Het raceweekend in Singapore is van start gegaan met de eerste twee vrije trainingen op het Aziatische stratencircuit. Naast de trainingen was er ook tijd voor een persconferentie met de teambazen. Deze keer waren het Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur en Williams-teambaas James Vowles die de pers te woord stonden. Vasseur werd het hemd van het lijf gevraagd over de uitspraken van de FIA betreffende de achtervleugel van McLaren. De achtervleugel wordt ervan verdacht niet legaal te zijn.
Het weekend in Singapore begon niet slecht voor de Italiaanse renstal. In beide sessies wist Carlos Sainz zich te verzekeren van de derde snelste rondetijd. Charles Leclerc kwam in de eerste sessie als snelste uit de bus en kwam in de tweede sessie terecht op de tweede plaats. Vasseur noemt de eerste sessie op het circuit 'oké'. 'We weten dat we beter worden zodra de baan ook verbetert. Dat zal ook het geval zijn tussen vandaag en zaterdag', vertelt hij aan F1.com.
De strijd om de constructeurstitel
De afgelopen races lijkt het erop dat Ferrari zich aan het herpakken is. In Azerbeidzjan werd Leclerc nog tweede en in Italië won de Monegask de race nog. Vasseur wordt gevraagd waar deze vooruitgang binnen het team vandaan komt. 'De puntjes op de -i zetten. Als je kijkt naar de laatste vijf of zes kwalificaties kwam het altijd neer op een paar honderdsten van een seconde tussen ons en de coureur voor en achter ons. Je kan niet ontspannen, je moet overal de grenzen verleggen, iedere sessie weer. Dat is aan de ene kant leuk, maar het maakt het seizoen ook heel lang.'
In de strijd om het constructeurskampioenschap is het team van Ferrari inmiddels heel stilletjes opgeklommen naar de derde plaats. Het verschil met koploper McLaren bedraagt 51 punten. 'Ik denk dat we in het midden van het seizoen een paar kansen gemist hebben', vertelt Vasseur. 'Dat is jammer, maar over het algemeen hebben we dit seizoen veel beter werk neergezet dan vorig jaar.'
De controversiële achtervleugel van McLaren
De constructeurstitel is niet het enige waarmee het team van Ferrari zich bezighoudt. Het is niemand ontgaan dat het team van McLaren in het huidige seizoen enorme stappen heeft gemaakt. Het seizoen begon moeizaam voor de Britse renstal maar sinds het in Miami begon met uitvoeren van updates op de MCL38 heeft het team het constructeurskampioenschap naar haar hand gezet. De vooruitgang van McLaren zorgde al snel voor argwaan bij andere teams, waaronder Ferrari.
Tekst gaat verder onder de foto.
De argwaan van andere teams hangt samen met de achtervleugel van de McLaren-auto. In Bakoe werd deze achtervleugel het onderwerp van gesprek toen te zien was dat deze op hoge snelheid op het rechte stuk een klein stukje open ging waardoor de coureur een boost zou krijgen. Al snel laaide de discussie op of de achtervleugel wel aan het technische reglement voldoet. De FIA besloot onderzoek te doen en moest concluderen dat de achtervleugel niet illegaal is, maar verzocht McLaren wel om enkele aanpassingen te doen.
In de persconferentie is Vasseur heel duidelijk over wat hij vindt van de uitspraken van de FIA. 'Als het om de voorvleugel gaat, zijn we het er allemaal over eens dat er een grijs gebied bestaat. Er staat namelijk in het reglement dat je die niet kan ontwerpen met de intentie met de bedoeling om hem te vervormen. Je kan intentie moeilijk bewijzen. Maar als het om de achtervleugel gaat, wordt het een heel ander verhaal. In dat artikel van het reglement staat namelijk dat er een maximale afbuiging bestaat. Dat is zwart op wit. Er is geen sprake van grijs, donkergrijs, of lichtgrijs. Voor mij is het duidelijk.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Toch blijft het zo dat de FIA heeft vastgesteld dat de achtervleugel van McLaren niet illegaal is. Vasseur vertelt dat hij, al lijkt hij het er niet mee eens te zijn, zich hierbij neerlegt. 'Ik ga daar niet over. De FIA doet deze onderzoeken en wij moeten hen vertrouwen.' Op de vraag of hij vindt dat Ferrari verder had mogen gaan in het ontwerp van haar eigen voor- en achtervleugel, reageert Vasseur dat dat niet het geval is. 'We zitten al bijna tegen de grens aan van wat legaal is. Ik kan het team niet vragen daar overheen te gaan. We gaan nu reageren. Zodra er duidelijkheid van de FIA komt, zullen wij daarnaar handelen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties