Elke uitspraak van Toto Wolff over Max Verstappen wordt momenteel onder een vergrootglas gelegd. De CEO van Mercedes heeft laten doorschemeren dat er gesprekken worden gevoerd, maar probeert voorlopig kalm te blijven. Dat doet hij door de kans op een overstap naar Mercedes te minimaliseren. Tegelijkertijd beschikt hij over enkele troeven waarmee hij Verstappen eventueel bij Red Bull Racing vandaan zou kunnen halen.
De Zilverpijlen blijven de situatie van Max Verstappen nauwgezet volgen. Volgens Wolff hoort dat ook bij zijn rol als teambaas. Tegelijk wil hij zijn huidige coureurs, George Russell en Kimi Antonelli, met respect blijven behandelen. Russell is niet naïef: hij begrijpt dat het uitblijven van duidelijkheid rond zijn contract te maken heeft met de onzekere toekomst van Verstappen.
Wolff weet hoe loyaal Verstappen is
Ook in Oostenrijk, het thuisland van Wolff, wordt de interesse van Mercedes in Verstappen gevolgd. Gezien de recente Grand Prix is die aandacht niet verrassend. In een interview met de Kleine Zeitung sprak Wolff openlijk over de mogelijke komst van Verstappen. 'Max is een loyale kerel', benadrukt hij, verwijzend naar een persoonlijke eigenschap van de viervoudig wereldkampioen.
Met die uitspraak maakt Wolff duidelijk dat er veel zal moeten gebeuren voordat Verstappen Red Bull verlaat. 'Ik denk niet dat hij de eerste de beste kans zal grijpen om het team te verlaten, zelfs als hij het gevoel heeft dat het daar bergafwaarts gaat.' Met andere woorden: de kans op een overstap blijft voorlopig klein, een boodschap die Wolff ook in eerdere interviews heeft laten doorschemeren.
Marko belangrijk voor Verstappen
Toch weet Wolff goed wat voor Verstappen van doorslaggevend belang is bij het maken van een keuze. 'De teamdynamiek rondom Helmut Marko speelt zeker een rol, net als de vraag of de auto volgend jaar competitief zal zijn.' Na al die jaren bij Red Bull voelt Verstappen zich duidelijk op zijn gemak met een adviseur als Marko. Tegelijk blijft de vraag of Red Bull hem een winnende auto kan blijven bieden cruciaal.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hoe competitief Red Bull in 2026 zal zijn, is nu nog moeilijk te voorspellen. Wolff probeert daarbij in zijn voordeel te gebruiken dat Red Bull voor het eerst een eigen motor ontwikkelt, weliswaar in samenwerking met Ford. 'Het is natuurlijk mogelijk dat hun mensen en infrastructuur iets goeds produceren. Als je inschat hoe groot de kans is dat ze bij hun eerste poging meteen raak schieten, dan zou dat echt uitzonderlijk zijn.'
Mercedes droomt van scenario zoals in 2014
Met die woorden wil Wolff onderstrepen dat het een prestatie van formaat zou zijn als Red Bull met zijn eerste eigen motor meteen de concurrentie achter zich laat. Het is een risico waarop hij hoopt te kunnen inspelen om Verstappen naar Mercedes te halen. Iedereen herinnert zich nog hoe het ging in 2014: bij de introductie van de hybride motoren stond Mercedes er direct. Wolff beseft echter dat zelfs bij een herhaling van dat scenario dominantie allesbehalve gegarandeerd is. 'Natuurlijk zou ik graag zien dat het weer zo verloopt, maar ook McLaren, Williams en Alpine rijden met onze motor.'
Mercedes zal dus met andere onderdelen het verschil moeten maken. Intussen blijft de rol van de krachtbron in 2026 van groot belang. 'Als een team de plank misslaat met de motor, of dat nu Red Bull, Ferrari of wijzelf zijn, dan ontstaat er een serieus probleem. Dan verlies je niet slechts tienden van een seconde, maar veel meer.' Voor Verstappen is het essentieel dat hij niet terechtkomt bij een team dat met grote motorproblemen kampt. De moeilijkheid is dat niemand op voorhand weet welk team straks wel of niet de juiste keuzes maakt.
Place comments
0 Comments
You are currently seeing only the comments you are notified about, if you want to see all comments from this post, click the button below.
Show all comments