Verstappen en Hamilton trekken aan de alarmbel over de autosport: "Gewoon gestoord"

Formule 1
maandag, 22 juni 2026 om 15:41
max verstappen lewis hamilton china 2025 ferrari red bull 123

Volg F1Maximaal.nl op Google

Stel ons als voorkeursbron in om onze artikelen vaker op Google te zien

Voeg toe als voorkeursbron op Google
Max Verstappen en Lewis Hamilton laten hun stem horen over de huidige staat van de autosport. Als coureurs met hun status een scherp standpunt innemen, wordt er wellicht wel geluisterd. Dat is in elk geval de bedoeling, want zij zien iets ernstig misgaan. Volgens hen is het veel te duur geworden om toegang te krijgen tot de autosport.
Verstappen en Hamilton spreken zich bij Autosport uit over de kosten van het racen. Het gaat daarbij niet alleen om de Formule 1, maar om veel meer dan dat. Het gaat erom dat jongeren tegen een betaalbare prijs kunnen worden opgeleid en leren racen. De grote vrees is dat coureurs die geld meebrengen nog altijd worden bevoordeeld ten opzichte van anderen met evenveel of misschien zelfs meer talent.

Verstappen vindt bedragen van de pot gerukt

Verstappen begon zelf op zeer jonge leeftijd met karten. "We hebben veel geleerd van het karten. Het probleem is dat de prijzen de pan uit rijzen. Mensen betalen 10.000 tot 12.000 voor een ronde in de minis. Zulke bedragen zijn gewoon gestoord. Dit zal talent soms echt beperken als mensen niet de financiële middelen hebben om door te stromen naar de formuleracerij", vreest Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
franz-hermann-nordschleife-nls-max-verstappen-dani-juncadella-jules-gounon-lucas-auer-mercedes-amg-gt3-nurburgring-nordschleife-racing-24-uur-19
Verstappen rijdt zelf met GT-auto's en wil dat jonge talenten zulke auto's ook snel leren kennen.
Hij pleit ervoor om jongeren een breed scala aan mogelijkheden te bieden om kennis te maken met de autosport. "Daarom is het belangrijk om naast het karten ook andere dingen te ontdekken. Ik zie in elk geval dat kinderen die karten ook in de simulator rijden. Ze leren ook hoe ze met F4-auto's of GT-auto's moeten rijden. Door de nauwkeurigheid van simulators kun je al tien stappen verder zijn voordat je in een formuleauto stapt."

Hamilton ziet het voortdurend misgaan

Hamilton zit grotendeels op dezelfde lijn als Verstappen, maar volgens de Brit gaat het al een hele tijd een slechte richting uit. "Ik heb me er nog niet heel uitgebreid in verdiept, omdat het volgens mij voortdurend de verkeerde kant opgaat. De mensen aan het hoofd van de organisaties en de verschillende takken van sport worden niet ter verantwoording geroepen." Dat lijkt onder meer ook een boodschap aan het adres van FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
ferrari-lewis-hamilton-gp-canada-2026-zaterdag-2
Hamilton beseft dat racen veel duurder is dan toen hij ermee begon. 
Hamilton dringt erop aan dat er iets moet veranderen. "Ik weet niet hoe, maar we moeten een manier vinden om de sport toegankelijk te maken. Het is belachelijk. Ik ken een jongen van acht jaar die meer dan een miljoen dollar per jaar uitgeeft. Natuurlijk is alles tegenwoordig duurder, maar ik weet nog dat mijn vader in het eerste jaar waarin ik begon te racen 20.000 Britse pond uitgaf. Het voelde alsof we het huis opnieuw moesten afbetalen en onze creditcards tot de limiet moesten gebruiken."

Talent niet belangrijkste voorwaarde

Hamilton beseft dat er veel ongelijkheid bestaat tussen jongeren die willen racen en vindt dat financiële middelen nog altijd te bepalend zijn voor een carrière. "Ik denk dat het enorm onwaarschijnlijk, misschien zelfs onmogelijk is dat iemand met een normale achtergrond zich kan meten met iemand die een miljoen uitgeeft. Dat zou niet mogen worden toegestaan. Naarmate je andere klassen doorloopt, wordt het steeds duurder. In plaats van dat degene met het meeste talent doorbreekt, zijn het de families met het meeste geld die de beste kansen creëren voor hun bevoorrechte kinderen."
Deze trend zal zich voorlopig blijven voortzetten, waarschuwt de zevenvoudig wereldkampioen. "Dat is wat je de komende tijd zult blijven zien, misschien nog wel tientallen jaren, totdat er iets verandert. Het is aan de FIA en de Formule 1. Zij moeten de veranderingen doorvoeren." Hoewel het een kwestie is die de autosport in de volle breedte aangaat, kijkt Hamilton dus vooral naar de Formule 1 voor een oplossing.
loading
Populair F1-Nieuws
Laatste F1-Nieuws
Laatste reacties

Loading