Verstappen liet weten dat Red Bull-beslissing niet correct was: "Ja, honderd procent"

Formule 1
maandag, 22 juni 2026 om 9:45
max-verstappen-red-bull-racing-wintertest-bahrein-3-3-12-rb22-1-liam-lawson

Volg F1Maximaal.nl op Google

Stel ons als voorkeursbron in om onze artikelen vaker op Google te zien

Voeg toe als voorkeursbron op Google
Max Verstappen zal het zeker laten weten als hij iets ziet wat hij niet juist vindt, zelfs als het binnen zijn eigen team gebeurt. Zo'n situatie heeft zich in het verleden al voorgedaan. Hij was het er niet mee eens dat Liam Lawson in 2025 na twee races werd teruggestuurd naar Racing Bulls. Dat beweert Lawson zelf. De Nieuw-Zeelander is overigens diep onder de indruk van Verstappen.
Dat heeft niet alleen te maken met de kwaliteiten van Verstappen als coureur. "In het algemeen was Max gewoon altijd heel oprecht", zegt Lawson bij High Performance over zijn voormalige teamgenoot. "Hij heeft zoveel bereikt en zoveel succes gehad. Het zou voor hem makkelijk zijn om niet zo te zijn. Dat geldt niet alleen voor mij, hij lijkt zo met iedereen om te gaan. Max is iemand die gewoon van autoracen houdt en graag over auto's en racen praat."

Verstappen heeft ook aandacht voor reserverijders

Lawson weet nog dat hij zelfs als reservecoureur respectvol door Verstappen werd behandeld. "Toen ik voor het eerst reservecoureur was en voor het eerst meeging naar races, vroeg hij me hoe het in de Formule 2 ging. Ik vond het toen heel bijzonder dat hij vroeg hoe het met mij ging. Hij is altijd oprecht gebleven. Toen ik naar Red Bull ging, heeft hij me erg gesteund. Ik zal er niet in detail op ingaan, maar hij heeft me erg gesteund."
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
max-verstappen-red-bull-racing-gp-azerbeidzjan-2025-zaterdag-liam-lawson-visa-cash-app-racing-bulls-persconferentie-2
Verstappen vond niet dat Red Bull Lawson na twee races moest wegsturen.
Lawson werd vorig jaar na twee races alweer weggestuurd bij Red Bull. Voor Verstappen was het niet eenvoudig om zich daarover uit te spreken, want hij rijdt zelf nog voor het team en moest zich ook respectvol opstellen tegenover Yuki Tsunoda, die Lawson verving. Uit een enkele opmerking en een paar Instagramberichten die hij leuk vond, konden we wel afleiden dat Verstappen het niet eens was met die gang van zaken.

Verstappen steunde Lawson na Red Bull-exit

Nu bevestigt Lawson nadrukkelijk dat dit inderdaad zo was. "Ja. Ja, honderd procent. Ik heb in die periode met veel mensen gesproken. Ik sprak ook met hem over wat er was gebeurd en hij steunde me. Ik waardeerde dat. Ik vond het heel interessant om bij hetzelfde team als hij te zitten. De kans krijgen om in dezelfde auto als hij te rijden en alles te bekijken wat hij doet, zou voelen alsof ik les van hem kreeg. Daar keek ik erg naar uit."
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen-Hadjar-Red Bull-vrijdag- 1
Hadjar is nu de teamgenoot van Verstappen en is best niet te veel bezig met hoe de Nederlander te verslaan.
Lawson is kritisch over andere teamgenoten van Verstappen die erop gebrand waren beter te zijn dan de Nederlander. "Als je sommigen hoorde praten over hoe ze hem meteen wilden verslaan, vond ik dat zoiets doms om te zeggen. Ik wilde gewoon van hem leren." Lawson viel ooit tijdens de derde vrije training in Zandvoort in omdat Daniel Ricciardo geblesseerd was. Dat is een moment dat de huidige Racing Bulls-coureur nooit zal vergeten.

Indrukwekkend moment in Zandvoort

Voor Lawson is het in de Formule 1 cruciaal om vertrouwen in de auto te hebben. "Ik probeerde vertrouwen op te bouwen, want het waren natte omstandigheden. Tegen het einde van de sessie passeerde Max me in de laatste bocht en liet hij zijn auto als het ware over de kerbstones glijden. Ik herinner me dat ik dat zag en dacht: dit kan ik op dit moment helemaal niet. Het was mijn eerste sessie in de auto, maar zoiets zou ik absoluut niet kunnen. Toen ik de volgende ronde op dezelfde plek kwam, probeerde ik het en spinde ik."
Lawson kan zich nog veel van zulke momenten voor de geest halen. "Vorig jaar had hij in Barcelona die 'save' in de laatste bocht, een van de beste 'saves' die ik ooit heb gezien. Het zijn kleine dingen die mensen zich waarschijnlijk niet herinneren. Je ziet dat vanuit het perspectief van een coureur en denkt: dat is indrukwekkend. Het is anders om tegen hem te racen. Hij geeft je bijna de keuze om samen te crashen, anders passeert hij je."
loading
Populair F1-Nieuws
Laatste F1-Nieuws
Laatste reacties

Loading