Max Verstappen heeft zijn A-licentie wel degelijk behaald op de Nordschleife. De instructeur die moest toezien op hoe Verstappen het deed, laat zich nu uit over het bezoek aan de wereldkampioen. Ralf Schumacher vindt het nog altijd een vreemd tafereel, maar waardeert dat Verstappen er zoveel plezier aan beleeft.
Om in een GT3-auto races te mogen rijden op de Nürburgring, moest Verstappen eerst een licentie behalen. Andreas Gülden vertelt in Backstage Boxengasse hoe dat precies in zijn werk ging. Hij zat als instructeur op de eerste rij. 'Max moest zijn licentie halen, en dat heeft hij bij ons, de Nürburgring Driving Academy, gedaan. We hebben het hele proces doorlopen. Ik heb Max persoonlijk onder mijn vleugels genomen.'
Verstappen moest het serieus nemen
Gulden vond het enigszins ongemakkelijk om alles uit te leggen aan iemand met zoveel ervaring. 'Het was wat oncomfortabel om die test af te nemen van een viervoudig wereldkampioen, maar Max heeft het professioneel aangepakt. We hebben dit ook met Max afgestemd.' Het was belangrijk dat Verstappen het proces serieus nam. 'Iedereen die de Nordschleife kent, weet dat het een enorme uitdaging is. Dat kun je niet simuleren, hoe goed die simulator ook is.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De naam van Verstappen ontbrak lange tijd op de startlijst, omdat hij eerst zijn theorie-examen moest afleggen. Dat gebeurde op een bijzondere manier. 'Het theoriegedeelte werd afgenomen tijdens een busrit over de Nordschleife. We deden het op de baan zelf, zodat we hem konden wijzen op het type asfalt. Ik heb hem een paar tips gegeven. Max was ook werkelijk zeer geïnteresseerd. We zijn uitgestapt en hebben toen een 'griptest' gedaan met de schoenzolen. Het was aangenaam om met hem samen te werken.'
Verstappen niet in de weg rijden
Verstappen kan met de meeste mensen goed overweg, dus waarom zou dat bij rij-instructeurs anders zijn? Als gids reed Gülden zelfs enkele ronden voor Verstappen uit. 'Elke meter is belangrijk op de Nordschleife. Dat heeft Max ook ter harte genomen. Het belangrijkste voor mij was om niet in zijn weg te rijden', zegt Gülden lachend. De bijdrage van deze bijzondere gast was hoe dan ook erg interessant in de podcast.
Met Ralf Schumacher was ook een vaste spreker aanwezig. Hij had zijn standpunt eerder al duidelijk gemaakt: volgens hem had iemand met Verstappens staat van dienst automatisch een licentie moeten krijgen. 'Ik zou ook zo’n licentie moeten behalen als ik daar zou willen rijden. De onderwerpen die we hebben besproken, mogen wat mij betreft best onderdeel uitmaken van een theorietoets. Het is typisch Duits dat dit verplicht is, ik heb de commentaren erover gehoord.'
Schumacher prijst aanwezigheid Verstappen
Schumacher kreeg dus wel wat kritiek op zijn uitgesproken mening. 'Hoe mooi is het niet dat een viervoudig wereldkampioen zoveel plezier beleeft aan rijden op de Nordschleife en de toeschouwers op hun wenken bedient? Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen een professionele coureur die uit plezier rijdt en een amateur.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties