max verstappen george russell spanje controverse 2025 1 charles leclerc Opinie
Opinie

Sky Sports-analist pleit Verstappen volledig vrij: 'Kan Max echt niks kwalijk nemen'

max verstappen george russell spanje controverse 2025 1 charles leclerc

Anthony Davidson heeft de Safety Car-herstart in Spanje tot in detail geanalyseerd. Max Verstappen werd op de harde banden eerst geraakt door Charles Leclerc en daarna door George Russell. De analist van Sky Sports pakte de regels erbij, bekeek de beelden, en trok zelfs lijnen. De eindconclusie? Verstappen krijgt tot twee keer toe gelijk.

Verstappen zag een zekere derde plek in rook opgaan, toen Kimi Antonelli technische problemen kreeg. Red Bull Racing koos er bij de Safety Car niet voor om Verstappen de leiding te geven en hem zes ronden te laten verdedigen, maar de Limburger kreeg nieuwe harde banden. Verstappen was het niet eens met die keuze, en wist bij de herstart meteen dat hij alles op alles moest zetten om de aanval van Leclerc af te slaan.

Geniale actie van Verstappen

'Laten we beginnen met de helikopterbeelden van de Safety Car-herstart', opent de 46-jarige. 'Als je op Verstappen let, zie je dat hij van de ideale lijn afgaat, terwijl hij moeite heeft om grip te vinden op die harde banden. Je ziet een donkere lijn in die bocht', wijst de Engelsman aan, die ook uitlegt wat die donkere lijn precies is. 'Als je die lijn raakt, kom je op de marbles terecht en zit je dus buiten de ideale lijn', zo laat de voormalige Formule 1-coureur zien dat Verstappen eerst onderstuur had.

'Dat is precies wat Verstappen overkomt. Hij zit buiten de ideale lijn en komt daardoor op de kerbstones uit. De achterkant van de auto springt uit, maar hij weet hem geweldig te redden. Kijk eens naar dat moment van overstuur bij Verstappen! Het is echt uitzonderlijk dat hij de auto zo makkelijk onder controle wist te houden', zegt de Sky Sports-analist vol enthousiasme. 'Het helpt wel het momentum om zeep, waardoor Charles Leclerc hem kan aanvallen. Hij zit al klaar om toe te slaan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen spanje rb21 red bull racing 126
Sturen kan Verstappen wel.

Leclerc versus Verstappen

Leclerc en Verstappen raakten elkaar op het rechte stuk, waarbij Verstappen aangaf dat de Ferrari-coureur op hem instuurde. De wedstrijdleiding zag dat anders, en oordeelde dat beide coureurs op elkaar instuurde. 'De helikopterbeelden zijn verwarrend, omdat het perspectief steeds verandert', benadrukt Davidson. De Brit lost dit op door lijnen te trekken bij de onboardbeelden van beide kemphanen, zowel bij het stuur als van de linkervoorband van Verstappen tot de rand van het circuit.

'Met deze lijnen kun je goed zien of Verstappen van lijn verandert', zo verklaart de voormalige Minardi-coureur zijn aanpak. 'Als ik de beelden weer door laat lopen, zie je dat hij het stuur vrij recht houdt. Sterker nog, je ziet aan de lijn dat hij lichtjes naar links stuurt. Het contact is zo hard dat je het hoofd van Max helemaal naar links ziet schieten. Charles heeft inmiddels ook toegegeven dat hij hem naar links probeerde te duwen, omdat ze de slipstream van de McLarens wilden volgen.'

Leclerc wordt dus als schuldige aangewezen door Davidson. 'Ik kan Verstappen echt totaal niks kwalijk nemen. Hij gebruikt zijn uitzonderlijke talent om de auto op te vangen, en daarna speelt Leclerc het smerig en hij duwt hem naar links. Het had geen gevolgen, maar Verstappen raakte daar gefrustreerd over', begrijpt Davidson. De wedstrijdleiding greep dus niet in en wees Verstappen zelfs als medeschuldige aan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen charles leclerc herstart spanje 1
Leclerc haalt Verstappen in.

Russell versus Verstappen

'Leclerc en Verstappen raken elkaar dus, terwijl George Russell in de slipstream duikt.' Omdat Leclerc Verstappen naar buiten duwt, wordt de deur voor Russell ook opengezet. 'Russell ziet een kans in de eerste bocht. We zien dat Russell en Verstappen elkaar raken. Verstappen wordt van de baan geduwd', zo vat Davidson het volgende moment samen.

Davidson legt uit dat de aanvallende partij aan meerdere vereisten moet voldoen. 'Je moet als aanvallende coureur aan de binnenkant van de bocht bij de apex minimaal met je voorwielen voor de spiegel van je concurrent zitten. Op de beelden zien we dat dit duidelijk het geval is. Ze zitten echt naast elkaar, dus hij mag die actie inzetten, en hij heeft een mooi gat. Helaas heeft hij Leclerc voor zich, en de vuile lucht achter Leclercs Ferrari zorgt voor onrust bij Russell.'

'Russell mag daar zitten, en de bocht is van hem, maar hij moet ook de controle over de auto behouden', voegt de simulatorcoureur van Mercedes toe. 'Hij krijgt een moment van overstuur, en vecht met de auto. Als je naar Verstappens helm kijkt, zie je het contact. Het is een harde klap. Het hoofd van Verstappen beukt zelfs tegen de head rest aan de linkerkant', zegt Davidson vol ongeloof. 'Het was een harde klap, en het is geen wonder dat hij het circuit moest verlaten.'

Davidson geeft Verstappen dus ook hier gelijk. Dat is veelzeggend, aangezien de Brit dus werkzaam is voor Mercedes. 'Russell had het recht om daar te zitten, maar je mag niemand van het circuit duwen. Hij had de auto dus niet onder controle, en daar was Max geïrriteerd over. Hij sneed bocht 2 af en kwam weer voor Russell terug.' Davidson denkt dat Verstappen daarmee de juiste keuze maakte, maar de wereldkampioen kreeg toch het verzoek van zijn team om die plek in te leveren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen george russell spanje controverse 2025 1
Verstappen liet Russell langs.

Russell voldoet aan twee van de drie eisen

Hoewel Davidson een duidelijk verhaal deelt, stuit hij toch op tegenstand van presentator Simon Lazenby, die aangeeft dat Russell er niks aan kon doen dat hij overstuur kreeg, aangezien Leclerc daarvoor reed. 'Ja, het moment van overstuur wordt veroorzaakt door de vuile lucht, maar je moet alsnog de controle over je auto behouden', reageert Davidson. 'Russell vinkte twee van de drie vereisten af: hij had een significant deel van zijn auto naast de auto van Verstappen, hij bleef binnen de witte lijnen, maar hij verloor de controle over de auto.'

'Het maakt niet uit waardoor dat gebeurde, maar hij raakte Max wel. Daarom werd Max ook zo boos: wacht eens, hij raakt mij, en nu moet ik ook nog de plek teruggeven?! Dat liet het bloed bij Max koken', beseft de analist, die weet dat Verstappen zich juist heel netjes opstelde. 'Als je aan de buitenkant rijdt, is het pijnlijk als je ruimte geeft en toch een beuk krijgt. Je ziet op de beelden dat Max George niet afkneep. Hij liet altijd een autobreedte ruimte. Het is niet zo dat hij Russell in een lastige positie bracht. Russell vloog gewoon vol in dat gat.' Davidson was uiteraard wel kritisch op de wraakactie van Verstappen, waarbij hij Russell bewust raakte.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws