Update | Marko slaat opmerkingen cynische Wolff in de wind

Update | Marko slaat opmerkingen cynische Wolff in de wind

Toto Wolff baalt dat zijn team er bij de kwalificatie van de Grand Prix van Bahrein niet in is geslaagd om Red Bull Racing af te stoppen. Mercedes kwam niet verder dan P2 en werd aan de kant gezet door een sublieme poleronde van Max Verstappen, iets wat rauw op het dak van de teambaas komt.

'We waren niet snel genoeg vandaag', concludeert Wolff in gesprek met Motorsport-total. 'Het is moeilijk om te accepteren dat we nu daadwerkelijk achterlopen. We zijn zeker sneller geworden ten opzichte van de wintertest, ik dacht dat we er serieus goed voorstonden. Helaas blijkt dat nu het tegendeel waar is.'

Wolff merkt ook op dat er op het rechte stuk tijd wordt verloren. 'De Honda-motor lijkt een stuk beter te zijn geworden. Met name het loslaten van de elektrische energie in de motor hebben ze erg goed voor elkaar. In principe kwamen wij energie tekort aan het einde van het rondje, maar daar had Red Bull geen last van. Op dat gebied zijn ze ons voorbijgegaan.'

Tegelijkertijd vindt Wolff het goed voor de sport dat Red Bull nu de lijsten aanvoert. 'Het is voor het publiek beter dat we nu nog harder moeten vechten, we zijn echt in een intens gevecht beland. De sport wilde dit bereiken en het is nu gelukt', aldus de Oostenrijker met een ietwat cynische ondertoon. Het is duidelijk dat de Mercedes-teambaas niet te spreken is over de nieuwe technische regelgeving die vanaf 2021 geldt.

Update 11.05u (06/04) | Marko slaat opmerkingen cynische Wolff in de wind

Helmut Marko kan zich niet vinden in de eerdere uitspraken die Wolff gedaan heeft over de reglementswijzigingen van 2021 voor de Formule 1. Red Bull Racing wist tijdens de kwalificatie in Bahrein poleposition te pakken, waarna de Mercedes-teambaas zich ontevreden uitliet over het feit dat de regels gevormd zouden zijn in het nadeel van de regerend wereldkampioenen.

'Toen wij vier titels op rij wonnen, werden de reglementen ook talloze keren gewijzigd. Toen hadden wij tevens het gevoel dat men zich continu tegen ons aan het keren was', aldus de Oostenrijkse Red Bull Racing-adviseur in gesprek met Formel1. De woorden van zijn landgenoot vallen niet goed, er moest ingegrepen worden ter bescherming van het Pirelli-rubber, daar had de rijfilosofie van een of meerdere teams volgens Marko niets mee te maken.

Het primaire argument om downforce-verminderende maatregelen door te voeren was om de druk van de banden te halen. In 2020 kenden diverse coureurs klapbanden, waarna de Italiaanse leverancier zich zorgen ging maken over wat er zou gebeuren als de teams nóg meer downforce zouden vinden. 'Dat het ons concept (hoge rake, red.) minder treft, is een vermoeden en kan niet bewezen worden', vervolgt Marko.

'Voordat Mercedes de enorme voorsprong van afgelopen jaren niet meer had, werd er gezegd dat hun concept (van lage rake dus, red.) sowieso beter was. Nu is ons concept ineens beter', stelt Marko verbaasd. Volgens de Le Mans-winnaar had Mercedes in moeten grijpen toen ze te horen kregen dat de vloer significant aangepast moest worden en is het makkelijk om achteraf te klagen.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer