max-verstappen-singapore-vrijdag-2025 Opinie
Opinie

Britse journalist wijst op cruciale upgrade bij Red Bull: 'Grote gevolgen voor de titelstrijd'

max-verstappen-singapore-vrijdag-2025

Max Verstappen heeft een uitstekende dag achter de rug, concludeert analist Mark Hughes. De Brit ziet in Singapore de eerste tekenen dat Red Bull Racing nu onder alle omstandigheden competitief is en voorspelt dat dit grote gevolgen zal hebben voor het restant van het seizoen. De upgrades van Red Bull spelen daar een belangrijke rol in.

Hughes opent met de boodschap dat de coureurs op het Marina Bay Street Circuit hun geplande programma niet konden afwerken. 'De twee rode vlaggen in de tweede vrije training, dankzij George Russell en Liam Lawson, zorgden ervoor dat er nauwelijks long runs waren. Dat geeft ons minder houvast dan op andere vrijdagen', waarschuwt Hughes in zijn analyse op The-Race.

Upgrades bepalend in titelstrijd

'Toch kunnen we voorzichtig concluderen dat het Red Bull van Max Verstappen weer helemaal terug lijkt te zijn op dit high downforce-circuit. Dit kan grote gevolgen hebben voor de titelstrijd in de rest van het seizoen', meent de Engelse journalist. Veel Formule 1-teams en volgers hebben halsreikend uitgekeken naar het weekend in Singapore, omdat dit de eerste test op een bochtig circuit is, na de zeges van Verstappen op twee snelle circuits.

'Red Bull heeft het gevoel dat dit de beste vrijdag in Singapore was in vele jaren tijd', zo ziet Hughes zich gesterkt in zijn mening door de opmerkingen van de teamleden van Red Bull. 'Misschien kunnen we nu gaan geloven dat de RB21 niet alleen competitief is op de circuits waar je weinig neerwaartse druk nodig hebt, en dat de recente balansverbeteringen en constante ontwikkeling van de voorvleugel ervoor gezorgd hebben dat Red Bull nu een redelijk efficiënte auto heeft, zelfs als iedereen de grote vleugels gebruikt', zo wijst Hughes op de nieuwe upgrade van Red Bull, dat de voorvleugel opnieuw verbeterd heeft. Van de andere negen teams nam alleen Mercedes een kleine upgrade mee naar Singapore.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-rb21-singapore-vrijdag-12
Verstappen beschikt over een een aanpassing aan de voorvleugel.

Waar de gezichten bij Red Bull vertrouwen uitstraalden, gold dat niet voor Lando Norris. Hughes stipt aan dat de Brit een halve seconde toegaf op Oscar Piastri en niet verder kwam dan de vijfde tijd. 'Je hebt misschien ook zijn bericht gehoord op de radio dat het verschil te maken had met zijn manier van rijden en niet met de auto', aldus de Britse journalist.

De meeste Formule 1-teams hebben de focus al volledig op 2026 gelegd, maar Red Bull blijft de RB21 haast elk raceweekend doorontwikkelen en dat werpt duidelijk zijn vruchten af. 'Red Bull heeft nog niet het maximale gebruikt, maar dat geldt ook voor de McLarens. We zagen wel een vrij directe strijd in de kwalificatiesimulaties tussen Verstappen en Piastri aan het einde van de sessie. Daar zagen we dat de banden van Red Bull verzwakten aan het einde van de ronde.'

Banden punt van zorg bij Verstappen?

'In sectoren één en twee zat er praktisch geen verschil tussen Piastri en Verstappen', zegt Hughes over het onderlinge verschil van minder dan een honderdste. 'In de laatste paar bochten verloor Verstappen anderhalve tiende op de McLaren.' Verstappen reed zijn ronde echter wat eerder dan Piastri, waardoor de McLaren-coureur bij een beter gripniveau zijn tijd neerzette.

Hughes noemt de omstandigheden wel zeer vergelijkbaar. 'Het belangrijke punt is wel dat ze met een vergelijkbaar gripniveau en vergelijkbare aerodynamische efficiëntie reden', vervolgt Hughes. 'Hiermee stelde de Red Bull Verstappen in staat om met de McLaren mee te dingen, in ieder geval over één ronde.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-26-friday-marinabay-2025
Verstappen in zijn kwalificatiesimulatie.

Reden voor optimisme

'Zou het kunnen dat de hogere bandentemperaturen in een racesimulatie harder afgestraft zouden worden? Mogelijk wel', zegt Hughes over de zorgen bij Red Bull. Toch ziet hij vooral tekenen om vertrouwen te hebben in het Oostenrijkse team. 'Het is belangrijk om te benoemen dat Verstappen in de eerste vrije training een paar ronden reed met meer brandstof aan boord, en daarin waren zijn tijden heel constant. Het kan zo zijn dat het oververhitten van de banden alleen een rol speelt op de zachte banden.'

Hughes wijst daarnaast een andere kanshebber op een mooi resultaat aan. 'Zoals zo vaak als het circuit veel downforce vereist, was de Aston Martin snel. Het team is op vrijdag wel wat agressiever met motorstanden en brandstofhoeveelheden, maar dit is nog steeds een geweldig circuit voor deze auto.' Hughes lijkt te verwachten dat Aston Martin met Ferrari en Mercedes kan strijden voor de plekken achter McLaren en Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws