Update II | Red Bull-modellen voorspelden inhaalactie Verstappen twee ronden eerder Formule 1
Formule 1

Update II | Red Bull-modellen voorspelden inhaalactie Verstappen twee ronden eerder

Update II | Red Bull-modellen voorspelden inhaalactie Verstappen twee ronden eerder

Helmut Marko is enorm tevreden na de overwinning van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Frankrijk. De adviseur van Red Bull Racing zag zijn coureur op perfecte wijze naar de finishlijn rijden, ondanks een klein foutje in de openingsfase van de race. Op deze wijze kan Red Bull elke strategische keuze zonder twijfel uitvoeren, aldus Marko. Ondertussen wordt er gehint op een protest tegen Mercedes.

De race op Circuit Paul Ricard werd gewonnen door een tweestopper voor Verstappen, terwijl Mercedes zijn coureur op een éénstopper hield. Lewis Hamilton lag enige tijd aan de leiding, maar de Limburger won door het strategische voordeel. Marko looft de strategie, de pitstop én de rijkunsten van Verstappen: 'Wie het perfect doet, kan alles!'

Ook teamgenoot Sergio Perez was volgens Marko onmisbaar bij de overwinning voor Red Bull, zo laat hij optekenen bij het Oostenrijkse APA. 'Zonder Perez hadden we dit allemaal niet kunnen doen', zegt de tevreden adviseur van het energiedrankjesmerk. Perez werd uiteindelijk derde, de Mexicaan stond in tegenstelling tot Verstappen wél op een éénstopper-strategie.

Mogelijk protest tegen voorvleugel Mercedes

Na de overwinning in Frankrijk is er achter de schermen bij Red Bull en Mercedes nog van alles gaande, zo hint Marko op een protest tegen de flexibele voorvleugel van Mercedes. Na de soapserie over de flexibele achtervleugel bij de RB16B verschuift de aandacht nu naar de vleugel van Mercedes. 'De FIA is er mee bezig, er is genoeg beeldmateriaal', zegt Marko bij de Duitse tak van Sky Sports. 'We verwachten dat het vergelijkbaar zal zijn met het verhaal van de achtervleugel.'

Wat er verder gaat gebeuren, is nog onduidelijk. Marko wil eerst kijken naar wat het veiligheidsorgaan oordeelt over de buigende voorvleugel van hun directe concurrent. 'De FIA is er mee bezig', laat hij er nog over kwijt. Eerder zagen we al een lange discussie over de achtervleugel van Red Bull, hiervoor werden uiteindelijk de testmethoden van de FIA aangescherpt.

Update 9.35u (22/06) | Marko: 'Als we Mercedes onder druk zetten, maken ze fouten'

Helmut Marko denkt dat de fouten die Mercedes tot nu toe heeft gemaakt in het kampioenschap, te herleiden zijn aan de druk die Red Bull Racing op het team zet. Die druk zou zijn ontstaan door goede prestaties van het team van Max Verstappen in de afgelopen paar races. De Red Bull-adviseur wilt de druk nog hoger gaan opvoeren.

In de Grand Prix van Frankrijk won Verstappen met een twee-stop-strategie. Mercedes kon daar niet op reageren en kon alleen maar hopen dat Hamilton zijn concurrent tot op het laatste moment achter zich kon houden. Marko ziet het als een strategische fout van Mercedes. 'Als we hen onder druk zetten, maken ze fouten', vertelt de Oostenrijker bij Sport1. 'En we zullen in de toekomst de druk opvoeren.'

Update II 10.20u (22/06) | Marko vermoedt verscherpte voorvleugel-tests voor Mercedes over drie races

Helmut Marko heeft aangegeven dat Red Bull Racing in eerste instantie dacht dat Max Verstappen titelconcurrent Lewis Hamilton vier ronden voor het einde al in zou halen. Wegens uitstekend werk van de Brit werden het er uiteindelijk twee, wat zijn klasse typeert. Ook geeft Marko aan dat hij een verscherping van de FIA-tests omtrent de voorvleugels verwacht.

Vrijwel meteen na de start van de Grand Prix moest Red Bull volgens de Oostenrijker de geplande strategie omgooien. Verstappen verloor in de eerste ronde de leiding aan Hamilton, waarna de Red Bull-strategen begonnen met rekenen. 'We wilden twee of drie seconden wegrijden, maar na de uitschieter van Verstappen was dat plan geen optie meer', liet Marko weten in gesprek met ServusTV.

Na een succesvolle undercut was Verstappen weer vooraan te vinden, maar van Mercedes waren ze nog niet af: 'Toen we eenmaal vooraan reden en Mercedes het tempo opvoerde, werd duidelijk dat dit niet vol te houden was. We namen het risico met een bandenwissel vanaf de eerste plek en rekenden uit dat Verstappen Hamilton zo'n vier ronden voor het einde zou hebben ingehaald.'

'Door Hamiltons ongelooflijke verfijning in de bolide werden dat er uiteindelijk twee. Het was riskant, maar goed gepland en uiteindelijk is het gelukt', zo blikt de Oostenrijker tevreden terug op de Grand Prix. De modellen van de renstal uit Milton Keynes hadden dus rekening gehouden met minder pace van de zevenvoudig wereldkampioen. Hij wist het nog twee ronden te rekken, maar kon de wedstrijd niet naar zich toetrekken.

Red Bull kijkt naar Mercedes-voorvleugel

Waar Mercedes eerst naar Red Bulls achtervleugel keek, doet Red Bull dit nu bij Mercedes, maar dan bij de voorvleugel. Ze hebben de FIA op de hoogte gebracht dat het Mercedes-onderdeel flink doorbuigt en verwachten dat er een vergelijkbare maatregel getroffen wordt: 'Ik vermoed dat dezelfde reactie volgt als met de achtervleugel: de eerste twee wedstrijden een waarschuwing, daarna verscherpte tests', stelt Marko volgens Motorsport.com.

Red Bull-teambaas Christian Horner is eveneens ingegaan op het onderdeel van de Duitse concurrenten: 'Dit weekend hebben we veel beelden gezien, we vertrouwen erop dat de FIA hiermee aan de slag gaat. Je kan natuurlijk niet alleen naar de achtervleugel kijken, je moet naar zowel de voor- als achtervleugel kijken. Het is aannemelijk dat je aan de voorkant toepast wat je aan de achterkant ook doorvoert.' Verscherpte tests omtrent het onderdeel worden dus verwacht door Red Bull.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws