SI202509050211 Formule 1
Formule 1

Verstappen met positieve reactie: 'Geef de voorkeur aan hoe het nu is'

SI202509050211

Max Verstappen heeft de verwachtingen van de Italiaanse media enigszins getemperd, als gevraagd wordt of het dominante McLaren dit weekend verslagen kan worden. De Nederlander was wel blij met de recente wijzigingen aan het circuit, en blikt voorzichtig vooruit op 2026, als Red Bull met haar eigen krachtbronnen aan de start verschijnt.

McLaren was in Zandvoort nog dominant, maar dat circuit was het Britse team op het lijf geschreven. In een gesprek met de Italiaanse media wordt Verstappen dan ook gevraagd of de uitdagers van McLaren in Monza meer kans maken. McLaren blinkt namelijk niet uit op de rechte stukken. 'Ik zou graag optimistisch zijn, maar als één auto een seconde per ronde sneller is dan de rest, zoals McLaren in Zandvoort was, dan verwacht ik niet dat het hier heel anders zal uitzien', zo blijft Verstappen realistisch.

Inhalen wordt lastig

'Misschien gaat het hier wel wat beter, dat weet ik niet. Wij hebben ook onze zwakke plekken in sommige bochten', weet de wereldkampioen. Verstappen benadrukt wel dat inhalen in Monza helemaal niet zo eenvoudig is als veel mensen vaak denken. 'Het probleem met deze auto's is dat je elk jaar meer downforce genereert, maar dat ze ook erg efficiënt zijn op de rechte stukken. Als je dus downforce van de auto haalt, of zelfs als je DRS opent, dan win je op dit circuit niet eens zoveel. In het verleden was dat nog wel anders. Nu ga je veel teams zien met hele kleine achtervleugels. Het DRS-effect is dus veel kleiner', aldus Verstappen.

'Daarnaast was het vorig jaar en dit jaar heel lastig om andere auto's te volgen in langzame bochten. Dat heeft ermee te maken dat de auto's zo zwaar zijn. Als je begint te glijden, raken de banden flink oververhit. Dan wordt het heel lastig', doelt Verstappen op de kans op inhaalacties. 'Ik verwacht dus niet dat het makkelijk gaat zijn om de auto voor je te volgen, tenzij de achterste auto een enorm snelheidsvoordeel heeft.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

SI202509050202
Verstappen in Italië.

Het circuit in Italië werd in 2024 vernieuwd. Zo is er een nieuwe asfaltlaag en werden de kerbstones volledig aangepast. Verstappen is wel te spreken over die wijzigingen. 'Ik geef de voorkeur aan hoe het circuit nu is. Je hebt wat meer grip en ze hebben een paar bochten aangepast. Dat maakt het wel wat leuker. De leukste bochten voor mij zijn wel de twee Lesmo-bochten en de Ascari-chicane, dus de snellere bochten. Die bochten geven je een voldaan gevoel als het goed gaat. Je kunt de kerbstones nu ook wat beter gebruiken', weet de 27-jarige.

Enorme uitdaging in 2026

Verstappen richtte het vizier ook nog op 2026. 'Het is een groot vraagteken, absoluut', gaf hij meteen toe. 'Ik denk echter niet dat er veel mensen zijn, die nu al kunnen zeggen dat ze heel competitief gaan zijn. Ik weet dat we een enorme uitdaging aangaan door onze eigen motor te gebruiken, maar het is wel een opwindende uitdaging. Dit geeft een betere kans om competitief te zijn dan als je afhankelijk bent van een motorleverancier om competitief te zijn', zo staat hij nog altijd achter de keuze van Red Bull.

'De reglementen zijn complex', geeft Verstappen aan, die vooral chaos verwacht in de eerste races. 'De motor wordt natuurlijk heel belangrijk, maar je moet er ook voor zorgen dat je een goede auto bouwt. De eerste races worden voor iedereen heel lastig, om het hele pakket samen te laten werken, met de power unit en de auto zelf. Hopelijk levert dat interessante races op.' In 2014 waren er aan het begin van het seizoen ook veel teams met grote technische problemen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws