De invloed van Max Verstappen op Red Bull Racing werkt blijkbaar in twee richtingen. Dat is de conclusie wanneer je de meningen van de journalisten uit de F1 Nation Podcast naast elkaar legt. Verstappen is zó goed dat de informatie die Red Bull van hem krijgt, niet noodzakelijk helpt om de auto zo af te stellen dat die ook bestuurbaar is voor twee coureurs. Ondertussen krijgt Verstappen wel een compliment voor zijn reactie op zijn crash.
Lawrence Barretto wijst daar meteen op in de meest recente aflevering van de F1 Nation Podcast In plaats van boos te zijn op Kimi Antonelli, was Verstappen vriendelijk tegenover de jonge Italiaan. 'Het was heel knap van Max om Antonelli niet te bekritiseren. Ze hebben een gesprekje gehad. Misschien herkent Max iets van zichzelf in Kimi. Als je als zevende start en in het verkeer zo’n bocht moet nemen, loop je altijd risico. Max was heel goed gepositioneerd in die bocht. Hij had waarschijnlijk wel enkele plaatsen gewonnen, als Kimi die fout niet had gemaakt.'
Red Bull zonder Verstappen stelt weinig voor
We hebben zo te zien gekregen wat Red Bull voorstelt zonder Verstappen. Ook Tom Clarkson is dat niet ontgaan. 'Het was veelzeggend wat Red Bull presteert als Max Verstappen niet in de Grand Prix zit', merkt de Brit op. 'Yuki Tsunoda had een erg moeilijke race, maar hij had ook al een moeizame zaterdag. Red Bull moet zich nu echt afvragen of het niet nodig is om een team te vormen met twee competitieve auto’s.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Barretto denkt eveneens dat deze race dat besef zal doen groeien. Het blijft echter lastig voor Red Bull om opnieuw een rijderswissel door te voeren. 'Ze hebben het met Liam Lawson al geprobeerd. Het is weinig waarschijnlijk dat ze hem opnieuw in de auto zetten. Ze proberen ervan te leren. Ze willen Isack Hadjar niet in de auto zetten om vervolgens halverwege het seizoen vast te stellen dat hij het moeilijk heeft en ze geen alternatief meer hebben. Wat moeten ze dan doen?'
Twee goede auto's nodig
Het zijn overigens niet de coureurs waar Clarkson zich vragen bij stelt. 'Ik ben het met je eens dat Yuki Tsunoda het vertrouwen moet behouden. Ik heb het over de auto. Het is overduidelijk dat dit een auto is waarmee slechts één coureur uit de voeten kan. Ik denk dat ze het op lange termijn moeten bekijken. Als je het constructeurskampioenschap wilt winnen in de Formule 1, heb je twee goede auto’s nodig.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Braziliaanse journaliste Julianne Cerasoli neemt ook deel aan de podcast en zij heeft een interessante invalshoek. 'Ze moeten op een andere manier gebruikmaken van hun tools. Max kan met meerdere types auto’s rijden, omdat hij zo’n goed gevoel heeft voor het gedrag van de auto. Als er iets subtiel verandert, merkt hij dat meteen op. Andere coureurs voelen dat niet aan. Het is ook voor hem lastig om met deze auto te rijden, maar het is nog minder moeilijk dan voor anderen om te voorspellen wat de auto gaat doen. Dat komt door zijn gevoeligheid.”
Clarkson droomt van Leclerc in een Red Bull
De opmerkelijke conclusie luidt dan ook dat Verstappen zó goed is, dat zijn data Red Bull niet echt helpen bij het bouwen van een auto die geschikt is voor beide coureurs. 'Het werkt misleidend voor de manier waarop ze de auto ontwerpen.' Daarom vindt Cerasoli dat Red Bull zijn analyses op een andere manier moet aanpakken. Weinig coureurs beschikken immers over zo’n verfijnd gevoel als Verstappen. 'Ik zou graag zien of een Charles Leclerc, met zijn niveau van gevoeligheid, met deze auto zou kunnen omgaan', mijmert Tom Clarkson tot slot.
Place comments
0 Comments
You are currently seeing only the comments you are notified about, if you want to see all comments from this post, click the button below.
Show all comments