Aston Martin en Mercedes hebben er in de afgelopen maanden geen al te groot geheim van gemaakt dat ze Max Verstappen graag zouden aantrekken, maar dat betekent niet dat de wereldkampioen geen andere opties heeft, als hij ervoor kiest om Red Bull Racing te verlaten. Ralf Schumacher suggereert dat de Nederlander in de voetsporen van zijn broer kan treden met een transfer naar Ferrari.
Verstappen tekende na zijn eerste titel in 2021 een nieuw contract tot en met 2028. Inmiddels zijn we ruim drie jaar verder, en heeft de 27-jarige coureur nog drie wereldtitels aan zijn totaal toegevoegd. Op het eerste gezicht lijken er dus weinig redenen te zijn om te vertrekken bij Red Bull, maar de Oostenrijkse renstal zag veel sleutelfiguren vertrekken, zoals Adrian Newey, Jonathan Wheatley, Rob Marshall, en spoedig volgt ook strategisch meesterbrein Will Courtenay, die naar concurrent McLaren gaat.
Driestrijd vooraan?
Red Bull leverde haar competitieve voordeel in 2024 al in, en Verstappen gaf recentelijk aan dat hij niet verwacht dat hij in Melbourne mee kan strijden voor de overwinning. Toch verwacht Schumacher dat het seizoen niet eentonig zal worden. 'We zagen afgelopen jaar al dat de topteams dichter bij elkaar zaten. Ferrari lijkt een stap naar voren te hebben gezet dit jaar', zo wijst hij het Italiaanse team als grote rivaal van McLaren aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Bij Red Bull Racing loopt het nog wat moeizaam, maar Max Verstappen was wel tevredener met de nieuwe auto', meldt Schumacher. 'De auto reageert ook beter op de afstellingsveranderingen. McLaren gaat sowieso ook vooraan meedoen. Het kan dus een driestrijd worden', zo doelt Schumacher op de drie genoemde teams. 'Eventueel kan het ook nog een strijd tussen vier teams worden. Alpine was ook sterk, dus misschien kunnen ze ook af en toe verrassen. Als de reglementen lang onveranderd blijven, wordt die kans steeds groter.'
Schumacher vindt het ook logisch dat de teams dicht bij elkaar zullen zitten. 'Dit werd vorig jaar al duidelijk. Red Bull was eerst sterk, maar viel daarna terug. Max Verstappen heeft de boel daar gered, maar aan alles komt een eind. Misschien dat hij door zijn talent nog gered wordt. McLaren lijkt wel erg sterk, en ze zijn nu ook in de langzame bochten ook erg sterk', zo geeft Schumacher wel toe dat er een duidelijke favoriet is.
Horner zorgt voor onrust
Naast de vraagtekens rondom de competitiviteit van de RB21, wordt ook het onderzoek naar teambaas Christian Horner weer opgerakeld, nu er een rechtszaak gestart wordt, die vermoedelijk pas in 2026 plaats zal vinden. Schumacher wijst erop dat Horner altijd op zoek is naar meer macht bij Red Bull. 'Christian Horner is iemand, die graag de touwtjes in handen heeft, en nog meer verantwoordelijkheden wil krijgen. Hij is er ook in geslaagd om dit intern voor elkaar te krijgen. Oliver Mintzlaff lijkt zich nu meer op het voetballen te richten, waar hij zich ook meer in thuisvoelt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Transfer voor Verstappen?
Naast de zorgen over de RB21, het vertrek van onder meer Newey, en de onrust rondom Horner, overheerst de onzekerheid met het oog op 2026. In 2026 gaan de reglementen volledig op de schop, en zal Red Bull voor het eerst aan de start verschijnen met eigen power units. Veel insiders geven aan dat Mercedes er met de nieuwe power unit het beste voorstaat, en dat Red Bull Powertrains niet meteen met de top zal kunnen meedoen.
Mercedes en Aston Martin hebben aangegeven interesse te hebben in Verstappen, en hopen toe te slaan, nu de situatie bij Red Bull niet geheel stabiel is. 'Ik denk dat beide teams wel op de shortlist staan. We moeten nu afwachten, wat er gebeurt', zo houdt Schumacher zich eerst nog op de vlakte. Hij denkt dat de verhoudingen in 2025 ook niet onbelangrijk zijn. 'Mercedes heeft nog altijd het probleem dat ze niet echt weten welke ontwikkelingsrichting ze moeten inslaan. Daar zag het in Bahrein ook weer naar uit, al is het wel nog vroeg.'
'Dat is wel zorgwekkend, maar als beide coureurs goed met elkaar samenwerken, is er ook een kans dat Toto Wolff niemand wil opofferen.' Wolff heeft veel vertrouwen in Kimi Antonelli, dus als Wolff Verstappen wil hebben, zou vooral George Russell onder druk komen te staan. 'Het is ook een financieel vraagstuk, want Max Verstappen is niet bepaald goedkoop', weet Schumacher over de viervoudige wereldkampioen. 'Als ik nu twee coureurs had, die allebei goed rijden, zou dat ook een optie zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schumacher denkt dat Mercedes qua coureurs nu goed zit, en verwacht dus eerder een hereniging tussen Verstappen en Newey. 'Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik het gevoel krijg dat het logisch zou zijn voor Verstappen om op een gegeven moment naar Aston Martin te gaan.' Naast Newey verkast ook Honda in 2026 naar Aston Martin, dat met Lance Stroll en de 43-jarige Fernando Alonso momenteel geen coureur lijkt te hebben, die het project op de lange termijn kan aanvoeren.
Naast Mercedes en Aston Martin durft Schumacher nog een nieuwe naam in de hoed te gooien. 'Ja, dit is een minder genoemde optie, maar afhankelijk van hoelang hij bij Red Bull blijft, kan zelfs Ferrari nog een optie zijn. Je kan hen ook niet vergeten', meent Schumacher, die aangeeft dat Verstappen mogelijk Lewis Hamilton kan vervangen, als de Brit met pensioen gaat. De 40-jarige Hamilton lijkt aan de laatste jaren van zijn carrière bezig te zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties