Verstappen zinspeelt op onderzoek Red Bull naar Mercedes-voorvleugel Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen zinspeelt op onderzoek Red Bull naar Mercedes-voorvleugel

Verstappen zinspeelt op onderzoek Red Bull naar Mercedes-voorvleugel

Max Verstappen heeft zich gemengd in de discussie die ontstaan is rondom de flexibele achtervleugel van Red Bull Racing. Volgens de Nederlander is er niets mis met het onderdeel van zijn renstal en is het simpelweg een gevolg van een maas in de wet dat de vleugel flexibeler is dan die van de concurrenten. Ook geeft hij aan te begrijpen dat andere teams Red Bull af proberen te remmen nu ze zich vooraan de grid bevinden.

'Het is wat het is. Ik begrijp dat de concurrenten alles onder het vergrootglas leggen omdat wij het nu goed doen. Ik begrijp ook dat men klaagt, maar dit probleem ligt open in de reglementen', aldus Verstappen in gesprek met Sky Sports F1. De achtervleugel van Red Bull is de FIA-tests doorgekomen en daarom kan Verstappen eigenlijk maar één logische conclusie trekken: 'Er is niets mis met onze achtervleugel.'

Dat Red Bull nu onder vuur ligt, verbaast Verstappen niets: 'Natuurlijk proberen ze ons af te remmen, maar we moeten kijken naar het grote plaatje.' Dit grotere plaatje is dat er nog een volledige auto bestaat naast enkel die achtervleugel. 'Het belangrijkste en meest dominante onderdeel van onze auto is de voorvleugel. Dat onderdeel is bij ons een stuk minder beweeglijk dan bij andere teams', suggereert Verstappen, refererend naar de flexibele voorvleugel van Mercedes, waar Red Bull meer informatie over wil als Mercedes in Baku een protest lanceert richting het Oostenrijkse team.

Verstappen wil focus bij Red Bull

Voor het eerst in zijn Formule 1-carrière heeft Verstappen de leiding genomen in het kampioenschap, maar hij zit niet bij de pakken neer. Het werd hoog tijd dat Red Bull vanaf het begin van het seizoen erbij zat, maar de Limburger benadrukt dat een goed begin maar het halve werk is: 'Het is natuurlijk belangrijk dat we aan het einde van het seizoen bovenaan staan.'

'De overwinning in Monaco heeft het team gemotiveerd, maar we moeten blijven werken', meldt hij tegenover het Britse autosportmedium. Dat Mercedes in de nauwe straten van Monte Carlo dramatisch voor de dag kwam, ziet Verstappen dan ook vooral als een eenmalige gebeurtenis: 'Mercedes mag daar weliswaar een lastige race gehad hebben, maar ze zijn nog steeds pijlsnel. We gaan dit weekend weer zien hoe het ervoor staat.'

'Zij hebben nog steeds een uitstekende auto. Monaco ligt Mercedes sowieso minder goed, onder andere omdat zij een veel langere wielbasis hebben. Tijdens de rest van het seizoen verwachten we ze zo sterk als vanouds', concludeert hij. In Baku wordt een stuk minder downforce gevraagd dan in Monaco, waardoor Verstappen verwacht dat de renstal uit Brackley weer aan kracht zal winnen. Of het voldoende is om de twaalfvoudig Grand Prix-winnaar van de overwinning te houden aanstaande zondag, moet nog blijken.

Achtervleugel voordeel in Baku

De achtervleugel waar Red Bull in Baku in principe dus nog mee rijdt, gaat ze vermoedelijk een aardig voordeel opleveren. Het straatcircuit bestaat namelijk uit een sector waarin downforce zeer gewenst is en een lang recht stuk waarin je juist zo min mogelijk downforce wil. Met de flexibele achtervleugel verliest Red Bull in een high-downforce afstelling relatief weinig tijd op het rechte stuk.

Verstappen in gesprek met RaceFans in Azerbeidzjan: 'Het is nooit een makkelijke wedstrijd hier wegens het lange rechte stuk. Daardoor moet je hier vaak een afstelling zoeken met wat minder downforce dan normaal voor de rest van het circuit. Dat maakt het echter wel interessant, er zijn grote remzones en het asfalt is hier vaak glad. We hebben hier vaak interessante wedstrijden gehad, dus ik kijk uit naar dit weekend.'

De Grand Prix van Stiermarken bezoeken? Haal je kaarten hier!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws