McLaren kreeg na de Grand Prix van Italië veel kritiek over zich heen. Velen waren niet te spreken over de teamorders die het Britse team in de slotfase uitvaardigde richting Oscar Piastri, maar Christijan Albers vindt het niet meer dan logisch dat de constructeurskampioen van 2024 ingreep. De voormalig Formule 1-coureur legt uit waarom.
Piastri verloor de derde positie in de openingsfase van de race nog even aan Ferrari-coureur Charles Leclerc en toen de WK-leider eindelijk een weg langs de Monegask had gevonden, was Lando Norris al een flink stuk weggereden. Waar raceleider Max Verstappen zijn voorsprong op Norris constant rond de zes seconden hield, daar deed Norris iets soortgelijks bij zijn teamgenoot. Er leek dus geen vuiltje aan de lucht voor Norris, maar in de slotfase ging het toch nog helemaal mis.
McLaren besloot beide coureurs zo lang mogelijk buiten te houden om zo te kunnen profiteren van een mogelijke safetycar. Het gevolg was niet alleen dat Leclerc veel tijd goedmaakte, waardoor de Britse renstal vreesde dat Piastri na zijn pitstop achter de Ferrari-man terecht zou komen, maar ook begon Piastri zijn achterstand op Norris te verkleinen. McLaren wilde vanwege de Ferrari-dreiging toch eerst Piastri naar binnen halen, maar Norris had daar zo zijn bedenkingen bij. Toch stemde Norris in, maar wel onder de voorwaarde dat zijn teamgenoot geen undercut kon plaatsen.
Zijn engineer Will Joseph beloofde hem dat, maar de Brit had niet kunnen bevroeden dat de pitstop van Norris vier seconden trager zou zijn. De coureur uit Bristol verloor zijn tweede plek, maar McLaren verzocht Piastri dringend om die plek terug te geven. Een begrijpelijke keuze, zo stelt Albers in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'Hij (Norris, red.) heeft gewoon recht op die tweede plek', aldus de oud-coureur, die zijn mening vervolgens toelicht.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Norris heeft aangegeven, en ik heb het gehoord op de boordradio, dat hij geen problemen wil krijgen met de undercut. Ze zeiden dat dit ook niet zou gebeuren, maar het gebeurde wel. Een undercut plus een slechte pitstop, het is gewoon fair wat ze hebben gedaan', schaart Albers zich volledig achter de keuze van het team van McLaren.
Reactie publiek niet oké
Waar Verstappen door het Italiaanse publiek werd toegezongen, daar werd Norris even later juist uitgefloten. Albers vindt dat niet oké. 'We moeten niet naar de coureurs kijken', stelt de Viaplay-analist dat de verantwoordelijkheid niet bij de coureurs, maar bij het team van McLaren ligt. Daar kan zijn podcast-collega Erik van Haren zich volledig in vinden. 'Ja, dat vind ik echt onzin. Wat kan Norris daar nou aan doen? Dat vind ik echt bullshit', aldus Van Haren.
Door de teamorders van McLaren liep Norris wel weer drie punten in op zijn teamgenoot en titelrivaal Piastri. Het verschil tussen beide McLaren-coureurs is voorafgaand aan de Grand Prix van Azerbeidzjan nog 31 punten. Piastri kan zich in de komende acht raceweekends, ondanks de ingreep van zijn werkgever, dus nog altijd een minder resultaat of zelfs een uitvalbeurt veroorloven.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties