Zandvoort staat als een huis: 'We hebben de allerbeste baan gerealiseerd' Formule 1
Formule 1

Zandvoort staat als een huis: 'We hebben de allerbeste baan gerealiseerd'

Zandvoort staat als een huis: 'We hebben de allerbeste baan gerealiseerd'

Formule 1-architect Jarno Zaffelli hoeft alleen nog maar de puntjes op de i te zetten betreffende Circuit Zandvoort. De ontwerper van het circuit in de duinen is dan ook niet bang dat de regen roet in het eten gaat gooien, Zaffelli en zijn team hebben namelijk goed nagedacht over het asfalt, de kombochten en de afwateringssystemen. Wel raadt hij de coureurs aan om op hun hoede te zijn, aangezien de kombochten in de regen wel wat uitdagender worden.

Voordat de Formule 1 kon neerstrijken in Zandvoort had de baan een flinke verbouwing nodig. Zaffelli en zijn team namen de baan onder handen en kwamen met het idee om twee kombochten aan te leggen met een flink hellingspercentage. Dat gaf de baan een nieuw karakter. Voor Zaffelli is er nu in principe niet veel meer te doen, behalve de puntjes op de i zetten. 'We gaan niet elk jaar opnieuw sleutelen aan de baan, dat is te duur en totaal niet duurzaam. We komen naar Zandvoort rond de race om de organisatie te ondersteunen', legt Zaffelli uit bij de NOS. 'In het eerste jaar waren we druk bezig met van alles, zoals de plaatsing van de kerbs, de staat van het asfalt. Vorig jaar was er nog minder te doen. De organisatie van Zandvoort staat als een huis, en dat maakt het makkelijk voor ons.'

De FIA kan nog wel voor verzoeken terecht bij de Italiaan. 'We helpen de organisatie, dat is een essentieel onderdeel van het raceweekend. Wat doe je bijvoorbeeld als het hard waait en er veel zand op het asfalt komt? Je bent nooit klaar met veranderingen en alle omstandigheden analyseren', legt Zaffelli uit. Met name omdat de Formule 1-coureurs nog niet hebben gereden op Zandvoort in natte omstandigheden. Fernando Alonso vreesde al dat zichtbaarheid het grootste probleem zou zijn, omdat de baan zo kort is. Zaffelli raadt dan de coureurs aan om op hun hoede te zijn, met name in de kombochten. 'Wanneer je door het water op de baan contact met het asfalt verliest, zijn de bochten onvoorspelbaarder. Op het vlakke is er meer controle, daar zijn ze meer in getraind dan in dit soort bochten.'

Zaffelli houdt rekening met Nederlands weer: 'Specifieke software en afwateringssystemen'

Het is dit seizoen maar goed dat de Italiaanse architect rekening houdt met Nederlands weer. Inmiddels is het geen Nederlands weer meer, want vanaf de Grand Prix van Monaco wordt bijna elk weekend wel geteisterd door een regenbui. 'We hebben specifieke software gemaakt die ons helpt bij het bepalen wat voor asfalt en afwateringssystemen we moeten aanleggen. Het helpt ons ook bij het uitleggen hoe een auto zich gedraagt onder verschillende omstandigheden', legt Zaffelli uit. 'Toen we het vernieuwde Zandvoort ontworpen maakten we daar ook gebruik van. Spa is nog een voorbeeld, daar kunnen de weersomstandigheden ook erg wisselend zijn.'

Ideaal gezien wil je een wegdek aanleggen dat water snel absorbeert, 'maar dat is niet geschikt voor racegebruik. Dit type wegdek bevat vrij grote holtes die worden opgevuld door het rubber dat loslaat van de gladde banden. Het is een uitdaging om dit goed schoon te maken. Als deze holtes verstopt raken, zal het water niet meer weglopen, wat de situatie nog gevaarlijker maakt', verklaart Zaffelli. De aanwezigheid van dreigende wolken boven de duinen van Zandvoort zorgt momenteel niet voor bezorgdheid bij Zaffelli over zijn circuitrenovatie. Is de vernieuwing die hij heeft doorgevoerd wel geschikt voor een race die plaatsvindt onder regenachtige omstandigheden?

'Ik maak me geen zorgen; ons ontwerp is volledig ondersteund door geavanceerde technologie. Om goed voorbereid te zijn, heb ik wel een extra teamlid laten overkomen die ons kan assisteren. Als fan van de autosport hoop ik juist op diverse weersomstandigheden. Een droge start, gevolgd door regen, waarna de baan weer opdroogt en vervolgens opnieuw een regenbui. Wij hebben de allerbeste baan gerealiseerd, en ik ben ervan overtuigd dat iedereen die betrokken is precies weet wat hij of zij doet. Nu is het aan de monteurs en coureurs om te laten zien hoe zij met deze omstandigheden omgaan.'

Verstappen is de torenhoge favoriet voor de zege in Zandvoort! Pak 50x of 100x je inzet als Verstappen wint! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws