Winters weekoverzicht | Mazepin zonder Russische vlag, stress bij Haas Formule 1
Formule 1

Winters weekoverzicht | Mazepin zonder Russische vlag, stress bij Haas

Winters weekoverzicht | Mazepin zonder Russische vlag, stress bij Haas

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien keer je wel iets minder vaak terug naar je favoriete Formule 1-website. Maar niet getreurd: In dit weekoverzicht houden we je elke zondag bij over al het nieuws dat de afgelopen week de revue gepasseerd is, om je met een verfrist geheugen een nieuwe week in te laten gaan. Wat gebeurde er deze week allemaal in de Formule 1-wereld? Check hier het in het winters weekoverzicht van F1 Maximaal!

Maandag 1 februari: Kopzorgen bij Haas, Braziliaanse bomen mogen blijven staan

Bij het team van Haas is er mogelijk veel sprake van vertraging. Maandag werd duidelijk dat het team, dat deze winter in Groot-Brittannië haar auto bouwt, nog moet wachten totdat het de nieuwe Ferrari-motor in de nieuwe auto kan starten. Door reisrestricties wegens het coronavirus kunnen de vereiste technici het land niet in en daarom moet men wachten met het starten van de krachtbron. Het zou kunnen dat men pas tijdens of vlak voor de wintertests de motoren kan laten brullen. Flinke pech voor Gunther Steiner en zijn manschappen niet.

Ook begonnen we de week met het nieuws dat een beoogd nieuw circuit in Rio de Janeiro toch niet gebouwd zal gaan worden. In de Braziliaanse stad zouden duizenden bomen gekapt moeten worden voor de nieuwe prestigieuze baan, maar de nieuwe burgemeester heeft daar een stokje voor gestoken. Er was al veel te doen om de bouw van het circuit, waarop de Formule 1 zou moeten gaan racen. Voorlopig blijft men dus 'gewoon' in Portimão racen.

Dinsdag 2 februari: Mercedes maakt lanceerdatum bekend, F1-teams stemmen op 21 februari

Mercedes trapte dinsdag af met het nieuws dat het haar nieuwe auto voor 2021, de W12, zal gaan presenteren op 12 maart. De 2021-bolide zal officieel de Mercedes-AMG F1 W12 E Performance komen te heten. De toelichting van de Duitse renstal: ''E Performance' is het nieuwe technologische label dat wij vanaf nu geven aan hybrideauto's. De W12 zal de eerste auto zijn waarbij E Performance in de naam te vinden is.'

Daarnaast werd bekend dat er op 21 februari gestemd zal worden over het al dan niet niet bevriezen van de motorontwikkeling vanaf 2022. Red Bull stelt dit als eis om door te kunnen gaan in de Formule 1, omdat het de motorontwikkeling in z'n geheel overneemt van Honda. Helmut Marko heeft er vertrouwen in dat hij een meerderheid van de stemmen achter zich krijgt. 'Ik neem aan dat, naast Red Bull Racing en AlphaTauri, de drie Ferrari teams, Ferrari, Alfa Romeo en Haas, evenals Renault, het er mee eens zullen zijn', aldus de adviseur van het team van Max Verstappen.

Woensdag 3 februari: Grosjean maakt IndyCar-debuut in 2021

Woensdag kwam het nieuws naar buiten dat Romain Grosjean een nieuw avontuur gaat beginnen in de IndyCar. De F1-coureur, die afgelopen seizoen hard crashte in Bahrein, is hersteld van zijn brandwonden en sluit zich in 2021 aan bij het team van Dale Coyne. Wel laat de Fransman weten niet te zullen rijden op de zogeheten 'Superspeedways', zoals het ovale circuit van de Indy500. Op die banen gebeuren namelijk doorgaans veel ongelukken en gezien het verleden slaat Grosjean die liever over.

Max Verstappen liet weten zelf weinig input te zullen leveren voor de Red Bull-auto van 2022. Normaal gesproken betrekken Formule 1-teams vaak hun coureurs bij de ontwikkeling van hun bolides voor het volgende jaar, maar in dit geval heeft dat volgens de Nederlander erg weinig zin. 'Alles is zo ontzettend anders, dat het niet zoveel zin heeft. Ik laat het vooral over aan de ingenieurs van het team. Daarna zien we wel', zegt de Limburger.

Donderdag 4 februari: Gasly mist testdag, EA neemt F1-game over

Donderdag bleek dat Pierre Gasly de geplande testdag van AlphaTauri heeft moeten laten schieten vanwege een coronabesmetting. De Fransman raakte geïnfecteerd en moest een paar dagen in thuisisolatie, waardoor Yuki Tsunoda de eerste AlphaTauri-coureur was die in een Formule 1-bolide mocht stappen bij het team. Er werd wel nog getest in een oude auto, want de 2021-bolide zal pas bij de wintertests worden gebruikt.

Ook werd donderdag officieel bekendgemaakt dat Codemasters officieel is overgenomen door EA. De gamestudio achter de jaarlijkse F1-game komt in handen van de grote Amerikaanse gamegigant, iets wat flink wat veranderingen kan veroorzaken voor de bekende gamereeks. Eerder zette F1Maximaal al op een rijtje wat voor gevolgen de overname kan hebben voor de game, check dat artikel hier.

Vrijdag 5 februari: Geen Russische vlaggen en tekens toegestaan in 2021

Nikita Mazepin zal in 2021 bij zijn debuut in de Formule 1 niet formeel onder de vlag van Rusland mogen racen. Dat komt door de uitspraak die het Hof van Arbitrage voor Sport (CAS) heeft gedaan naar aanleiding van het dopingschandaal omtrent de Olympische Winterspelen van 2014. Dit betekent dat de Rus geen vlaggen, tekens of andere signalen van Rusland mag dragen en bovendien mag het Russische volkslied niet gespeeld worden.

Er was vrijdag nog meer nieuws, want Adrian Newey liet openlijk blijken dat hij het totaal niet eens is met de regels voor het 2022-seizoen. De hoofdontwerper van Red Bull is sceptisch over de regels van de FIA, die weinig ruimte biedt aan de teams om te innoveren en aan de slag te gaan met hun 'eigen' versie van de auto. 'Ik vind het gewoon zo jammer en een gemiste kans. Als je met nieuwe regels op de proppen komt, zorg dan dat het goed is. Maar dat zijn deze regels gewoon niet', zei hij.

Zaterdag 6 februari: Geen triple headers meer vanaf 2022

Zaterdag stond vooral in het teken van kalendernieuws. Allereerst was er het nieuws vanuit de FOM (Formula One Management, red.) dat men in de toekomst geen 'triple headers' mee wil in de Formule 1. Drie races achter elkaar zonder een pauzeweek is voor teams zwaar en dus wil men af van het fenomeen in de sport. Vanaf 2022 zou de F1-kalender 'tripple header-vrij' moeten zijn, als het aan CEO Stefano Domenicali ligt.

Diezelfde Domenicali gaf ook toe dat de FOM actief nadenkt over een uitbreiding van de Formule 1-kalender naar een nieuwe bestemming. Met name een race in Miami of Afrika is iets wat de organisatie beaamt. Wellicht zien we op een van die locaties dus een race in de toekomst.

.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws