Update II | Red Bull-modellen voorspelden inhaalactie Verstappen twee ronden eerder

Update II | Red Bull-modellen voorspelden inhaalactie Verstappen twee ronden eerder

Helmut Marko is enorm tevreden na de overwinning van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Frankrijk. De adviseur van Red Bull Racing zag zijn coureur op perfecte wijze naar de finishlijn rijden, ondanks een klein foutje in de openingsfase van de race. Op deze wijze kan Red Bull elke strategische keuze zonder twijfel uitvoeren, aldus Marko. Ondertussen wordt er gehint op een protest tegen Mercedes.

De race op Circuit Paul Ricard werd gewonnen door een tweestopper voor Verstappen, terwijl Mercedes zijn coureur op een éénstopper hield. Lewis Hamilton lag enige tijd aan de leiding, maar de Limburger won door het strategische voordeel. Marko looft de strategie, de pitstop én de rijkunsten van Verstappen: 'Wie het perfect doet, kan alles!'

Ook teamgenoot Sergio Perez was volgens Marko onmisbaar bij de overwinning voor Red Bull, zo laat hij optekenen bij het Oostenrijkse APA. 'Zonder Perez hadden we dit allemaal niet kunnen doen', zegt de tevreden adviseur van het energiedrankjesmerk. Perez werd uiteindelijk derde, de Mexicaan stond in tegenstelling tot Verstappen wél op een éénstopper-strategie.

Mogelijk protest tegen voorvleugel Mercedes

Na de overwinning in Frankrijk is er achter de schermen bij Red Bull en Mercedes nog van alles gaande, zo hint Marko op een protest tegen de flexibele voorvleugel van Mercedes. Na de soapserie over de flexibele achtervleugel bij de RB16B verschuift de aandacht nu naar de vleugel van Mercedes. 'De FIA is er mee bezig, er is genoeg beeldmateriaal', zegt Marko bij de Duitse tak van Sky Sports. 'We verwachten dat het vergelijkbaar zal zijn met het verhaal van de achtervleugel.'

Wat er verder gaat gebeuren, is nog onduidelijk. Marko wil eerst kijken naar wat het veiligheidsorgaan oordeelt over de buigende voorvleugel van hun directe concurrent. 'De FIA is er mee bezig', laat hij er nog over kwijt. Eerder zagen we al een lange discussie over de achtervleugel van Red Bull, hiervoor werden uiteindelijk de testmethoden van de FIA aangescherpt.

Update 9.35u (22/06) | Marko: 'Als we Mercedes onder druk zetten, maken ze fouten'

Helmut Marko denkt dat de fouten die Mercedes tot nu toe heeft gemaakt in het kampioenschap, te herleiden zijn aan de druk die Red Bull Racing op het team zet. Die druk zou zijn ontstaan door goede prestaties van het team van Max Verstappen in de afgelopen paar races. De Red Bull-adviseur wilt de druk nog hoger gaan opvoeren.

In de Grand Prix van Frankrijk won Verstappen met een twee-stop-strategie. Mercedes kon daar niet op reageren en kon alleen maar hopen dat Hamilton zijn concurrent tot op het laatste moment achter zich kon houden. Marko ziet het als een strategische fout van Mercedes. 'Als we hen onder druk zetten, maken ze fouten', vertelt de Oostenrijker bij Sport1. 'En we zullen in de toekomst de druk opvoeren.'

Update II 10.20u (22/06) | Marko vermoedt verscherpte voorvleugel-tests voor Mercedes over drie races

Helmut Marko heeft aangegeven dat Red Bull Racing in eerste instantie dacht dat Max Verstappen titelconcurrent Lewis Hamilton vier ronden voor het einde al in zou halen. Wegens uitstekend werk van de Brit werden het er uiteindelijk twee, wat zijn klasse typeert. Ook geeft Marko aan dat hij een verscherping van de FIA-tests omtrent de voorvleugels verwacht.

Vrijwel meteen na de start van de Grand Prix moest Red Bull volgens de Oostenrijker de geplande strategie omgooien. Verstappen verloor in de eerste ronde de leiding aan Hamilton, waarna de Red Bull-strategen begonnen met rekenen. 'We wilden twee of drie seconden wegrijden, maar na de uitschieter van Verstappen was dat plan geen optie meer', liet Marko weten in gesprek met ServusTV.

Na een succesvolle undercut was Verstappen weer vooraan te vinden, maar van Mercedes waren ze nog niet af: 'Toen we eenmaal vooraan reden en Mercedes het tempo opvoerde, werd duidelijk dat dit niet vol te houden was. We namen het risico met een bandenwissel vanaf de eerste plek en rekenden uit dat Verstappen Hamilton zo'n vier ronden voor het einde zou hebben ingehaald.'

'Door Hamiltons ongelooflijke verfijning in de bolide werden dat er uiteindelijk twee. Het was riskant, maar goed gepland en uiteindelijk is het gelukt', zo blikt de Oostenrijker tevreden terug op de Grand Prix. De modellen van de renstal uit Milton Keynes hadden dus rekening gehouden met minder pace van de zevenvoudig wereldkampioen. Hij wist het nog twee ronden te rekken, maar kon de wedstrijd niet naar zich toetrekken.

Red Bull kijkt naar Mercedes-voorvleugel

Waar Mercedes eerst naar Red Bulls achtervleugel keek, doet Red Bull dit nu bij Mercedes, maar dan bij de voorvleugel. Ze hebben de FIA op de hoogte gebracht dat het Mercedes-onderdeel flink doorbuigt en verwachten dat er een vergelijkbare maatregel getroffen wordt: 'Ik vermoed dat dezelfde reactie volgt als met de achtervleugel: de eerste twee wedstrijden een waarschuwing, daarna verscherpte tests', stelt Marko volgens Motorsport.com.

Red Bull-teambaas Christian Horner is eveneens ingegaan op het onderdeel van de Duitse concurrenten: 'Dit weekend hebben we veel beelden gezien, we vertrouwen erop dat de FIA hiermee aan de slag gaat. Je kan natuurlijk niet alleen naar de achtervleugel kijken, je moet naar zowel de voor- als achtervleugel kijken. Het is aannemelijk dat je aan de voorkant toepast wat je aan de achterkant ook doorvoert.' Verscherpte tests omtrent het onderdeel worden dus verwacht door Red Bull.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Schumacher: 'Verstappen is geen angsthaas, die neemt in de toekomst geen gas terug'

Ralf Schumacher is van mening dat Max Verstappen niet anders gaat rijden na de crash in Silverstone. De voormalig Formule 1-c...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Albon: 'Ik leer veel van Verstappen en Perez over de auto'

Alexander Albon geeft aan veel te leren van zijn seizoen als reservecoureur bij Red Bull Racing. Niet alleen de 2021-bolide h...

F1 Kijktip | Rappe Alonso valt in het niet bij deze spectaculaire F1-starts

Door de jaren heen wordt er een hoop beeldmateriaal verzameld van coureurs, teams, teambazen en het hele circus eromheen. In...

Lees meer

Net binnen

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Lees meer