Voorbeschouwing GP Bahrein | Kwakkelend Red Bull kan haar eer redden Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Bahrein | Kwakkelend Red Bull kan haar eer redden

Voorbeschouwing GP Bahrein | Kwakkelend Red Bull kan haar eer redden

Nog heel even wachten en dan staat de allereerste Grand Prix van het seizoen voor de deur. De Grand Prix van Bahrein is een markante seizoensopener, zeker omdat de Formule 1-teams er begin deze maand nog getest hebben. Wat staat ons te wachten op het Bahrain International Circuit? Lees hier de eerste voorbeschouwing van 2021 voor het komende raceweekend van F1Maximaal.

Anders dan alle andere jaren wordt dit seizoen afgetrapt in Sakhir, Bahrein. Het circuit, omgeven door een mix van woestijn en palmbomen, kenmerkt zich vooral door haar vier lange rechte stukken en de daarbij horende scherpe bochten. De baan, die ontworpen is door Hermann Tilke, staat veelal bekend als een krachtcircuit, waarbij motorvermogen essentieel is. Daarnaast heeft het circuit meerdere lay-outs die gereden kunnen worden. Vorig seizoen werd er nog een Formule 1-race gehouden op de 'outer lay-out' van het circuit met erg weinig bochten.

Veel inhaalmogelijkheden en een hoge topsnelheid

In de onderstaande track map van het circuit in Bahrein vallen de vier lange rechte stukken goed op. Zeker met de drie aanwezige DRS-zones bieden ze veel inhaalmogelijkheden, dus de alom bekende treintjes in de race, zoals in Monaco, zullen hier een stuk minder vaak voorkomen. Inhalen op het grote rechte stuk tussen bocht 13 en 14 is echter een risicootje, want omdat het DRS-detectiepunt voor start-finish zich aan het einde van dat rechte stuk bevindt, kan je als aanvallende auto over de finishlijn weer teruggepakt worden. De meeste coureurs zullen hun inhaalacties dan ook sparen voor het langste rechte stuk over start-finish.

De topsnelheid die gehaald kan worden is 335 km/h, alhoewel dat wel geldt voor teams die kiezen voor een set-up met weinig downforce (en dus minder drag, red.). Zo'n afstelling is gezien de rechte stukken vrij aannemelijk, alhoewel de monteurs zich niet moeten vergissen in de technische bochten van sector 2. Het middengedeelte van het circuit kent namelijk combinaties van zowel snelle als langzame bochten en daarom is naast mechanische grip ook downforce belangrijk om een goede rondetijd neer te kunnen zetten. Het zal voor de teams dus belangrijk zijn om een goede balans te vinden in de set-up, alhoewel de focus bij velen zal liggen op de topsnelheid. De verwachting is dan ook dat de meeste renstallen voor relatief kleine achtervleugels kiezen om zo min mogelijk luchtweerstand te veroorzaken.

Verder ligt het circuit in Sakhir er als een biljartlaken bij. Er zullen weinig hoogteverschillen te merken zijn bij de coureurs. Het verschil tussen het hoogste en laagste punt is zo'n 16,9 meter en in vergelijking met circuits als Spa-Francorchamps (102 meter) en de Red Bull Ring (64 meter) is dat erg weinig. Omdat Bahrein een eiland is, zal de wind de grootste vijand zijn van de coureurs. Met name vanwege de scherpe bochten waarbij men diep moet inremmen en weer moet accelereren kan het veranderen van de windrichting de auto's uit balans halen. We kunnen verwachten dat we de ingenieurs op de boordradio's van de coureurs dus veel horen over veranderende windrichtingen.

Sectoren in Bahrein §uitgelicht

De eigenschappen van de sectoren in Bahrein doen een beetje denken aan die via Spa-Francorchamps. Ook op het Belgische circuit zijn de eerste en derde sectoren namelijk ook krachtsintensief, terwijl het tweede deel van de baan bestaat uit een technische en bochtige sector. In België zagen we teams al voor verschillende afstellingen gaan en in Bahrein zouden we zomaar eens datzelfde kunnen zien. Zo kozen diverse teams, zoals Renault, er voor om verlies te lijden in de bochtige tweede sector, door met weinig downforce te rijden, en dat verlies te herstellen in het eerste en het derde deel van het circuit.

Voor Red Bull wordt het kiezen of delen. Op de rechte stukken zullen ze immers tijd inleveren op Mercedes, wat ze ook doen. Door met een downforce-intensieve afstelling voor de dag te komen, wordt het tekort op deze delen van het circuit groter, maar zullen ze tijd kunnen winnen ten opzichte van Mercedes in sector twee, waar in bochten vijf tot en met dertien (waarvan er zes medium tot snel zijn - de bochten waarin Red Bull relatief de minste tijd verliest ten opzichte van Mercedes - en twee traag) een hogere mate van downforce wel degelijk een voordeel op kan leveren. Bovendien kan in de scherpe bochten voorafgaand aan de rechte stukken met goede tractie en exit-snelheid over het hele lange rechte stuk de achterstand ook maximaal teruggeschroefd worden, al ligt de topsnelheid van Honda steevast onder die van Mercedes. Onder normale omstandigheden leggen de Oostenrijkers het op alle fronten af tegen Mercedes, dus op Bahrain International Circuit zal Red Bull wederom tegen de wind in fietsen.

Red Bull uit op revanche en eerherstel

Vorig jaar kwam het team van Red Bull in de kwalificatie niet in de buurt van het motorgeweld van Ferrari en Mercedes. Verstappen, die zijn teamgenoot Pierre Gasly niet eens in Q3 zag komen, was 0,886 seconden langzamer dan polesitter Charles Leclerc. De Mercedes-auto's waren beide een halve seconde sneller dan de Nederlander. De resultaten van de afgelopen jaren laten zien dat Red Bull het van oudsher lastig heeft in Bahrein. Het genereren van topsnelheid is nu eenmaal iets waar, met name dit jaar, Mercedes het te kloppen team in is. Ook in de 2020-editie van het evenement zal het motorvermogen van Mercedes vermoedelijk de doorslaggevende factor zijn tijdens de Grand Prix van Bahrein.

Bij Red Bull zal men komend weekend de nare nasmaak van de afgelopen race in Turkije weg willen spoelen. Het leek erop alsof Verstappen en Albon het goed voor elkaar hadden op het natte en spekgladde circuit in Istanboel, maar in de race kwam daar weinig van terecht. Opnieuw was Mercedes het team dat won en de titel van Hamilton maakte het verhaal voor Verstappen & Co. nog een stukje zuurder. Kortom, in Bahrein zal men uit zijn op revanche. Sterker nog, bij Albon staat de druk vol op de ketel aangezien zijn team over zo'n drie weken zal beslissen over zijn toekomst bij het team. Genoeg om op de letten bij de Oostenrijkers dus.

Redacteuren voorspellen wederom een dominant Mercedes

Traditiegetrouw komen ook twee redacteuren van F1Maximaal aan het woord in de voorbeschouwing. Deze week is het de beurt aan Rick Pasker en David Boorsma. Beide heren verwachten dat Mercedes alles uit haar voordelen zal halen in Bahrein.

Rick: 'Ik verwacht eigenlijk gewoon weer dat Mercedes favoriet is voor de overwinning. Zelfs nadat ze de constructeurs- en WK-titel hebben met Hamilton. Verstappen zal de achtervolging weer inzetten en moet hopen dat het ergens misgaat bij Mercedes. Volgens mij is Bahrein te bestempelen als een power circuit met die lange rechte stukken en op die banen is Mercedes gewoon stukken beter.'

David: 'Ik verwacht dat Bottas de race gaat winnen, want zoals hij zelf na de race op Istanbul Park aangaf, is de druk voor het kampioenschap er nu volledig af. Verstappen zal weer genoegen moeten nemen met een derde plek, mocht hij geen gekke dingen doen. Wel zal Racing Point, net als in Turkije, goed voor de dag komen en dus moet Max op zijn hoede zijn komend weekend.'

GP Bahrein 2019: Ferrari moet het afleggen ondanks pole

Zoals al werd gezegd was Ferrari vorig jaar erg sterk in de kwalificatie, waarbij Leclerc de eerste poleposition van het seizoen binnenhaalde voor de Italiaanse renstal. De Monegask leek vol in bloei te staan, met Sebastian Vettel naast zijn zijde. Ferrari begon erg sterk aan de race en zag haar twee coureurs in de beginfase aan de leiding gaan. Toen alles in kannen en kruiken leek, ging het echter helemaal mis voor het rode team. Vettel spint nadat hij ingehaald wordt door Lewis Hamilton, terwijl Leclerc de race tien ronden voor het einde moet staken wegens motorproblemen. Flinke pech dus, waar Mercedes van profiteert. Hamilton en zijn wingman Valtteri Bottas profiteren optimaal en dus werd ook de tweede race van 2019 gewonnen door de Zilverpijlen.

Samenvatting Grand Prix van Bahrein 2019:

Maurits Kappetijn
maurits@F1Maximaal.nl | @MausKappetijnF1

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws