Update | Marko slaat opmerkingen cynische Wolff in de wind Formule 1
Formule 1

Update | Marko slaat opmerkingen cynische Wolff in de wind

Update | Marko slaat opmerkingen cynische Wolff in de wind

Toto Wolff baalt dat zijn team er bij de kwalificatie van de Grand Prix van Bahrein niet in is geslaagd om Red Bull Racing af te stoppen. Mercedes kwam niet verder dan P2 en werd aan de kant gezet door een sublieme poleronde van Max Verstappen, iets wat rauw op het dak van de teambaas komt.

'We waren niet snel genoeg vandaag', concludeert Wolff in gesprek met Motorsport-total. 'Het is moeilijk om te accepteren dat we nu daadwerkelijk achterlopen. We zijn zeker sneller geworden ten opzichte van de wintertest, ik dacht dat we er serieus goed voorstonden. Helaas blijkt dat nu het tegendeel waar is.'

Wolff merkt ook op dat er op het rechte stuk tijd wordt verloren. 'De Honda-motor lijkt een stuk beter te zijn geworden. Met name het loslaten van de elektrische energie in de motor hebben ze erg goed voor elkaar. In principe kwamen wij energie tekort aan het einde van het rondje, maar daar had Red Bull geen last van. Op dat gebied zijn ze ons voorbijgegaan.'

Tegelijkertijd vindt Wolff het goed voor de sport dat Red Bull nu de lijsten aanvoert. 'Het is voor het publiek beter dat we nu nog harder moeten vechten, we zijn echt in een intens gevecht beland. De sport wilde dit bereiken en het is nu gelukt', aldus de Oostenrijker met een ietwat cynische ondertoon. Het is duidelijk dat de Mercedes-teambaas niet te spreken is over de nieuwe technische regelgeving die vanaf 2021 geldt.

Update 11.05u (06/04) | Marko slaat opmerkingen cynische Wolff in de wind

Helmut Marko kan zich niet vinden in de eerdere uitspraken die Wolff gedaan heeft over de reglementswijzigingen van 2021 voor de Formule 1. Red Bull Racing wist tijdens de kwalificatie in Bahrein poleposition te pakken, waarna de Mercedes-teambaas zich ontevreden uitliet over het feit dat de regels gevormd zouden zijn in het nadeel van de regerend wereldkampioenen.

'Toen wij vier titels op rij wonnen, werden de reglementen ook talloze keren gewijzigd. Toen hadden wij tevens het gevoel dat men zich continu tegen ons aan het keren was', aldus de Oostenrijkse Red Bull Racing-adviseur in gesprek met Formel1. De woorden van zijn landgenoot vallen niet goed, er moest ingegrepen worden ter bescherming van het Pirelli-rubber, daar had de rijfilosofie van een of meerdere teams volgens Marko niets mee te maken.

Het primaire argument om downforce-verminderende maatregelen door te voeren was om de druk van de banden te halen. In 2020 kenden diverse coureurs klapbanden, waarna de Italiaanse leverancier zich zorgen ging maken over wat er zou gebeuren als de teams nóg meer downforce zouden vinden. 'Dat het ons concept (hoge rake, red.) minder treft, is een vermoeden en kan niet bewezen worden', vervolgt Marko.

'Voordat Mercedes de enorme voorsprong van afgelopen jaren niet meer had, werd er gezegd dat hun concept (van lage rake dus, red.) sowieso beter was. Nu is ons concept ineens beter', stelt Marko verbaasd. Volgens de Le Mans-winnaar had Mercedes in moeten grijpen toen ze te horen kregen dat de vloer significant aangepast moest worden en is het makkelijk om achteraf te klagen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws