Hoe was het gegaan op Silverstone als Red Bull Racing de auto wel had afgesteld voor een regenrace? Dat is een vraag die onbeantwoord blijft na de teleurstelling in Groot-Brittannië. Max Verstappen gaf toe dat het niet uitmaakte, want ze vechten toch niet mee voor de titel. Het technische team van Red Bull gooit de handdoek nog niet in de ring en vestigt de hoop op een upgrade in Spa.
Het is dan de vraag of deze upgrade echt voor verandering gaat zorgen. De onderdelen die in de afgelopen weekenden op de auto zijn gezet, hebben niet veel zoden aan de dijk gezet. De Grand Prix van België kan een goede mogelijkheid voor Verstappen vormen om punten te scoren, aangezien het technische circuit van Boedapest, net voor de zomerstop, alle pijnpunten van de RB21 zal treffen. Spa-Francorchamps draait grotendeels om speed and power.
'Verstappen blijft dreigen met een vertrek als Red Bull niet snel de weg naar succes terugvindt', luidt de inleiding van Michael Schmidts artikel. 'De ingenieurs vestigen al hun hoop op een grote technische upgrade voor Spa-Francorchamps', vervolgt de Duitse in zijn artikel voor Auto, Motor und Sport. 'Het binnenhalen van het wereldkampioenschap wordt steeds moeilijker voor Verstappen. Sommigen zeggen zelfs: bijna onmogelijk. Hij heeft 69 punten achterstand op Piastri.'
Dat is het equivalent van drie Grands Prix-zeges, maar het is niet onmogelijk. 'Het is niet alsof McLaren steken laat vallen', vindt Schmidt. 'Hun auto's zijn snel en betrouwbaar. Mercedes-motoren vallen overal uit, behalve in de McLarens', schrijft hij met een vleugje humor. 'Er is geen twijfel mogelijk: de recente updates aan de vloer van Red Bull hebben de RB21 een beetje beter gemaakt. De auto is voorspelbaarder, minder grillig en werkt op meer circuits. Het venster is iets groter geworden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vechten tot het einde
Zonder McLaren zou alles veel eenvoudiger zijn, denkt Schmidt. Niets leek hen te kunnen stoppen in Silverstone, waar Verstappen de poleposition nog wist te pakken. 'Met Verstappen in de auto, tegenwind in cruciale bochten, extra grip van nieuwe banden en een DRS-voordeel, pakte hij zaterdag de pole. Tot dan toe had Red Bull alles goed gedaan. Die afstelling had ook op zondag kunnen werken, ondanks meer onderstuur zonder DRS. De weergoden waren allen McLaren-fans', schrijft de journalist.
Voor Verstappen ging het daarna enkel nog om schadebeperking. In een DRS-trein was het moeilijk op te schuiven met die kleine vleugel. De laatste droge ronden lieten weer zien wat mogelijk was geweest. 'Red Bull weigert de strijd om de titel op te geven. Het zit in het DNA van het team om tot het einde te vechten, ook al komt er een grote reglementswijziging aan', wijst Schmidt aan. 'Dat deden ze ook in 2021, en toen werden ze kampioen. Toch is Verstappen voorzichtig.'
De viervoudig wereldkampioen heeft dat al eerder besproken. Hij legde uit dat Red Bull toen dichter bij Mercedes zat dan ze nu bij McLaren zitten. Elke ontwikkeling had toen zin. 'De hele hoop van het team rust nu op een grote upgrade die in Spa wordt geïntroduceerd', vervolgt Schmidt. 'De achtervleugel die in Silverstone werd gebruikt, was slechts één onderdeel van een nieuw aerodynamisch pakket. Daarmee wil Marko aan Max laten zien dat er licht aan het einde van de tunnel is.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen eist trendbreuk
Verstappen hamert er al langer op dat het echt anders moet als ze nog resultaten willen boeken die relevant zijn voor het kampioenschap. 'Niet alleen om Verstappen weer in de titelstrijd te krijgen, maar vooral om hem bij Red Bull te houden. Het vertrek van Christian Horner betekent niet automatisch dat Verstappen zijn contract tot 2028 uitzit', vervolgt Schmidt. 'Red Bull blijft de RB21 ook na Spa doorontwikkelen. Daar is Verstappen tevreden over, hij zei dat het team de ontwikkelingscapaciteit goed over beide projecten verdeelt.'
Horner gaf in Silverstone aan dat er nog een paar nieuwe onderdelen zouden komen, maar negentig procent van de windtunnel is al voor 2026. Voor Verstappens tweede thuisrace is er in ieder geval een klein beetje goed nieuws: voor het eerst in lange tijd starten ze daar zonder motorstraf. De Nederlander pakte vorig jaar nog een poleposition in de regen, maar won op zondag niet. George Russell won toen, maar werd na afloop gediskwalificeerd vanwege een technical infringement.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties