Windsor over wintertest Bahrein: 'Er is simpelweg te weinig tijd' Formule 1
Formule 1

Windsor over wintertest Bahrein: 'Er is simpelweg te weinig tijd'

Windsor over wintertest Bahrein: 'Er is simpelweg te weinig tijd'

Drie testdagen in Bahrein zijn te weinig voor een groot deel van de coureurs, denkt Peter Windsor. Iedereen zal slechts anderhalve dag hebben om te acclimatiseren, terwijl er veel is veranderd. De banden zijn vernieuwd en daar zullen de coureurs aan moeten wennen. Verder geeft de hitte van Bahrein geen goed beeld van hoe de auto's gedurende het seizoen zullen presteren.

Volgens Windsor zullen de verkorte testdagen op meerdere manieren voor problemen zorgen. Allereerst zijn de banden verzwaard met 600 gram, zowel voor als achter. Coureurs zullen daaraan moeten wennen tijdens hun eerste ritten met de nieuwe bolides. 'Die 600 gram voor en achter, suggereert dat relatief gezien de voorbanden nog iets zwaarder worden dan de achterbanden. Die banden zijn van zichzelf namelijk kleiner. Dit beïnvloed hoe de auto stuurt en hoe het aanvoelt voor de coureur. Normaal zou een team twee of drie dagen besteden om hiermee te testen. Nu is die tijd er niet.'

Vervolgens zou een test in Bahrein, die overigens overdag plaatsvindt, niet representatief zijn voor de rest van het seizoen. 'Het is daar enorm warm, in de ochtend nog meer dan later in de middag', legt de journalist uit. 'Teams kunnen dan maar selectief testen. In de eerste sessie kunnen ze zich dan alleen focussen op dingen zoals koelelementen. Later in de middag kan dan met de banden getest worden, maar dat telt in totaal op tot slechts anderhalve dag aan bandentests.'

Problemen voor rookies zoals Tsunoda

De beperkte testdagen zouden volgens Windsor vooral bij de debutanten voor problemen zorgen. 'Kijk bijvoorbeeld naar Yuki Tsunoda, de coureur met de minste F1-ervaring van iedereen op de grid. Hij moet dan in anderhalve dag aan de auto en de banden wennen, waarna hij direct van start gaat met een seizoen van 23 races.' Dit geldt niet alleen voor debutanten, maar ook voor coureurs die van team zijn gewisseld.

Eén van die coureurs is Daniel Ricciardo. De Australiër vertrok naar McLaren en zal een flinke kluif hebben aan de MCL35M, vanwege de wissel van motorleverancier. 'De nieuwe Mercedes-motor beïnvloed heel veel aspecten van de auto. Denk aan de wielophanging, de installatie er omheen en natuurlijk de krachtbron zelf.' Ricciardo somde het zelf na de shakedown met de nieuwe bolide vrij helder op: 'Het doel is om zonder zorgen aan de start te kunnen staan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws