Max Verstappen is momenteel de meest gewilde coureur in de Formule 1. De Nederlander heeft de afgelopen vier jaar de wereldtitel gewonnen, maar dit jaar lijkt het erop dat dit een onmogelijke opgave gaat worden voor de Red Bull Racing-coureur. Vandaar dat er weer genoeg te doen is over een eventuele overstap van Verstappen, maar daarvoor moet wel de exitclausule geactiveerd worden. Dat houdt in dat Verstappen in juli lager dan derde moet staan in het kampioenschap, maar volgens journalist Michael Schmidt is er nog een andere optie.
Verstappen wist voorafgaand aan dit seizoen al dat het een flinke uitdaging ging worden om zijn titel te prolongeren. De RB21 voelde tijdens de wintertest al niet perfect aan, maar het waren vooral de McLarens die ijzersterk voor de dag kwamen. Toch wist de Nederlander dit jaar nog enkele races te winnen. Zo trok hij aan het langste eind in Imola en Suzuka. Verstappen is echter niet tevreden met de gang van zaken, want een wereldtitel lijkt na zijn uitvalbeurt in Oostenrijk haast een onmogelijke zaak geworden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes wordt veelal aangewezen als een eventuele volgende bestemming van Verstappen, ook omdat Toto Wolff geen geheim maakt van zijn interesse in de viervoudig wereldkampioen. Toch is het zo makkelijk niet voor Verstappen om te vertrekken, aangezien hij nog een contract van drie jaar heeft bij zijn huidige werkgever. Wel staan er enkele exitclausules in zijn contract, waardoor hij dus vroegtijdig onder dit contract uit kan. Schmidt vertelt bij Auto Motor und Sport over de eventuele redenen waarom Verstappen kan vertrekken. 'De positie van Verstappen binnen Mercedes gaat natuurlijk pas besproken worden als hij ervoor kiest om Red Bull te verlaten', stelt hij.
Verstappen heeft meerdere routes
Schmidt benadrukt dat er meerdere wegen zijn voor Verstappen. 'Er zijn twee opties. De nette route zou zijn om de exitclausule te activeren (lager dan derde in het kampioenschap, red.). In de paddock wordt er echter ook gemeld dat de Verstappen-clan nog altijd werkt aan een tweede oplossing', zo legt de Duitser uit. 'In principe wil de wereldkampioen graag bij het merk blijven, ook omdat ze hem de kans hebben gegeven in de Formule 1. Toch zou hij willen blijven onder één voorwaarde: het team moet zich strategisch herstructureren', zo verklaart de journalist over de eisen van Verstappen.
Verstappen wil dus dat de zaken anders gaan lopen bij Red Bull, en dat gaat ten koste van zijn teambaas Christian Horner. 'Dit zou onder meer betekenen dat Christian Horner vervangen moet worden, of dat zijn bevoegdheden ingeperkt worden', aldus Schmidt. 'Op het moment heeft Horner alle touwtjes in handen bij Red Bull. Hij heeft de leiding over het raceteam, de technische afdeling, motorontwikkeling en marketing. De topfuncties zullen in de toekomst, net zoals bij McLaren, verdeeld worden over verschillende teams', zo legt de Duitser uit over de situatie bij de Oostenrijkse renstal.
Horner vervangen is een lastige klus
Schmidt denkt echter dat het geen makkelijke klus is om Horner te vervangen. 'Dat is geen makkelijke opgave. De 51-jarige Engelsman is geen symbolische teambaas, maar een harde werker. Hij zit elke dag op het kantoor en heeft 21 jaar ervaring. Een mogelijke voortzetting van de samenwerking is dus door een einde te maken aan de eenmanszaak aan de top van het raceteam. De afzonderlijke afdelingen worden dan geleid door verschillende managers', zo legt de journalist uit over de toekomstplannen van het team van Red Bull.
Horner kreeg tot dusver altijd steun vanuit de Thaise aandeelhouders, maar Schmidt stelt dat er interne bronnen zijn die melden dat de familie Yoovidhya niet langer tegen een herstructurering is. Er zijn namelijk grote zorgen over het imago van het merk. Het gaat natuurlijk niet goed met Red Bull Racing. 'Ze weten ook dat de renstal een stuk minder waard is zonder Verstappen. De sportieve neergang maakt iedereen nerveus. Ook valt het natuurlijk te begrijpen dat Verstappen meer vertrouwen heeft in de Mercedes-motor dan in de nieuwe motor van Red Bull voor 2026', zo concludeert Schmidt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties