Waarom Racing Point voor Hülkenberg koos en niet voor reservecoureur Vandoorne Formule 1
Formule 1

Waarom Racing Point voor Hülkenberg koos en niet voor reservecoureur Vandoorne

Waarom Racing Point voor Hülkenberg koos en niet voor reservecoureur Vandoorne

Jolyon Palmer is onder de indruk van Nico Hülkenberg. De Duitser wist in een abrupte invalbeurt de Racing Point tijdens de Grand Prix van de Eifel naar de achtste eindklassering te werken. Een knap staaltje stuurwerk, meent Palmer, die uitlegt waarom Racing Point haar oorspronkelijke reservecoureur nu al drie keer gepasseerd heeft.

'Hülkenberg heeft waanzinnig werk geleverd voor Racing Point dit seizoen, zonder voorbereiding is het heel lastig om in die auto te stappen en een respectabel resultaat neer te zetten', zo opent de Brit zijn analyse over de voormalig Renault-coureur via Formula 1.

Hülkenberg is dit jaar 33 geworden en heeft negen jaar Formule 1 op naam staan. Palmer: 'Hij is inmiddels een ervaren professional binnen de sport, dat helpt zeker. Hij heeft tot eind 2019 bergen aan ervaring opgedaan in de Formule 1. Dit stond toe dat hij op Silverstone en op de Nürburgring snel op niveau zat.'

'Zijn verleden bij het team (toen nog Force India, red.) helpt ook zeker mee, veel Racing Point-werknemers kennen hem nog van zijn driejarige termijn bij de Britse renstal, die in 2016 ten einde kwam', vervolgt Palmer. Samenwerken met bekenden vergemakkelijkt het proces wanneer je op zo'n korte termijn aan een auto moet wennen.

Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië besloot Racing Point al voor Hülkenberg te gaan als vervanger en ook in Duitsland was het weer raak. 'Wegens deze factoren heeft Racing Point voor Hülkenberg gekozen en niet voor hun primaire reservecoureur, Stoffel Vandoorne', denkt de Formule 1-analist dan ook.

Hülkenberg in de Eifel

Met zo veel ervaring viel te verwachten dat Hülkenberg er een goed weekend uit zou slepen, maar dat hij het zo goed zou doen, had ook Racing Point niet kunnen anticiperen: 'Zijn prestaties moeten het team desalniettemin verrast hebben.'

'Het is een bijna onmogelijke opgave om het tegen negentien coureurs op te nemen die exact weten hoe ze met het materiaal om moeten gaan, terwijl je zelf sporadisch in die auto springt.' Het feit dat de andere coureurs geen vrijdagsessies gereden hadden, werkte uiteraard wel in het voordeel van Hülkenberg.

'Tijdens de kwalificatie was Hülkenberg waarschijnlijk één ronde verwijderd van het vinden van een Q2 tijd en vanaf daar had hij op een nieuwe setje zachte banden aan die tijd kunnen werken. Die kwalificatie zal echter altijd lastig zijn in een auto waar je weer aan moet wennen.' Uit zijn klassering bleek dit, meer dan P20 zat er voor hem niet in op de zaterdag.

Al met al een dikke voldoende, vindt Palmer: 'Een volwassen prestatie die Hülkenberg wederom in de etalage zet voor een stoeltje in 2021. Wie weet is dit nog niet het laatste wat we van hem gezien hebben dit jaar, gezien de manier waarop dit seizoen al voor hem verlopen is.' (Foto: Racing Point F1)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws