Misschien wel het moment van de race, misschien wel het moment van het seizoen. Lando Norris viel uit dankzij mechanische pech. Veel mensen in de Formule 1-gemeenschap zien het als een beslissend moment, dat Norris hiermee de titel heeft verloren. Analist Peter Windsor liet tijdens een interview met Cameron CC zijn mening hierover horen.
Norris kwam met veel momentum uit de zomerstop. Hij had drie van de vier races voor de zomerstop gewonnen, was flink ingelopen op zijn teamgenoot en titelrivaal Oscar Piastri en kwam richting het circuit waar hij vorig jaar heer en meester was. Toch moest hij, ondanks zijn motorproblemen, genoegen nemen met een betere Piastri. Windsor vindt dat Norris zelf hier iets aan kan doen.
Norris sterker op vrijdag
Zoals wel vaker had Norris een fantastische vrijdag, waarbij hij ver voor Piastri stond in de vrije trainingen. Windsor denkt dat hij hiermee misschien zorgt voor een fenomeen waarbij Piastri het iedere keer weet om te draaien op de zaterdag: 'Voor mij, en ik denk nu aan de manier waarop Niki Lauda te werk ging, en tot op zekere hoogte ook Michael Schumacher, was Lando zijn grote voordeel op het circuit van Zandvoort in bocht acht en bocht negen, waar hij echt in bocht negen steeds een moment had. Bij de uitgang van bocht negen, daar was hij echter steeds goed.'
'Het is een geweldige bocht voor Lando, die strakke bocht naar rechts. En ik denk dat hij daar vrijdag in het begin te veel weggaf. En ik vond het veelzeggend dat Oscar, nadat hij de pole had gepakt, zei: 'Er zijn een paar bochten waar ik wist dat ik Lando niet echt zou kunnen verslaan, dus ik concentreerde me gewoon op wat ik echt goed kon.' En dat was voor mij een indicatie dat hij een aantal bochten had geïdentificeerd waar Lando goed was, en dat hij daaraan had gewerkt. En als je kijkt naar het tempo van Oscar in bocht negen in FP3, dan was hij daar absoluut op gelijke hoogte met Lando.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor vervolgde: 'Achteraf gezien zou je kunnen zeggen dat Lando niet zo snel had moeten zijn als hij op vrijdag was. Hij had zich een beetje moeten inhouden, omdat hij zijn teamgenoot probeert te verslaan. Ik heb dit altijd gezegd. Het grootste probleem van Lando is niet hoe goed hij is en hoe zelfverzekerd hij is. Het is die jongen die hij moet verslaan in de andere auto, die jongen genaamd Piastri, die echt heel erg goed is. Hij is goed, omdat hij heel eenvoudig en rechtdoorzee is, emotieloos in de manier waarop hij racet.'
'En dat is heel moeilijk te verslaan. Ik denk dat Norris op vrijdag een beetje afstand had kunnen nemen en wat meer vraagtekens had kunnen creëren in de garage, wetende dat hij het tempo had om het te doen en gewoon zijn kruit droog had kunnen houden. Maar dat deed hij niet. Hij was er elke keer bij als hij naar buiten kwam. Hij was op vrijdag twee tienden sneller dan Piastri. En pas in Q1 besloot Piastri plotseling dat het tijd was om aan het einde van Q1 op een set zachte banden te gaan rijden om de balans te herstellen en sneller te gaan. Vanaf dat moment was Norris een beetje in de war.'
Kwalificatie
Hij analyseerde daarna de zaterdag van beide mannen en kwam hier terug op bocht negen en hoe Piastri dat deed in de kwalificatie: 'De adrenaline liep een beetje te hoog op en zijn minimumsnelheid was iets te hoog in het midden van bocht negen. Maar het was niettemin een bocht die zijn aandacht trok en dat deed het zeker ook tijdens de race. En hij reed daar prachtig in dat deel, bocht acht en negen van de race. En ik weet niet zeker of Lando daar rekening mee heeft gehouden. Nu ik dat gezegd heb, klinkt het allemaal best goed. Maar als ik Lando was geweest, weet ik niet zeker of ik dat had voorzien en voorspeld dat dat zou gebeuren in Zandvoort.'
Windsor vervolgde: 'Ik zou hebben gezegd: wauw, ja, hij heeft hem hier te pakken. Oscar kan hem onmogelijk inhalen. Hij zal net zo snel zijn in bocht negen. Maar het is nu vrij duidelijk dat als hij vrijdag een beetje had ingehouden, hij zaterdag volgens mij de pole had gepakt.' De presentator suggereerde dat Norris als eerste had moeten starten en Windsor had een suggestie waarom: 'Om dan maar redenen te bedenken waarom hij niet aan de verwachtingen heeft voldaan. Je had het over windverandering, dat zijn allemaal variabelen die er in Zandvoort sowieso altijd zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Indrukwekkende Piastri
De presentator wees Windsor erop dat dit een trend is door het gehele seizoen. Hij vergeleek Piastri’s weekenden met hoe voormalig tennisspeler Björn Borg zijn tennistitels won, namelijk door het rustig op te bouwen. Windsor was het hiermee eens: 'Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Maar ik wil hier nog iets aan toevoegen. Het is één ding om naar je teamgenoot te kijken en te zien hoe snel hij gaat. En in het normale F1-jargon kijk je naar hoe laat hij remt, waar hij gas geeft, minimumsnelheden, enzovoort. Bij Lando moet je veel oplettender zijn.'
Hij vervolgde: 'Je moet kijken hoe laag zijn minimumsnelheid is en hoe lang hij die lage minimumsnelheid volhoudt. En dat is best moeilijk te accepteren als je een hogere minimumsnelheid hebt en je alleen maar een beetje gas wilt geven, zoals Oscar. En toch deed hij dat. Dat is indrukwekkend. Lewis Hamilton en Sebastian Vettel deden dat soort dingen niet. Het is niet alleen een kwestie van: ik ga hier remmen of daar insturen. Hij heeft er heel diepgaand naar gekeken. Dat is dus een goed punt', concludeerde Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Niks nieuws hieraan
Windsor analyseerde ook de race van beide rijders. De presentator vergeleek de wedstrijd van Piastri met de filosofie van vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio, namelijk zo langzaam mogelijk de race te winnen. Hij suggereerde ook dat Piastri misschien wel bewust zo langzaam reed om Norris op te houden en ervoor te zorgen dat Verstappen zou aansluiten en misschien wel kon profiteren van een fout van Norris. Zoiets gebeurde dan uiteindelijk ook. Windsor was het niet helemaal eens met dat standpunt:
'Hij probeerde inderdaad te winnen in het laagst mogelijke tempo, en daar is niets nieuws aan. Hij deed het buitengewoon goed. Dat kun je hem niet ontnemen. En ja, waarom zou je dat niet doen? Je wilt de auto nooit overbelasten, tenzij het echt moet. En vanuit zijn standpunt was de hoop altijd, denk ik, dat Norris een fout zou maken bij het proberen om het gat regelmatig te dichten, of te wijd zou gaan of iets anders zou doen. Oscar heeft alles gedaan wat hij moest en zou moeten doen, namelijk winnen met de laagst mogelijke snelheid. Ja. Mee eens.'
Over Norris’ uiteindelijke lot weet Windsor niet zo goed waardoor het zou kunnen komen: 'Ik denk dat het te veel gevraagd is om te geloven dat Norris’ probleem met de olieleiding, de oliedruk, of wat het ook was, misschien werd veroorzaakt door te veel over de kerbs te rijden of iets dergelijks, omdat Formule 1-auto’s gebouwd moeten zijn om dat soort behandeling te kunnen weerstaan. McLaren en Lando zijn zeker behoorlijk goed op dat gebied. Dus ik geloof het tweede deel daarvan niet', concludeerde de Brit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kampioenschap
Veel Formule 1-fans vonden tot nu toe dat Norris veel geluk heeft gehad dit seizoen en dat Zandvoort een soort van rechtvaardiging was voor alle wind die hem heeft meegezeten. Windsor gelooft daar niet in: 'Je weet dat ik niet in geluk geloof en dat soort dingen. Ik denk gewoon: als je problemen wilt vermijden, rijd je een probleemloze race vanaf de pole, elke Grand Prix. Als je in een auto zit die zo goed is als een McLaren, en je kwalificeert je niet op pole, zul je altijd problemen hebben. En je zult altijd fouten maken, omdat je een mens bent. Je minimaliseert de fouten. Je probeert ze te maken wanneer ze niet echt tellen.
Windsor vervolgde toen: 'Dat is alles wat je kunt zeggen. En dat is wanneer het heel dichtbij is en je ze allebei onder de loep neemt in identieke auto’s. Natuurlijk kun je allerlei redenen en achtergrondverhalen bedenken waarom dit is gebeurd, of dat als hij dit niet had gedaan, als hij dat niet had gedaan, alles goed zou zijn gekomen. Veel mensen vonden dat de technische pech van Norris het einde voor hem betekende in de strijd om de wereldtitel. Windsor is het hier deels mee eens.
'Dan nu het volgende punt over het kampioenschap. Het voordeel ligt nu zeker bij Piastri, maar zoals ik al zei, het verschil is enorm. Maar als Norris aan de leiding rijdt in Monza en Piastri pech heeft, dan zijn we weer terug bij af, toch? Maar de kans dat dat gebeurt, is vrij klein, nietwaar? Er moet zoiets gebeuren, wil Lando weer in een positie komen waarin hij echt met Oscar kan strijden om het kampioenschap', concludeerde Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Monza
Zoals Windsor al zei, is het nog lang niet gedaan met de titelstrijd. De trouwe Formule 1-kijker zal zich nog de titelstrijd tussen Rosberg en Hamilton in 2016 herinneren, waarbij Hamilton veel punten verloor toen hij mechanische pech had tijdens de Grand Prix van Maleisië. Maar er zijn nog veel punten te pakken en te verliezen en zoals Verstappen al tegen Norris zei voor de camera’s van Viaplay: 'Nieuwe motor erin, extra snelheid, komt helemaal goed!' Mensen in de paddock verwachten dat Norris een gridstraf zal krijgen voor Monza en dus van achteren zal moeten starten. Als dat het geval is, zal het nog een lastig verhaal worden voor de Brit. Maar nogmaals, er zijn nog veel punten die verdeeld moeten worden; het kan nog alle kanten op!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties