Verstappen komt op voor monteurs: 'Ik snap het wel, het verkoopt beter' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen komt op voor monteurs: 'Ik snap het wel, het verkoopt beter'

Verstappen komt op voor monteurs: 'Ik snap het wel, het verkoopt beter'

Max Verstappen heeft genoten van de terugkeer van de Formule 1 naar China. De Nederlander heeft zich in het verleden vaak negatief uitgesproken over de sprintweekenden, maar leek weinig bezwaar met het format te hebben op het Shanghai International Circuit. Daar speelden het goede gevoel met de auto, het vernieuwde weekendformat, en het mooie circuit een belangrijke rol bij.

Hoewel de Formule al vijf jaar niet meer in China was geweest, waren er slechts vier coureurs die voor het eerst op het Aziatische circuit reden: Oscar Piastri, Logan Sargeant, Yuki Tsunoda, en thuisheld Zhou Guanyu. Het geeft aan dat de meeste Formule 1-coureurs al veel ervaring hebben, en er de laatste jaren weinig nieuwe coureurs de sport wisten te betreden en daarna ook actief mochten blijven. Verstappen was dus een van de vele coureurs die al eerder op het circuit reden.

'Dit is altijd al een mooi circuit geweest', deelt de wereldkampioen in de persconferentie, na zijn 58e Grand Prix-overwinning. 'Ik heb er altijd al van genoten om hier te racen. Het is een vrij technisch circuit, met ook veel bandendegradatie. Dat maakt het een speciale Grand Prix, en een leuke Grand Prix. De fans zijn ook geweldig, met een hele grote hoofdtribune en een leuke sfeer. Het is dus altijd wel fijn om hier te zijn', vertelt Verstappen.

Verstappen won voor het eerst de Grand Prix in China. 'Dit was absoluut een Grand Prix die ik wilde winnen. Ik heb hier al op het podium gestaan, maar ik heb hier nog niet eerder gewonnen, dus dat was geweldig', vertelt de Nederlander, die in twee van zijn eerdere drie deelnames namens Red Bull Racing in de top drie eindigde. 'Ik heb van het hele weekend genoten. Het was echt heel fijn met een geweldige auto.'

Last van verveling had Verstappen ondanks de dominantie niet. 'Gedurende de race, en met de Safety Cars, zijn er altijd dingen waar je op moet letten, zoals bijvoorbeeld de herstarts. Dat zijn de spannende momenten, net als de start zelf natuurlijk. Daarna draait het veel om management in de race, en moet je op je banden letten, en proberen het gat te vergroten. Je blijft dus altijd wel druk bezig, maar het is ook leuk.'

Verbetering in het format

China organiseerde ook de eerste sprintrace van het seizoen, waarbij de volgorde van de sessies aangepast werd, en de teams de afstelling na de sprintrace weer mochten aanpassen. 'Het sprintformat is beter dan voorheen. Het was nu allemaal wat logischer, vond ik. Laten we echter ook niet overdrijven, want we doen al 24 Grands Prix per jaar, en dus al zes sprintraces', aldus de winnaar.

Verstappen geeft aan dat hij nu wel enthousiaster is, maar dat de teamleden er anders naar kijken. 'Ik snap het wel. Ik gok dat het beter verkoopt, en betere kijkcijfers oplevert, maar het zorgt ook voor meer stress bij de monteurs, om alles goed te doen. We moeten ermee omgaan, maar ik denk niet dat we nu opeens twaalf sprintweekenden nodig hebben, want dat eist ook zijn tol van de werknemers.' Het volgende weekend in Miami is ook weer een sprintweekend.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws