Villeneuve denkt dat budgetstraf wel uitmaakte: 'Met Max heb je weinig nodig om competitief te zijn' Formule 1
Formule 1

Villeneuve denkt dat budgetstraf wel uitmaakte: 'Met Max heb je weinig nodig om competitief te zijn'

Villeneuve denkt dat budgetstraf wel uitmaakte: 'Met Max heb je weinig nodig om competitief te zijn'

Het budgetplafond werd mede geïntroduceerd om de verschillen tussen teams kleiner te maken, maar voormalig wereldkampioen Jacques Villeneuve meent dat de financiële beperken eerder voor een status quo zorgen, waardoor Red Bull Racing voorlopig niet ingehaald kan worden door uitdagers als Mercedes, Ferrari, McLaren, en Aston Martin.

Sinds 2021 heeft de Formule 1 niet alleen een sportief en een technisch reglement, maar ook een financieel reglement, waarbij de uitgaven van de teams onder het budgetplafond nauwkeurig in de gaten worden gehouden. Het doel van de budgetlimiet was enerzijds om te zorgen dat de teams in financieel gezonder vaarwater terecht zouden komen, maar ook dat de onderlinge verschillen kleiner zouden worden. Dat is slechts ten dele gelukt: de waarderingen van Formule 1-team zijn hard omhooggegaan, en veel teams zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd, met uitzondering van Red Bull.

Deze week werd bekendgemaakt dat alle teams zich aan de financiële beperkingen hebben gehouden in 2022, terwijl Red Bull Racing in 2021 nog te veel uitgaf. Het team zit daarvoor nog altijd een straf uit, tot het einde van oktober. Naast de zeven miljoen dollar boete heeft Red Bull tien procent minder windtunneltijd en CFD-simulaties tot haar beschikking. Als wereldkampioen heeft Red Bull sowieso al minder aerodynamische testmogelijkheden dan de concurrentie, maar zelfs met de extra straf domineert Red Bull dit seizoen volledig, met veertien zeges uit veertien Grands Prix.

Red Bull afgeremd door budgetstraf

Voormalig wereldkampioen Villeneuve denkt dat die straf voor Red Bull wel degelijk verschil heeft gemaakt. 'Ze zouden zonder deze straf nog beter zijn, maar als je al een goede auto als basis hebt, heb je ook minder windtunneltijd nodig om goede resultaten te krijgen, juist omdat je al die goede basis hebt', legt de Canadees uit aan Motorsport.com. 'Dat maakt het een stuk makkelijker, en als je Max (Verstappen, red.) achter het stuur hebt zitten, heb je niet zoveel elementen nodig om competitief te zijn.'

Achter Red Bull zit het dicht bij elkaar, en met kleine onderlinge verschillen wordt de rol van de coureur alsmaar belangrijker. Daarnaast is het volgens Villeneuve nu lastiger om het gat naar het dominerende team te dichter. 'Het budgetplafond maakt het lastiger om het gat te dichten, dus het heeft eigenlijk het tegenovergestelde effect. Kijk naar Williams: ze kunnen niet in het team investeren, ze kunnen de fabriek niet verbeteren, dus dat betekent dat ze het topniveau nooit gaan halen. Dat is het gevolg van de budgetlimiet.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws