Sky Sports: 'Alles minder dan dit zal niet genoeg zijn om Verstappen te houden' Max Verstappen
Max Verstappen

Sky Sports: 'Alles minder dan dit zal niet genoeg zijn om Verstappen te houden'

Sky Sports: 'Alles minder dan dit zal niet genoeg zijn om Verstappen te houden'

Mark Hughes, Formule 1-analist voor Sky Sports, blikt terug op het seizoen van Red Bull. Logischerwijs is de eerste naam die valt als het over Red Bull gaat die van Max Verstappen. Van een matige tweede seizoenshelft is de Red Bull weer omgetoverd tot Grand Prix-winnaar. Is het genoeg om Verstappen in het team te houden?

Na een reeks teleurstellende prestaties vanaf België tot en met Rusland, was Jos Verstappen resoluut: 'Dit is frustrerend. In de laatste races voor de zomervakantie ging het uitstekend, nu lopen we weer achter. Max kan hier niets aan doen, we zijn afhankelijk van het team. De bolide en de krachtbron lopen achter. Willen we vechten voor de titel in 2020 dan moet er doorgewerkt worden.'

'We zijn nu een aantal jaar met Red Bull in zee gegaan maar het lijkt er nog steeds niet op dat zij ons aan een wereldtitel kunnen helpen volgend jaar', vervolgt de Formule 1-veteraan, die onder andere voor Benetton uit kwam. In Suzuka miste de Red Bull dit jaar maar liefst een halve seconde op concurrent Ferrari, dit gat is te groot voor de Verstappens.

Red Bull levert weer

Maar sindsdien is veel veranderd volgens de Formule 1-analist van Sky Sports: 'De vorm van Red Bull is terug en de renstal heeft Verstappen op pole position weten te zetten in twee van de afgelopen drie races. De drie beste races van de Limburger zijn allemaal gereden op de hoogste circuits van de kalender (Oostenrijk, Brazilië en Mexico).'

'De bloedvorm van Verstappen is echter niet alleen te verklaren door de ijle lucht. Ook in Amerika wist hij de Silver Arrows te scheiden ondanks dat hij met een beschadigde auto reed na de eerste ronde. Red Bull zit weer op de lijn die voor de zomervakantie aangehouden werd', vervolgt de Brit hoopvol.

Twee van de vier races voor de zomerstop werden gewonnen door Verstappen en als de Mercedes-strategen niet op hadden zitten letten waren dit er zelfs drie. Toen Red Bull op het thuiscircuit (de Red Bull Ring, red.) eindelijk de aerodynamica onder controle kreeg en de Honda-motor wat verder open mocht schroeven, kwam meteen de ware kracht van de combinatie van Honda-Red Bull tevoorschijn.

Vier fases van Red Bull

'Het seizoen van Red Bull is in vier fases onder te verdelen. In de eerste acht wedstrijden misten ze snelheid, gevolgd door een kampioenschapswaardige auto in de laatste vier races voor de zomerstop, daarna kenden ze een teleurstellende terugval in de eerste vijf races na de winterstop gevolgd door een herleving vanaf Mexico', concludeert Hughes.

Red Bull moet vreze voor de toekomst van Verstappen bij het team als ze hem in 2020 geen wereldkampioen kunnen maken: 'Als ze in de winter doorgaan zoals ze nu bezig zijn, kan die fundering een gooi naar de titel in 2020 betekenen. Maar alles minder dan dit zal niet genoeg zijn om Verstappen te houden. Bovendien zou die titel belangrijk kunnen zijn in het behoud van krachtbron-leverancier Honda.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws