Max Verstappen heeft het afgelopen weekend gebruikt om zijn A-licentie te bemachtigen op de Nordschleife, en greep de gelegenheid aan om meteen samen te werken met zijn eigen pupil, Chris Lulham. Verstappen heeft eerder al aangegeven dat hij wil toewerken richting een 24-uursrace. Wat zijn de plannen van de Nederlander na het behalen van zijn Nordschleife-licentie?
De Formule 1-kalender zit de laatste jaren propvol, en dat is ook de reden waarom veel coureurs niet meer in actie komen in andere raceklassen, waar dat in het verleden nog wel het geval was. Uitzonderingen hierop zijn Nico Hülkenberg en Fernando Alonso, die in de afgelopen jaren tijdens het seizoen meededen aan de 24 uur van Le Mans en de Indy 500.
Verstappen haalt zijn rijbewijs
Verstappen heeft al vaker laten merken dat zijn interesse ook bij de langeafstandsraces ligt. De wereldkampioen richtte al zijn eigen raceteam op, Verstappen.com Racing, en heeft de afgelopen maanden serieuzere stappen gezet in de GT3-racerij. Eerder dit jaar werd Verstappen ook onder zijn pseudoniem, Franz Hermann, wereldberoemd. Tijdens een officiële testdag reed hij duidelijk sneller dan het GT3-ronderecord op de Nordschleife.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Officieel levert dat overigens nog geen record op, want ronderecords moeten tijdens de races gereden worden, en Verstappen had nog geen toestemming om daaraan mee te doen. Nadat eerder Thierry Vermeulen en simcoureur Chris Lulham hun A-licentie al behaalden met Lionspeed GP, was het afgelopen weekend de beurt aan Verstappen. De Limburger kreeg les van een rij-instructeur, die de dag van zijn leven beleefde.
Verstappen vernedert de concurrentie
Verstappen had in de kwalificatie voor zijn eerste race vervolgens niet lang nodig om op snelheid te komen. Hij opende met een 10:39 in regenachtige omstandigheden, en versnelde uiteindelijk nog tot een 10:21,591. Daarmee kwalificeerde Verstappen zich als zesde in zijn klasse, vijftien seconden achter de snelste Porsche Cayman. Die achterstand is minimaal, als je bedenkt dat Verstappen slechts over 300 pk mocht beschikken, waar zijn snellere concurrenten 425 pk hadden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
De eerstvolgende begrensde Porsche was goed voor een 10:46,699, ruim 25 seconden langzamer dan Verstappen. Op de bovenstaande beelden valt goed te zien dat Verstappen zich voor veel auto's had gekwalificeerd, die over veel meer vermogen beschikten. In de race, die onder wisselvallige omstandigheden verreden werd, gaven Verstappen en teamgenoot Lulham na vier uur maar acht minuten toe op de snelste Porsche Cayman. Daarmee eindigde het duo voor veel Porsches met meer vermogen. De rest van de begrensde Porsches werd op minimaal een ronde achterstand gezet.
Ondanks technische problemen bij een van de Porsches waar Verstappen in zou rijden, kreeg de Nederlander toch zijn A-licentie. 'Het circuit is uitdagend en we zagen in de race ook dat sommige delen van het circuit nat waren en andere delen droog. Je hebt ook verschillende typen asfalt, wat het lastiger maakt om een goede ronde aan elkaar te knopen, maar dit maakt het wel extra speciaal. Het zou geweldig zijn om hier een 24-uursrace te rijden in een GT3-auto.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vermoedelijk schema van Verstappen
Verstappen maakt dus geen geheim van zijn doel, al heeft hij nog niet laten weten wanneer hij die 24-uursrace op de Nordschleife wil rijden. De wereldkampioen heeft al vaker aangegeven dat hij niet van half werk houdt. Als hij dus meedoet, wil hij zich optimaal kunnen voorbereiden. Verstappen wil dan ook meteen meedingen voor de winst.
Het is dan logisch dat Verstappen zijn racedebuut in de GT3-auto's niet zal willen maken in de race van 24 uur, maar in een wat kortere race. Er worden dit jaar nog twee races verreden in de Nürburgring Langstrecken-Serie: op zaterdag 27 september en twee weken later, op 11 oktober. Dit zijn allebei races van vier uur.
Verstappen heeft geluk, want geen van beide races valt samen met een Formule 1-weekend. Op 21 september wordt de Grand Prix van Azerbeidzjan verreden, waarna Verstappen een vrij weekend heeft. Op 5 oktober vindt de Grand Prix van Singapore plaats, en na wederom een vrij weekend reist het Formule 1-circus af naar Austin en Mexico. De meest logische optie lijkt dan ook de race van 27 september, omdat Verstappen dan nog een vergelijkbaar schema hanteert met de Formule 1, aangezien de race in Singapore een avondrace is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het tijdsverschil tussen Austin en Monaco is zeven uur, en daarnaast moet Verstappen dan ook nog doorreizen naar Mexico. Dat maakt de race op 11 oktober minder waarschijnlijk dan de race op 27 september. Dat Verstappen de kans nu al aangreep om zijn licentie te behalen, zegt waarschijnlijk al genoeg over zijn intenties. De kans is dus levensgroot dat we op 27 september de eerste echte krachtmeting gaan zien tussen Verstappen en de absolute top in de GT3.
Verstappen zal ook ervaring willen opdoen, omdat 2026 een uitgelezen kans lijkt te zijn om mee te doen aan de 24 uur van de Nürburgring. Deze race vindt plaats op 16 en 17 mei, en dat is eveneens een vrij weekend in de Formule 1. Sterker nog, het weekend daarvoor is ook vrij, waardoor Verstappen dan een ideale kans krijgt om zich goed voor te bereiden. De data van 2027 en latere jaren zijn nog niet bekend, dus Verstappen zal beseffen dat het niet zeker is wanneer hij weer zo'n uitstekende kans krijgt.
En Franz Hermann?
De oplettende volger zal wellicht opgemerkt hebben dat Verstappen afgelopen weekend niet meereed onder zijn Duitse pseudoniem, Franz Hermann. Dat heeft een duidelijke reden, want iedere coureur mag slechts één racelicentie hebben. Verstappen moet dus aan de GT3-races meedoen onder dezelfde licentie als in de Formule 1, en daar staat hij als Max Verstappen ingeschreven.
Overigens zijn er wel coureurs, die in alle raceklassen onder een pseudoniem meerijden. Lance Stroll is daar een bekend voorbeeld van, aangezien de Canadees officieel Lance Strulovitch heet. Voor de fans van Franz Hermann blijft er echter hoop, want online komt Verstappen wel nog regelmatig in actie als Franz Hermann. Zolang Verstappen niet aan officiële FIA-evenementen meedoet, mag dit uiteraard gewoon.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties