Verslag VT2 | Ferrari zet bliksemstart door, Verstappen worstelt ondanks P2 Formule 1
Formule 1

Verslag VT2 | Ferrari zet bliksemstart door, Verstappen worstelt ondanks P2

Verslag VT2 | Ferrari zet bliksemstart door, Verstappen worstelt ondanks P2

Wederom is het Ferrari dat in Australië een uitstekende vorm getoond heeft. De Italiaanse renstal eindigde ook de tweede vrije training bovenaan de tijdstabel. Daarmee lijkt het voorlopig een voorsprong genomen te hebben op Red Bull Racing. Ook in de tweede vrije training werd er weer gretig gebruik gemaakt van het uur dat de coureurs tot hun beschikking kregen op het gewijzigde Albert Park Street Circuit.

In de eerste minuten stroomde het asfalt al snel vol. Net zoals in de ochtendsessie besloten de meeste teams om voor de mediumband te gaan aan het begin van de sessie, en dus te kijken hoe het met de racepace zit op het geel omrande rubber. Er waren wel wat heren die op de hardere band begonnen, maar deze bleven logischerwijs achter wat betreft de rondetijden.

Al vroeg in de sessie werd duidelijk dat Max Verstappen nog niet tevreden is. De Nederlander liet zich horen over de boordradio. Op hoge snelheid kreeg hij de bolide niet ingestuurd, wat hem veel rondetijd kostte. Klagend dook hij naar binnen en leverde hij zijn RB18 af aan de ingenieurs. Met het materiaal in de staat waar het in verkeerde, kon hij de tijden van Ferrari niet aanvallen. Dit lukte teamgenoot Sergio Pérez overigens ook niet.

Het was Ferrari dat als eerste overstapte naar de zachte band. Carlos Sainz lijkt zich zeer goed te voelen op het Australische asfalt, want de eerste sessie topte hij de tijdstabel, en lang leek hij daar in de tweede sessie ook op af te stevenen. Ferrari heeft een nieuwe diffuser geïntroduceerd bij de F1-75, die de grip van de bolide iets meer naar de achterkant verlegt. Dit vindt de Spanjaard prettig en stelt hem in staat om Charles Leclerc meer uit te dagen dan in de eerste twee weekenden.

Alpine en McLaren

Diverse middenveldteams ogen in Australië sterker dan in de eerste twee Grand Prix-weekenden. Alpine oogde in Saoedi-Arabië al goed, en in Australië nog iets beter. Met iets meer dan een half uur op de klok zette Fernando Alonso aan op de zachte band, en wist hij de tijd van landgenoot Sainz te passeren. Enkele honderdsten dook hij onder de tijd van de snelste Ferrari.

Minuten later verbeterden de Ferrari-heren hun tijden en tikten ze de tweevoudig wereldkampioen weer van de eerste startrij, maar het zal voor de rest van het middenveld een verontrustende voorbode zijn dat de Franse renstal zulke tijden neer wist te zetten. Deze angst werd vast versterkt toen Esteban Ocon niet veel later ook op vier tienden van de snelste sessietijd tot toen toe wist te komen.

Ook McLaren oogt prima in Melbourne. Daniel Ricciardo zal in zijn thuisrace op zoek zijn naar punten en zou deze kunnen krijgen ook. Op de mediumband bleef de Australiër haken op een dertiende plek, maar teamgenoot Lando Norris zette zijn MCL36 halverwege de sessie op P6 met een tijd die zeven tienden van de top van het veld zat. Zo goed als in 2021 is het nog niet, maar hopeloos achteraan rijden de Britse bolides in Australië vermoedelijk niet.

Verstappen mist snelheid

Verstappen zette in de tweede helft van de sessie maar eens aan op de zachte band. In zijn eerste snelle ronde kwam hij verkeer tegen, wat hem wel wat tijd kostte, maar niet voldoende was om het gat van vier tienden naar Sainz te rechtvaardigen. De Nederlander liet alleen al in de eerste sector drie tienden liggen op zijn voormalige teamgenoot. Ook tijdens zijn tweede ronde wist hij het gat naar de Ferrari's niet te dichten, maar kwam hij wederom verkeer tegen.

Driemaal scheepsrecht, zou je denken. Twee derde van de derde ronde van Verstappen leek dit het geval, totdat hij zich verremde in de laatste sector. Vloekend reed hij richting de start-finish, waarna hij wederom een kwalificatiesimulatie begon. Die tweede kwalificatiesimulatie dichtte hij het gat naar Leclerc, inmiddels op P1. Het gat was iets meer dan twee tienden en vooral in sector drie had de Limburger het zwaar.

Aston Martins lastige start

Terwijl Verstappen redelijk ontevreden poogde zijn Monegaskische rivaal van de troon te stoten kwam er nieuws uit de Aston Martin-garage. Sebastian Vettel, die zich bij de stewards moet melden voor het onreglementair betreden van het asfalt met een scooter, kon de eerste vrije training niet uitrijden wegens een motorprobleem. Dat motorprobleem kon niet tijdig meer opgelost worden, waardoor hij de tweede vrijdagtraining dus over moest slaan.

Niet veel later haalde Aston Martin wederom het nieuws, maar nu was het Lance Stroll die in de schijnwerpers stond. In de laatste sector verloor hij een stuk van zijn bolide, wat hij achterliet op het asfalt. Het zorgde voor een korte rode vlag. Met nog negen minuten op de klok werd de sessie hervat en gingen de heren nog eenmaal naar buiten op het zachtste rubber. Alleen Vettel stond in die slotfase nog binnen.

Leclerc buiten handbereik

De toptijd van Leclerc, een 1:18.978, bleek niet meer bij te halen voor Verstappen. Vermoedelijk gebruikte Red Bull de laatste tien ronden voor een racesimulatie, want Verstappen verbeterde zijn tijden niet, maar stond wel continu op het asfalt. Wel wist Verstappen langs Sainz te komen, die na zijn sterke startfase geen indruk meer wist te maken. Op P4 vinden we verrassend Alonso, die zelfs Pérez achter zich wist te houden. Ferrari deelt in Australië de eerste tik uit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws