Een bepaalde vraag is plots niet meer weg te denken uit het Formule 1-nieuws: wordt Isack Hadjar volgend seizoen de teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull Racing? Verstappen en Hadjar zouden ongetwijfeld graag zelf het antwoord op die vraag kennen. Verder zal de Grand Prix van Nederland de geschiedenis ingaan als het raceweekend waarin de aanvankelijk positieve signalen door Norris niet werden omgezet wanneer het erop aankwam.
Auto, Motor und Sport besteedt veel aandacht aan de onvervulde verwachtingen rond Lando Norris in Zandvoort. Hij leek de laatste tijd in een goede flow te zitten, had vorig jaar al gewonnen in Nederland en domineerde ook de vrije trainingen. Alles leek dus aanwezig om een slag te slaan. 'Lando Norris beleefde op Zandvoort een rollercoaster van emoties. In een volgorde waarin je die niet wil ervaren. In de oefensessies bereikte hij al zijn hoogtepunt met drie keer de beste tijd. Daarna ging het eigenlijk alleen maar bergafwaarts.'
Norris maakt weinig kans tegen Piastri
Het is een strenge, maar correcte vaststelling. 'In de kwalificatie pakte Piastri op het beslissende moment de pole van hem af, in de race verloor hij bij de start eerst een plaats aan Max Verstappen. Deze plek heroverde hij in ronde negen met een sterk manoeuvre, maar hij kon niets uitrichten tegen de leidende Oscar Piastri. Keer op keer knabbelde hij zich een weg tot op iets meer dan een seconde van de Australiër, maar Piastri bleef aan de leiding bij beide herstarts na de Safety Car.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Er wordt ook op gewezen hoe de 24-jarige Piastri na afloop verklaarde dat hij de situatie onder controle hield. Het is altijd moeilijk in te schatten wat het betekent wanneer het verschil tussen twee coureurs constant blijft: is de leider zijn banden aan het managen, of moet hij juist tot het uiterste gaan om zijn achtervolger af te houden? Het lijkt erop dat Piastri zich weinig zorgen hoefde te maken over het verliezen van zijn overwinning.
Een dieptepunt voor Norris
'Het absolute dieptepunt voor Norris volgde vervolgens in ronde 65, toen hij rook in de cockpit meldde. Een paar seconden later was er ook rook zichtbaar aan de achterkant van de McLaren.' De opgave was een feit. Auto, Motor und Sport noteerde dat Norris laconiek reageerde door het simpelweg als pech te bestempelen, al had hij duidelijk tijd nodig om de teleurstelling te verwerken. 'Met gebogen hoofd zat hij in de duinen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het Duitse medium beschrijft vervolgens hoe het team lang in het duister tastte over de oorzaak van het probleem met de McLaren. 'De oorzaak van het technische defect was in eerste instantie nog niet helemaal duidelijk. Het was een olielek. Waar dit vandaan kwam, werd pas aan het begin van de avond duidelijk.' Teambaas Andrea Stella verklaarde later dat het om een probleem met het chassis ging en benadrukte dat dit het eerste technische probleem in lange tijd was bij McLaren. Daar heeft hij gelijk in: voor een race begint, wordt bijna nooit de vraag gesteld of beide McLarens de finish wel zullen halen. Toch zal het team dit probleem serieus moeten aanpakken.
Gevolgen voor WK-stand niet gering
De gevolgen van de opgave van Norris in Nederland zijn niet gering. 'Het kan een voorlopige beslissing in het WK zijn.' Met nog negen races te gaan is een achterstand van 34 punten een aanzienlijke kloof, vooral omdat Piastri, net als Norris, over de snelste auto van het veld beschikt. Dan is het moeilijk om een groot verschil te maken ten opzichte van je teamgenoot. Norris moet haast hopen dat ook Piastri een keer uitvalt.
Ondertussen wordt ook de situatie bij Red Bull onder de loep genomen. De Duitse site opent met een duidelijke vraag:. 'Wordt Hadjar na zijn podiumplaats gepromoveerd naar Red Bull?' Verschillende internationale media vermoeden van wel. Het is een hypothese die breed gedragen wordt, zeker omdat het alweer lang geleden is dat een andere Red Bull-coureur dan Verstappen nog eens het podium haalde. Tsunoda scoorde punten, maar zijn vooruitgang dreigt overschaduwd te worden door het succes van Hadjar. Die gaf overigens aan niet naast Verstappen te willen rijden. Kan hij weigeren als het team hem nodig heeft? Zowel Hadjar als Verstappen hopen ongetwijfeld snel te vernemen wat Red Bull van plan is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties