Verstappen kent in 2021 beste seizoenstart van zijn carrière Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen kent in 2021 beste seizoenstart van zijn carrière

Verstappen kent in 2021 beste seizoenstart van zijn carrière

Max Verstappen staat na twee wedstrijden op slechts één punt van kampioenschapsleider Lewis Hamilton. De Nederlander kan de leiding in het wereldkampioenschap ruiken, en dat is voor het eerst in zijn carrière. Voorheen wist hij gedurende de openingsraces van het jaar namelijk geregeld aardig te scoren, maar zoveel punten als hij dit jaar na twee races achter zijn naam heeft staan, zover kwam hij nooit.

We duiken in de statistieken van de voorgaande jaren van de Red Bull Racing-coureur en komen logischerwijs als eerste uit in 2015, waarin Verstappen voor Toro Rosso uitkwam. De seizoenopener van dat jaar, gehouden op Albert Park in Australië, tevens het debuut van de Nederlander, verliep niet zoals gewenst en uiteindelijk moest voor het allereerste optreden een DNF genoteerd worden na een motorprobleem. Race twee behaalde Verstappen meteen zijn eerste punten in de sport, een zevende plaats was voldoende voor zes punten.

Hoewel Verstappen in 2016 de overstap naar Red Bull maakte, moest hij de eerste vier races nog wel genoegen nemen met de Italiaanse zusterrenstal. Daarom was het ook vechten voor enkele punten gedurende die tweede seizoenstart. In Australië scoorde Verstappen een jaar na zijn debuut wél, al was het maar één punt. Ook de race daarop viel hij in de prijzen. Op Bahrain International Circuit scoorde hij een zesde plaats, goed voor acht punten. Na twee wedstrijden stond hij dat jaar dus op negen punten.

Verstappen bij Red Bull

Jaar Race 1 Race 2 Totaal
2015 0 6 6
2016 1 8 9
2017 10 15 25
2018 8 0 8
2019 15 12 27
2020 0 15 15
2021 18 25 43

Verstappens score over de eerste twee wedstrijden van het jaar. In 2015 en 2016 bij Toro Rosso, van 2017 tot nu bij Red Bull Racing.

In 2017 mocht Verstappen dan eindelijk een kampioenschap starten voor zijn huidige Oostenrijkse renstal. Het jaar daarvoor had hij al laten zien dat hij goed binnen het team paste met zeven podiumplaatsen, waarvan één natuurlijk de overwinning in Spanje. In zijn eerste twee races voor het team het jaar daarop ging het prima met Verstappen. Een vijfde plaats in Australië volgde hij op met een derde plaats in China. Daarmee kende hij destijds ook een uitstekende seizoenstart die hem uiteindelijk in totaal 25 punten op zou leveren.

2018 was het jaar dat Verstappen met name tijdens de eerste seizoenshelft fouten maakte. Tot aan de Grand Prix van Monaco schoot hij letterlijk en figuurlijk geregeld uit de bocht, met onder meer een DNF in Bahrein en China, evenals een onnodige aanvaring met Sebastian Vettel in China. Zijn seizoenstart dat jaar was ook niet om over naar huis te schrijven. Zo begon hij in Australië met een toch enigszins teleurstellende zesde plaats, om in Bahrein zijn eerste uitvalbeurt van het jaar te ervaren wegens een probleem met de differentieel. Na twee wedstrijden ging hij met acht magere punten naar huis.

2019 uitstekend, 2020 valt tegen

Zijn lesje had Verstappen in 2018 wel geleerd, het jaar daarop schoot hij stukken beter uit de startblokken. In Australië startte hij buiten de top 3, maar had hij de hele race Vettel in het vizier. Met een uitstekende tweeledige inhaalmanoeuvre verschalkte hij de Heppenheimer om zijn eerste podiumplek ooit te halen op Albert Park. Het sterke optreden leverde hem vijftien punten op. De wedstrijd daarop reed Verstappen een kleurloze wedstrijd naar de vierde plaats, waardoor zijn totaal na twee races op 27 kwam te staan. Zijn beste seizoenstart tot toen toe.

Een jaar later werd de Formule 1-kalender getroffen door het coronavirus. De seizoenstart vond niet meer plaats in Australië, zoals de jaren daarvoor wel het geval was, maar de eerste wedstrijd van het jaar werd verplaatst naar de Red Bull Ring. De Grand Prix van Oostenrijk startte Verstappen vanaf de tweede stek en lang leek hij veel punten binnen te slepen, totdat zijn auto begon te knikkebollen. De Honda-motor leek niet de betrouwbaarheid te hebben waar men in Milton Keynes op hoopte en zonder ook maar een punt gescoord te hebben ging het eerste weekend aan Verstappen voorbij.

De tweede race op het Oostenrijkse circuit verliep beter voor Verstappen. Na een kwalificatie in de regen wist Verstappen de Grand Prix van Stiermarken tevens op de tweede plek te starten, maar Valtteri Bottas in de W11 bleek een maatje te groot. De derde plaats, op 33 seconden achterstand van winnaar Lewis Hamilton, was wel voor Verstappen, waardoor hij destijds over de eerste twee wedstrijden een totaal van vijftien punten scoorde. Aanzienlijk minder dan in 2017 en 2019 dus.

Vliegende start in 2021

We spoelen door naar de seizoenstart van Verstappen in 2021. Wederom werd de kalender aangepast, waardoor Bahrein de opener van het seizoen vormde, gevolgd door de Grand Prix van Emilia Romagna op Imola. Verstappen wist de eerste wedstrijd, zoals u weet, niet te winnen, maar werd wel tweede. Met de overwinning van afgelopen weekend daarbij opgeteld komt de Red Bull-ster uit op 43 punten, verreweg de meeste hoeveelheid die hij ooit wist te behalen in de openingswedstrijden van een seizoen.

Met die 43 punten staat hij zoals gezegd dus wel nog één puntje achter titelverdediger Hamilton, de Brit wist in Imola in de slotfase namelijk de snelste ronde te rijden, waar hij één punt voor toebedeeld gekregen heeft. Mocht Verstappen in de eerstvolgende Grand Prix, de race in Portugal, meer punten scoren dan Hamilton, dan zal hij dus voor het eerst in zijn carrière aan de leiding gaan in een Formule 1-kampioenschap.

Heb jij de nieuwe F1 Maximaal-app al gedownload? (ANDROID-IOS)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws