Max Verstappen stelde na afloop van de vrijdag in Oostenrijk dat Red Bull Racing wat snelheid tekortkwam, maar zijn engineer Gianpiero Lambiase is een stuk positiever over het verloop van de eerste twee trainingssessies in Spielberg. Wel erkent de Brit, die per 2028 naar McLaren vertrekt, dat er vooral aan de zijde van Verstappen nog wat progressie moet worden geboekt. Verstappen eindigde vrijdag zowel in de eerste als in de tweede oefensessie op de vierde plaats, maar in het tweede trainingsuur bedroeg zijn achterstand op snelste man
Andrea Kimi Antonelli wel ruim een halve seconde. De viervoudig wereldkampioen klaagde tijdens de trainingen over een gebrek aan grip en na afloop van VT2 herhaalde hij dit nog maar. Verstappen stelde dat het lastig was om de juiste balans te vinden en was dan ook
niet tevreden over de eerste dag van het raceweekend op de
Red Bull Ring.
Lambiase was daarentegen een stuk positiever gestemd en de 45-jarige Brit kijkt met vertrouwen uit naar de rest van het Grand Prix-weekend. Hij is vooral erg blij met de prestaties van de nieuwe onderdelen op de
RB22. "We hebben een behoorlijk omvangrijk pakket meegebracht naar de Red Bull Ring en deze lijkt zich als geheel te gedragen zoals we hadden verwacht", blikt Lambiase op de
sociale media van Red Bull terug op de eerste vrije trainingen van het weekend.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lambiase is over het algemeen tevreden over het upgradepakket van Red Bull.
"En dat betekent dat we meteen goed uit de startblokken zijn gekomen", gaat de rechterhand van Verstappen verder. "We hadden verschillende opties voorbereid om de auto aan te vallen en in balans te brengen. En tussen de sessies door hebben we bij beide auto’s enkele aanpassingen aan de afstelling gedaan", geeft Lambiase aan dat Red Bull met beide auto's verschillende dingen heeft geprobeerd.
Lambiase optimistischer dan Verstappen en Hadjar
Die aanpassingen leverden voor Verstappen en zijn teamgenoot
Isack Hadjar nog niet de gewenste progressie op, want naast Verstappen klaagde ook Hadjar over een gebrek aan grip. Dit kwam voor de Fransman
als een verrassing. Lambiase is echter wat positiever. vooral over de tweede sessie van Hadjar. "Ik denk dat Isack zich iets comfortabeler voelde dan Max in de tweede training", is de ervaring van de Brit.
Lambiase erkent wel dat het aan de zijde van zijn eigen coureur wat minder voortvarend verliep, maar desondanks maakt de 45-jarige engineer zich geen zorgen over de komende dagen in Spielberg. "We hebben met auto nummer 3 (de auto van Verstappen, red.) niet zo veel vooruitgang geboekt als we hadden gehoopt, dus we moeten kijken hoe we dat voor zaterdag kunnen verbeteren. Er zijn echter niet al te veel problemen en ik denk dat iedereen redelijk tevreden is", stelt Lambiase.
Dat neemt echter niet weg dat er richting de derde vrije training en de kwalificatie hard zal worden gewerkt om de situatie en het gevoel van Verstappen en Hadjar te verbeteren. "Het team in de fabriek buigt zich uiteraard over de upgrades, zowel op aerodynamisch als mechanisch gebied, om ervoor te zorgen dat alles werkt zoals we verwachten. We gaan proberen om vannacht een stap vooruit te zetten", aldus Lambiase. In de derde vrije training, die zaterdag om 12:30 uur van start gaat, hoopt de Brit de eerste effecten al te kunnen zien.