Krijgt Honda er spijt van dat ze de Formule 1 en Red Bull verlaten? Opinie
Opinie

Krijgt Honda er spijt van dat ze de Formule 1 en Red Bull verlaten?

Krijgt Honda er spijt van dat ze de Formule 1 en Red Bull verlaten?

Als het aan Chris Medland ligt, heeft Honda niet de juiste beslissing gemaakt door aan het eind van dit jaar de Formule 1 te verlaten. In zijn column voor RACER legt hij aan de hand van enkele factoren uit waarom hij dat denkt. Zo is één van Medlands voornaamste redenen dat Honda na jaren eindelijk een competitieve motor heeft weten te bouwen. Zo denkt hij dat de motorleverancier misschien wel spijt zou hebben van het besluit.

Medland kijkt eerst terug naar het verleden. Het is namelijk niet de eerste keer dat Honda besluit de deur van de Formule 1 achter zich dicht te doen. Al in 2008 was het een keer einde verhaal voor het Japanse automerk. Toen was de economische crisis nog de reden om de sport te verlaten. Een jaar later in 2009 wist het omgedoopte Brawn GP tot ieders verbazing de titel te winnen. Dat was weliswaar met een Mercedes-motor, maar de auto was ontworpen door Honda met een chassis bedoeld voor de Honda-motor.

Krijgt Honda spijt van besluit?

'Als we dan twaalf jaar de tijd vooruit spoelen naar 2021 heeft Honda wederom besloten te vertrekken', vertelt Medland die ook een verschil ziet in hoe het vertrek nu wordt aangepakt: 'Dit keer heeft Honda het wel iets praktischer aangepakt door eerst nog een jaar door te werken aan de huidige motor. Als je dan kijkt naar de Grand Prix van Bahrein, vraag ik me af of Honda de juiste keuze heeft gemaakt. Misschien dat ze wel spijt hebben van hun besluit, of dat ze het hele besluit zelfs ongedaan zouden willen maken.'

Volgens Medland zijn er twee factoren die nu meespelen waarom Honda eventueel spijt zou kunnen krijgen van hun besluit: 'Als eerste heb je het feit dat Honda nu eindelijk een motor heeft weten te bouwen die mee zou kunnen doen voor het kampioenschap. Als tweede heb je Yuki Tsunoda, een Honda-junior en één van de meest opwindende debutanten van de afgelopen jaren.'

Het feit dat Honda nu een zeer competitieve krachtbron heeft gebouwd, komt niet zomaar uit de lucht vallen volgens Medland: 'Net als Ferrari besloten ze een compleet nieuwe motor te bouwen. Het verschil is alleen dat Ferrari genoodzaakt was een nieuwe motor te bouwen en Honda de keuze had. In de eerste instantie zou het motorblok zelfs pas in 2022 komen, maar dat veranderde allemaal toen de keuze viel om in 2021 al weg te gaan. Daarmee is wel een risico genomen wat betreft betrouwbaarheid, maar het was er blijkbaar één die ze niet uit de weg wilden gaan om op een absoluut hoogtepunt te vertrekken.'

Invloed van Tsunoda

Tsunoda zou volgens Medland ook nog wel eens kunnen zorgen voor gemengde gevoelens bij Honda, zeker als hij ooit mee zal strijden voor het kampioenschap: 'In het slechtste scenario mogelijk zou Tsunoda gepromoveerd worden naar Red Bull Racing. Dan heb je mogelijk een Japanse coureur die mee kan doen om de titel in een auto met een Japanse motor. Dan zou Max Verstappen waarschijnlijk wel eerst het team moeten verlaten, maar het scenario blijft staan.'

Desondanks gelooft niet dat Honda snel vergeten zal zijn in de Formule 1 en dat in de loop van de jaren de invloed van de Japanse motorbouwer te zien zal blijven: 'Red Bull zal dezelfde motor blijven gebruiken voor de jaren die nog moeten komen, in tegenstelling tot Brawn. Tsunoda zal hoogstwaarschijnlijk ook nog jarenlang actief zijn in de sport', besluit Medland.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws