hebben met de andere circuits. In die zin zien we het niet zozeer als een probleem', vervolgt Armengol. 'We hopen dat Catalonië ook na 2026 op de kalender blijft staan. Er zijn ook andere circuits die op een vergelijkbare afstand liggen', wijst hij aan. Spanje heeft buiten de regio waarin Circuit de Barcelona-Catalunya zich bevindt bovendien ook nog meer traditionele circuits. De Madring moet een combinatie zijn van een stratencircuit en een traditioneel circuit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Roulatiesysteem
De kans dat de baan op de kalender blijft staan, is echter heel klein. Veel landen tonen interesse om een plekje in het drukke F1-schema te bemachtigen. De Grand Prix van Emilia-Romagna keert ook niet terug na 2025, en Domenicali heeft zich vaker uitgelaten over het organiseren van meerdere Grands Prix in één land. Italië heeft de race op Monza al, en Spanje krijgt straks de race in Madrid. Het is wellicht een opvallende uitspraak van Domenicali, omdat er wel drie races in de Verenigde Staten worden gehouden.
Het nieuwe roulatiesysteem, waar Spa-Francorchamps naar verluidt al onderdeel van is geworden, is wel een optie voor banen als Barcelona die dreigen van de kalender te vallen. Niet alle circuits hebben daar echter belang bij. 'We hebben hier altijd jaarlijks een Grand Prix georganiseerd en daarom hopen we daar weer op. Ik denk dat we nog steeds met dit idee aan het onderhandelen zijn', zegt Armengol.
Niet genoeg gedaan?
In Barcelona heeft men wel het gevoel dat het circuit haar eigen glazen heeft ingegooid door niet op tijd te werken aan de faciliteiten van het circuit. Domenicali hamert bij alle banen op modernisering. Zo is Monza aan het verbouwen en is de Hungaroring ook bezig met grootschalige aanpassingen om te voldoen aan de moderne voorwaarden van de Formule 1. Sommige ideeën zijn in Barcelona ook slechts ideeën gebleven.
'De waarheid is wel dat onze relatie met de FOM heel goed is', benadrukt Armengol. 'We kennen elkaar heel goed en daardoor zijn de gesprekken soepel en constructief. Ieder jaar zijn er dingen die de FOM van ons vraagt en dat passen we dan aan. Zoals we bij andere circuits hebben gezien, gebeurt het vaak drie of vier maanden voor de laatste race van het lopende contract. We hebben nog een jaar om erover te praten. We zijn optimistisch dat we een goede oplossing vinden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties